Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-495/11-6/JK
z 7 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-495/11-6/JK
Data
2011.07.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dochód
obrót
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
środki publiczne
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu



Wniosek ORD-IN 368 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31.03.2011 r. (data złożenia 31.03.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23.05.2011 r. (data złożenia 24.05.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-495/11-3/JK z dnia 17.05.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23.05.2011 r. (data złożenia 24.05.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-495/11-3/JK z dnia 17.05.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne). W ramach tej działalności Spółka realizuje Projekt w ramach Priorytetu II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pt.: projekt „...” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i będzie realizowany w terminie 01.09.2010 - 31.05.2012 roku pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem ogólnym projektu jest rozwój kwalifikacji zawodowych i potencjału adaptacyjnego 170 przedsiębiorców i ich pracowników z obszaru kraju poprzez organizację 6 edycji studiów podyplomowych: Executive Master of Business Administration - (jedna edycja) skierowane do 30 menedżerów z różnych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa, Współczesny model zarządzania (dwie edycje) skierowane do 60 nowozatrudnionych i pracujących menedżerów, Zarządzanie Projektami (dwie edycje) skierowane do 50 osób realizujących lub zamierzających nabyć wiedzę w zakresie zarządzania projektami, Rachunkowość według Międzynarodowych Standarów Sprawozdawczości Finansowej (jedna edycja) skierowane są do 30 osób wykonujących pracę na stanowiskach związanych z finansami przedsiębiorstwa.

Warunkiem uzyskania dotacji na realizację w/w projektu było wydanie dyplomu przez jednostkę oświaty w związku z powyższym, aby mieć możliwość ubiegania się o dotację konieczne było zawiązanie Konsorcjum na czas realizacji projektu określony we wniosku i harmonogramie projektu pomiędzy Spółką a Akademią. Umowa Konsorcjum określa Lidera projektu, którym jest Spółka, jak i Partnera Projektu Akademię, jak również ścisły podział obowiązków i zadań do wspólnej realizacji projektu. W umowie tej załączony jest również podział budżetu, czyli wydatków projektu miedzy Lidera a Partnera. Z powierzonych transz na wydatkowanie projektu Lider i Partner rozlicza się jako Konsorcjum, jednym wnioskiem o płatność, który jest składany do Instytucji Wdrażającej projekt tj. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem niniejszej umowy jest takie przygotowanie projektu, aby w optymalny sposób zaspokoić zdiagnozowane potrzeby szkoleniowe beneficjentów ostatecznych przy użyciu nowoczesnych metod systemowego kształcenia pracowników z uwzględnieniem aktualnych tendencji i narzędzi dostępnych na tego typu rynku. Efektem realizacji przedsięwzięcia objętego niniejszą umową ma być podwyższenie poziomu wiedzy, umiejętności praktycznych i doświadczenia pracowników przedsiębiorstw. Część merytoryczna projektu należy do Akademii, która to posiada niezbędne zasoby trenerskie i zaplecze merytoryczne umożliwiające wykonanie zadań mu przypisanych, na które to otrzymała dotacje w formie transz zaliczkowych za pośrednictwem Lidera Projektu. W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne, zgodnie z zatwierdzonymi programami studiów. Uczestnicy otrzymają dyplom ukończenia studiów wystawiony przez Akademię. Uczestnikami projektu są pracownicy przedsiębiorstw, którzy podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe poprzez zaktualizowanie i podniesienie wiedzy o nowoczesnych formach zarządzania przedsiębiorstwem i metodach organizacji pracy, zarządzania projektami i finansami, wyrównanie szans w dostępie do studiów poprzez dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, podniesienie pozycji uczestników na rynku pracy. Projekt jest w 80% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 20% wartości stanowi wkład prywatny, który to uczestnicy wpłacają indywidualnie na wyodrębnione konto bankowe. Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na realizacje projektu ma pokryć koszty jego realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu. Dotychczas działalność szkoleniowa prowadzona wraz z uczelnią była objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika nr 4 wykaz usług zwolnionych od podatku ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje i subwencje otrzymane przez podatnika mogą być wliczane do podstawy opodatkowania dostarczonych towarów lub wykonanych usług tylko po spełnieniu określonych warunków. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale tylko te, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W ocenie Spółki podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tytko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Taki bezpośredni związek w tym przypadku nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) a mianowicie: zorganizowanie i przeprowadzenie studiów podyplomowych (wynagrodzenie dla wykładowców, udostępnienie sali szkoleniowej, materiały szkoleniowe dla uczestników, zakup podręczników dla uczestników, organizacja przerw kawowych, zakup obiadów, noclegów ze śniadaniem, kolacji, sprawdzenie prac dyplomowych, opłata za dyplom, zakup komputera przenośnego, projektora do prowadzenia zajęć, podróże służbowe, organizacja uroczystości na rozdanie dyplomów, wynagrodzenie zaangażowanego personelu, przeprowadzenie audytu projektu, rekrutacja i promocja projektu) i zdaniem Spółki dotacja otrzymywana nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt „...”, którego celem ogólnym jest rozwój kwalifikacji zawodowych i potencjału adaptacyjnego 170 przedsiębiorców i ich pracowników z obszaru kraju poprzez organizację 6 edycji studiów podyplomowych. Projekt jest w 80% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 20% wartości stanowi wkład prywatny, który to uczestnicy wpłacają indywidualnie na wyodrębnione konto bankowe. Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Dotacja, którą Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu ma pokryć koszty jego realizacji. Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła koszty realizacji projektu. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu „...” nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga jedynie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymanej na realizację projektu „...”. W zakresie zwolnienia od podatku usługi organizacji studiów podyplomowych - wkładu prywatnego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj