Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-319/11-5/KB
z 6 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-319/11-5/KB
Data
2011.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Wyroby energetyczne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą --> Obowiązki podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą


Słowa kluczowe
akcyza
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej smarowy
zabezpieczenie akcyzowe


Istota interpretacji
Wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 81.



Wniosek ORD-IN 445 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.02.2011 r. (data wpływu 25.02.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15.04.2011 r. (data wpływu 18.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 81 jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej pytań nr 3, 4 i 6.
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej pytań nr 1, 2, 5, 7, 8 i 9.

UZASADNIENIE

W dniu 25.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 81.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15.04.2011 r. (data wpływu 18.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-319/11-3/KB z dnia 05.04.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z przygotowanym przez Wnioskodawcę projektem zakupu we Francji olejów silnikowych syntetycznych „olej syntetyczny benzyna 5W40 – 4 l i 1 l” oraz „olejów półsyntetycznych „benzyna diesel 10W40 – 4 l i 1 l” do samochodów osobowych o kodzie CN 2710 19 81, Spółka zwraca się z prośbą o interpretację indywidualną. Oleje silnikowe syntetyczne i półsyntetyczne będą wykorzystywane do smarowania silników samochodów osobowych. Zakupione oleje będą sprzedawane w sklepach Spółki. Nie będą wprowadzane do składu podatkowego, gdyż Spółka takiego nie posiada.

Spółka jest zarejestrowanym odbiorcą, posiada numer akcyzowy oraz numer akcyzowy miejsca odbioru i przechowywania wyrobów akcyzowych. Spółka posiada zezwolenie z Urzędu Celnego na prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca. Wnioskodawca nabywa wyroby akcyzowe takie jak: alkohol etylowy, piwo, wino, produkty pośrednie, które sprzedaje w swoich sklepach. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zabezpieczenie akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy jest to wyrób akcyzowy objęty podatkiem akcyzowym...
  2. Czy chcąc dokonać (nabycia wewnątrzwspólnotowego) zakupu we Francji Spółka musi uzyskać zezwolenie z urzędu celnego (którego)...
  3. Jakie dokumenty powinny być wystawione przez sprzedającego przy zakupie towaru we Francji...
  4. Czy i w jaki sposób odbywałoby się przyjęcie dostaw wyrobów przez urząd celny...
  5. Czy i jakie ewidencje należy prowadzić...
  6. Czy wymagana jest specjalna strefa do przechowywania tych wyrobów...
  7. Jaką deklarację podatkową i w jakim terminie należy złożyć do urzędu celnego...
  8. W jakim terminie i na czyje konto należy uiścić należny podatek akcyzowy...
  9. Czy potrzebne jest zabezpieczenie akcyzowe...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1. Przedmiotowe oleje, które Wnioskodawca planuje zakupić we Francji o kodzie CN 2710 19 81 będą wykorzystane do smarowania silników w samochodach osobowych, a co za tym idzie produkty te nie podlegają podatkowi akcyzowemu.

Przy zakupie u zagranicznego dostawcy wystawiana byłaby faktura handlowa + packing list.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał wyrok NSA z dnia 13 października 2010 r. w sprawie I GSK 1171/09.

W uzasadnieniu wyroku czytamy, iż „w świetle Dyrektywy Energetycznej produkty energetyczne objęte kodem CN 2710 podlegają podatkowi akcyzowemu w ramach zharmonizowanego systemu, lecz tylko wtedy, gdy są wykorzystywane jako paliwa silnikowe lub do ogrzewania. Nie mogą być zaliczone do wyrobów zharmonizowanych, gdy są wykorzystanie do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania.

Podkreślić należy, że Dyrektywa Energetyczna ma charakter bezwzględnie obowiązujący, a wyłączenie przedmiotowych olejów z zakresu jej działania jest wyłączeniem definitywnym, co oznacza, że nie są objęte systemem ujednoliconego podatku akcyzowego.

Z kolei art. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są: paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710, który obejmuje między innymi oleje smarowe, wskazane są w poz. 4 załącznika Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby te zaliczane są do wyrobów zharmonizowanych bez względu na ich przeznaczenie. Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opalowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy. W związku z powyższym należy stwierdzić, że oleje smarowe przeznaczone na inne cele niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, w świetle przepisów wspólnotowych nie podlegają akcyzie zharmonizowanej. Pomimo to zostały one zakwalifikowane na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Polski ustawodawstwa uznał przedmiotowe wyroby za należące do grupy podlegających akcyzie, niezależnie od ich zastosowania. W sytuacji, gdy państwo nie implementuje dyrektywy do prawa krajowego lub zrobi to w sposób nienależyty, a przepisy dyrektywy są bezwarunkowe i dostatecznie precyzyjne należy przyznać pierwszeństwo normom samej dyrektywy. Analiza przepisów prawa krajowego i prawa wspólnotowego prowadzi do wniosku, iż produkty, których dotyczy spór - z uwagi na ich przeznaczenie - nie mogą być objęte akcyzą w ramach zharmonizowanego systemu określonego w przepisach wspólnotowych.”

Ad 2. Chcąc dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego Spółka nie musi uzyskiwać zezwolenia z Urzędu Celnego.

Ad 3. Przy zakupie towaru we Francji dostawca wystawia jedynie fakturę handlową.

Ad 4. Według Spółki, ponieważ Spółka nie musi zawiadamiać Urzędu Celnego o nabyciu wewnątrzwspólnotowym, przyjęcie odbywałoby się bezpośrednio do magazynu centralnego bez udziału Urzędu Celnego.

Ad 5. Zdaniem Spółki, nie ma potrzeby prowadzenia ewidencji.

Ad 6. Towar magazynowany będzie w magazynie centralnym zgodnie z wewnętrznymi procedurami obowiązującymi w nim.

Ad 7. Zdaniem Spółki, nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowej do UC.

Ad 8. Nie ma podatku akcyzowego na tego typu oleje.

Ad 9. Nie ma potrzeby składania zabezpieczenia akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej pytań nr 3, 4 i 6.
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej pytań nr 1, 2, 5, 7, 8 i 9.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono „oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe”. Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 89 ust.1 pkt 11 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 – 1.180,00 zł/1 000 litrów.

W myśl art. 77 ust. 1 ustawy dostawa wewnątrzwspólnotowa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 5.

Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym. (art. 77 ust. 2 ustawy)

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, wzór oraz sposób obiegu kart uproszczonego dokumentu towarzyszącego, a także warunki, na jakich dokument handlowy może zastąpić uproszczony dokument towarzyszący, uwzględniając konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwot akcyzy przypadającej do zapłaty. (art. 77 ust. 3).

Stosownie do art. 78 ust. 1 ustawy w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 78 ust. 3 ustawy przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym), które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

W myśl art. 78 ust. 5-7 ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 1 pkt 4:

  • może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia;
  • powinna zawierać w szczególności informacje dotyczące wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, uproszczonego dokumentu towarzyszącego, podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe;
  • powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględniając konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty (art. 78 ust. 8 ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji nabywanych wyrobów akcyzowych, o której mowa w ust. 1 pkt 4, oraz sposób jej prowadzenia, uwzględniając konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości nabywanych wyrobów akcyzowych oraz kwot akcyzy przypadającej do zapłaty (art. 78 ust. 9 ustawy).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór deklaracji uproszczonej, o której mowa w ust. 1 pkt 3, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego złożenia tej deklaracji, informacją o terminie i miejscu jej złożenia, pouczeniem podatnika, że deklaracja ta stanowi podstawę do wystawiania tytułu wykonawczego, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy (art. 78 ust. 10).

Sposób prowadzenia oraz szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez podatnika nabywającego te wyroby z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. 2010 r. Nr 158 poz. 1062). W myśl § 1 ust. 1 pkt 2 lit. b tego rozporządzenia.

Jak stanowi § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia ewidencje, o których mowa w § 1, są prowadzone w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację obrotu wyrobami akcyzowymi.

Stosownie do § 7 ww. rozporządzenia ewidencja wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju zawiera:

  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę otrzymania wyrobów akcyzowych;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo;
  5. numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone na terytorium kraju;
  6. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty;
  7. datę złożenia deklaracji podatkowej.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy organami podatkowymi właściwymi w zakresie akcyzy są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej.

Właściwość miejscową naczelnika urzędu celnego i dyrektora izby celnej ustala się ze względu na miejsce wykonania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego, podlegających opodatkowaniu akcyzą (art. 14 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 63 ust. 1 pkt 5 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe jest obowiązany podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu we Francji olejów silnikowych syntetycznych „olej syntetyczny benzyna 5W40 – 4 l i 1 l” oraz olejów półsyntetycznych „benzyna diesel 10W40 – 4 l i 1 l” do samochodów osobowych o kodzie CN 2710 19 81. Oleje silnikowe syntetyczne i półsyntetyczne będą wykorzystywane do smarowania silników samochodów osobowych. Zakupione oleje będą sprzedawane w sklepach Spółki. Nabywane wyroby nie będą wprowadzane do składu podatkowego, gdyż Spółka takiego nie posiada.

Z treści wniosku wynika również, że Spółka posiada zezwolenie z Urzędu Celnego na prowadzanie działalności jako zarejestrowany odbiorca. Wnioskodawca nabywa wyroby akcyzowe takie jak: alkohol etylowy, piwo, wino, produkty pośrednie, które sprzedaje w swoich sklepach. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zabezpieczenie akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż przedmiotowe oleje o kodzie CN 2710 19 81 są wyrobem akcyzowym, a co za tym idzie ich nabycie wewnątrzwspólnotowe jest przedmiotem opodatkowania akcyzą, w myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy. Spółka wskazała, iż przedmiotowe wyroby nie podlegają opodatkowaniu akcyzą w kraju ich pochodzenia tj. we Francji.

Wskazane przez Wnioskodawcę wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 19 81 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, są jednak objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (1.180,00 zł/1.000 litrów). W związku z powyższym podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów (które nie są wprowadzane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy) obowiązany jest dochować warunków określonych w art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, tj.:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  3. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Jak wynika z art. 78 ust. 3 ustawy, na podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w niniejszej sprawie, nie ciąży m.in. obowiązek w zakresie potwierdzania odbioru wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym albo na dokumencie handlowym zastępującym uproszczony dokument towarzyszący. Przemieszczanie powyższych wyrobów odbywa się w tym przypadku na podstawie dokumentów handlowych. Nie wymaga się przy tym, aby dokumenty te zawierały takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu UDT, ani żeby dane te były opatrzone numerem odpowiadającym numerowi właściwej rubryki w UDT. Są to dokumenty stosowane zwyczajowo w obrocie handlowym. Na dokumencie handlowym nie umieszcza się również adnotacji: „UPROSZCZONY DOKUMENT TOWARZYSZĄCY DO CELÓW KONTROLI (WYROBY AKCYZOWE)”.

Należy zauważyć, że wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, należące do grupy olejów smarowych, nie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a to oznacza że w przypadku tych wyrobów nie stosuje się uproszczonego dokumentu towarzyszącego (dokumentującego wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą) ani zastępującego go dokumentu handlowego, który musi spełnić określone wymagania odnośnie zawartych w nim danych oraz oznaczenia.

A zatem w analizowanej sprawie zakup przedmiotowych wyrobów może odbywać się na podstawie faktury handlowej.

Odnośnie ewidencji, którą należy prowadzić dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo olejów należy wskazać, że może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Szczegółowe warunki prowadzenia ewidencji zostały określone w ww. art. 78 ust. 5-7 ustawy oraz ww. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. 2010 r. Nr 158 poz. 1062).

Ponadto, Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe, w myśl art. 63 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Co więcej, w przypadku dokonania planowanego nabycia Wnioskodawca będzie zobowiązany złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Właściwość miejscową naczelnika urzędu celnego i dyrektora izby celnej ustala się ze względu na miejsce wykonania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego, podlegających opodatkowaniu akcyzą, w myśl art. 14 ust. 3 ustawy.

Z przepisów o podatku akcyzowym, jak również z przepisów o kontroli w zakresie wyrobów akcyzowych nie wynika obowiązek informowania właściwego naczelnika urzędu celnego (po dokonaniu zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym) o dostawach wyrobów akcyzowych przemieszczanych w trybie art. 78 ustawy do magazynu podmiotu, ani dokonywania odbioru tych wyrobów w obecności funkcjonariusza urzędu celnego.

Ponadto, w przepisach ustawy oraz rozporządzeń dotyczących podatku akcyzowego nie przewidziano specjalnej strefy, w której należy przechowywać przedmiotowe wyroby, tak więc Wnioskodawca może je przechowywać w sposób wskazany we wniosku.

Reasumując, wskazane we wniosku oleje o kodzie CN 2710 19 81 są wyrobami akcyzowymi, a czynnością która podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jest ich nabycie wewnątrzwspólnotowe. Przedmiotowe nabycie może odbywać się na podstawie dokumentu handlowego. Natomiast Wnioskodawca będzie zobowiązany:

  1. dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych do właściwego naczelnika urzędu celnego przed wprowadzeniem tych wyrobów na teren Polski;
  2. złożyć zabezpieczenie akcyzowe w wysokości wynikającej z szacunkowej kwoty podatku akcyzowego określonej w powyższym zgłoszeniu przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium Polski;
  3. złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego uproszczoną deklarację AKC-U oraz obliczyć i dokonać zapłaty akcyzy na rachunek właściwej izby celnej w terminie 10 dni, licząc od dnia otrzymania wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę jednak nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych i konsekwentnie po dokonaniu każdej transakcji dokonywać wpis do ewidencji danych dotyczących danej dostawy.

Należy również podkreślić, że w niniejszej sprawie, w stosunku do wyrobów akcyzowych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (oznaczonych kodem CN 2710 19 81), które po dokonanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie są wprowadzane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zawsze będzie miał zastosowanie tryb określony w art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 w zw. z art. 78 ust. 3 ustawy. Ponieważ do powyższych wyrobów akcyzowych nie stosuje się na terytorium Unii Europejskiej procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie mogą być one nabywane wewnątrzwspólnotowo przez podmioty działające na terytorium kraju w ramach zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. W związku z powyższym, nawet gdyby Wnioskodawca uzyskał nowe zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, które obejmowałoby, oprócz napojów alkoholowych, np. produkty rafinacji ropy naftowej, to nie mógłby nabywać w ramach tego zezwolenia (czyli w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) ww. wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81.

Ponadto, odnosząc się do cytowanego przez Spółkę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 października 2010 r., sygn. akt I GSK 1171/09 należy zauważyć, iż Sąd wskazał, że oleje smarowe przeznaczone na inne cele niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania, w świetle przepisów wspólnotowych, nie podlegają akcyzie zharmonizowanej. Jednakże jak dalej wskazuje sąd, polski ustawodawca uznał te wyroby, w myśl obowiązującej w sprawie będącej przedmiotem orzeczenia ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, za wyroby zharmonizowane czym doprowadził do nieprawidłowej implementacji dyrektywy energetycznej.

Powyższy wyrok odnosił się zatem do poprzedniego stanu prawnego obowiązującego do 28 lutego 2009 r. Jednocześnie należy wskazać, iż w obowiązującej ustawie z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) ustawodawca krajowy takiego zaklasyfikowania wyrobu będącego przedmiotem wniosku nie dokonał.

W systemie prawa krajowego na gruncie ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 (z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 - oleje białe, parafina ciekła oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, są opodatkowane stawką akcyzy niezależnie od tego, do jakich celów są używane.

W związku z odejściem od opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, poza samochodami osobowymi, w ww. ustawie ustawodawca zrezygnował z podziału wyrobów akcyzowych na zharmonizowane i niezharmonizowane. W związku z powyższym zmianie uległa definicja wyrobów akcyzowych. Obecnie, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy do wyrobów akcyzowych zalicza się: wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1. W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

A zatem należy zauważyć, że rozstrzygnięcie zawarte w ww. wyroku dotyczy innego stanu prawnego niż obowiązujący w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj