Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-352/11-2/KAN
z 26 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-352/11-2/KAN
Data
2011.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
obniżka (obniżenie)
podatek od towarów i usług
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011r. (data wpływu 21 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 13.04.2011r. (data wpływu 15.04.2011 r.) na wezwanie z dnia 6.04.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zwany dalej „Spółką” lub „Wnioskodawcą”) jest jednym z producentów piwa w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje działania zmierzające do promowania jej produktów wśród konsumentów i kontrahentów.

W tym celu Spółka zleca agencji reklamowej(dalej „Agencja”) Umowę Ramową (dalej „Umowa”) na przeprowadzanie akcji promocyjnych/usług marketingowych (dalej „usługi marketingowe”). Usługi te świadczone są w szczególności w sklepach, lokalach gastronomicznych i hurtowniach oraz w trakcie imprez plenerowych.

Na podstawie Umowy Spółka zleca Agencji wykonanie usług marketingowych mających na celu m.in. zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, wzmocnienie kontraktów z siecią kontrahentów i klientów, zwiększenie znajomości marki. W ramach usług marketingowych wykonywanych przez Agencję podmioty prowadzące działalność gospodarczą (np. hurtownicy, detaliści) lub klienci indywidualni premiowani są różnego rodzaju materiałami promocyjno-reklamowymi, nagrodami oraz bonami towarowymi. Wspomniane premiowanie związane jest z zakupami produktów Spółki lub związane jest z ogólnymi działaniami marketingowymi.

Każde nowe zlecenie ze strony Spółki wiąże się z zawarciem postanowień doprecyzowujących szczegóły akcji promocyjnej - są to tzw. „Regulaminy”. W ramach wykonywanych na rzecz Spółki usług marketingowych. Agencja zobowiązuje się do realizacji zadań obejmujących m. in.:

  • zakup materiałów promocyjno-reklamowych, nagród, bonów towarowych (którymi są np. otwieracze do butelek, portfele, koszulki z logo Spółki, parasole ogrodowe, akcesoria piśmiennicze, wycieczki, sprzęt komputerowy i sprzęt AGD) oraz usług;
  • zapewnienie personelu oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia określonej usługi marketingowej,
  • koordynację oraz przeprowadzenie usługi marketingowej obejmującej przekazanie materiałów promocyjno-reklamowych, nagród oraz bonów towarowych.
  • ocenę i rozliczenie usługi marketingowej.

Zgodnie z powyższym, to Agencja dokonuje zakupu materiałów i nagród niezbędnych do świadczenia usługi marketingowej. Materiały promocyjne, nagrody i bony przekazywane są uczestnikom bezpośrednio przez Agencję bez pośrednictwa Spółki.

Agencja dokumentuje świadczenia usług marketingowych wystawiając faktury VAT. Wartość wynagrodzenia należnego Agencji za usługi marketingowe obejmuje zarówno wartość zakupionych promocyjno-reklamowych, nagród oraz bonów towarowych podlegających wydaniu jak i wartość pozostałych świadczeń Agencji np. organizacja promocji, zatrudnienia hostess itp. Agencja nie przedstawia Spółce zestawień prezentujących podział jej wynagrodzenia na powyższe kategorie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, Spółce przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych przez nią usług marketingowych...

Stanowisko wnioskodawcy do pytania (pytań)

Zdaniem Spółki, na podstawie art. 86 ust.1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT przysługuje jej pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu świadczonych przez nią usług marketingowych.

Uzasadnienie stanowiska

  1. Odliczenie podatku VAT naliczonego - wydatki o charakterze ogólnym.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b Ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z (a) tytułu nabycia towarów i usług oraz (b) potwierdzających dokonanie przedpłaty(zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

W opinii Spółki określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego należy rozumieć w ten sposób, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług jak i w odniesieniu do nabywanych przez niego towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika np. zakupy o charakterze ogólnym takie jak najem powierzchni biurowej, zakup materiałów biurowych czy też usługi marketingowe.

Spółka stoi na stanowisku, iż związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi powinien być rozpatrywany szeroko tj. nieuzasadnione byłoby określenie zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego jedynie poprzez poszukiwanie bezpośredniego związku poszczególnych wydatków wyłącznie z jedną lub z kilkoma konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Zdaniem Spółki, ogólne zasady systemu VAT pozwalają podatnikowi VAT na odliczenie podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym, których poniesienie jest niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania, pomimo bezpośredniego związku tych wydatków z konkretnymi transakcjami. A zatem, w opinii Spółki w przypadku wydatków o charakterze ogólnym wystarczającą przesłanką do odliczenia wynikającego z nich podatku VAT jest wskazanie opodatkowanej działalności podatnika, której wydatki te dotyczą nawet pośrednio.

Stanowisko Spółki, tj. pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami ogólnymi (np. związane z usługami marketingowymi), znajduje odzwierciedlenie również w praktyce organów podatkowych.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2009 roku (sygn.IPPP3/443-169/08-2/KT) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że „z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni (…) o związku pośrednim można mówić wówczas gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu, o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić , gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów”.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 sierpnia 2007 r.(sygn. III Sa/Wa 1444/07), w którym Sąd wskazał, że „cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną, inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik ma prawo do określonego w art. 86 ust.1 Ustawy o VAT prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wydatków mających pośredni związek z działalnością opodatkowaną, jako jeden z aspektów zasady neutralności podatku VAT było także przedmiotem licznych orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „Trybunał”) System odliczenia podatku VAT – jak wskazuje Trybunał m.in. w wyroku z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs Excise)- (…) ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorców od ciężaru podatku VAT, zapłaconego lub do zapłaty, w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W konsekwencji wspólny system VAT zapewnia całkowitą neutralność opodatkowania VAT wszelkiej działalności gospodarczej, bez względu na jej cel i rezultat, przy założeniu, że ona sama, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT”.

Także w wyroku z dnia 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (cibo) Particiationis SA v Directeur region al des impost do Nord-Pas-de-Calarias), Trybunał podkreślił, iż prawo do odliczenia przysługuje co do zasady, gdy istnieje bezpośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z przywołanych orzeczeń Trybunału, prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika podatku VAT wynikającym z naczelnych zasad funkcjonowania tego podatku. Biorąc pod uwagę fakt, iż art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ogranicza prawa do odliczenia podatku VAT do przypadków, gdy związek podatku naliczonego z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi jest bezpośredni należy uznać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom także wtedy, gdy istnieje jedynie pośredni związek podatku naliczonego przez podatnika z działalnością opodatkowaną VAT.

  1. Kompleksowa usługa marketingowa.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka nabywa od Agencji usługi marketingowe polegające m.in. na wydawaniu nagród rzeczowych uczestnikom akcji. Przedmiotowe towary i usługi przeznaczone na nagrody są nabywane i wydawane przez Agencję, a koszt zakupu oraz przekazania nagrody stanowi element składowy wynagrodzenia należnego Agencji za organizację usługi marketingowej.

Spółka otrzymuje od Agencji faktury VAT dokumentujące wykonanie na jej rzecz usługi marketingowej, na których wykazany jest podatek VAT naliczony od wartości wynagrodzenia z tytułu świadczenia ww. usługi.

Koszt zakupu przedmiotowych towarów i usług stanowi element kalkulacyjny wynagrodzenia. Stosownie do art. 29 ust.1 ustawy o VAT, „podstawą opodatkowania jest obrót(…) Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku”.

Należy przywołać stanowisko wyrażone w interpretacji indywidualnej przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 10 listopada 2004 r.( sygn. ZP/443-306/04), z której wynika, iż „opodatkowaniu podatkiem VAT podlega kompleksowa usługa marketingowa, a nie poszczególne jej elementy, takie jak przygotowanie koncepcji działań marketingowych, zakup materiałów reklamowych, rozdanie gadżetów reklamowych itp.”

Tym samym należy stwierdzić, iż przekazanie materiałów promocyjnych oraz nagród jest opodatkowane VAT jako element podstawy opodatkowania VAT świadczonej przez Agencję usługi marketingowej. W konsekwencji po stronie Wnioskodawcy nie powstają żadne obowiązki związane z nie odpłatnymi przekazaniami materiałów promocyjnych oraz nagród.

Podsumowanie.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki do wydatków o charakterze ogólnym, o których mowa powyżej należy zaliczyć wydatki na nabycie usług marketingowych od Agencji. Nabywanie usług marketingowych stanowi dodatkowe działanie podejmowane przez Spółkę w celu wsparcia jej sprzedaży opodatkowanej VAT (dostawy towarów-piwa), co przesądza o tym, że te wydatki związane są ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Skoro, zatem wydatki te są ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z wykonywaniem sprzedaży opodatkowanej VAT, to Spółce przysługuje przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup usług marketingowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy maja związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego można uznać, że wydatki związane z usługami marketingowymi mają pośredni wpływ na obroty.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W rozpatrywanym wniosku takie okoliczności nie zostały przez Spółkę wskazane.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jako czynny podatnik VAT zleca Agencji wykonanie usług marketingowych mających na celu m.in. zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, wzmocnienie kontraktów z siecią kontrahentów i klientów, zwiększenie znajomości marki. W ramach usług marketingowych wykonywanych przez Agencję podmioty prowadzące działalność gospodarczą (np. hurtownicy, detaliści) lub klienci indywidualni premiowani są różnego rodzaju materiałami promocyjno-reklamowymi, nagrodami oraz bonami towarowymi. Wspomniane premiowanie związane jest z zakupami produktów Spółki lub związane jest z ogólnymi działaniami marketingowymi.

Każde nowe zlecenie ze strony Spółki wiąże się z zawarciem postanowień doprecyzowujących szczegóły akcji promocyjnej - są to tzw. „Regulaminy”. W ramach wykonywanych na rzecz Spółki usług marketingowych, Agencja zobowiązuje się do realizacji zadań obejmujących m.in.:

  • zakup materiałów promocyjno-reklamowych, nagród, bonów towarowych(którymi są np. otwieracze do butelek, portfele, koszulki z logo Spółki, parasole ogrodowe, akcesoria piśmiennicze, wycieczki, sprzęt komputerowy i sprzęt AGD oraz usług;
  • zapewnienie personelu oraz sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia określonej usługi marketingowej,
  • koordynację oraz przeprowadzenie usługi marketingowej obejmującej przekazanie materiałów promocyjno-reklamowych, nagród oraz bonów towarowych.
  • ocenę i rozliczenie usługi marketingowej,

Zgodnie z powyższym, to Agencja dokonuje zakupu materiałów i nagród niezbędnych do świadczenia usługi marketingowej. Materiały promocyjne, nagrody i bony przekazywane są uczestnikom bezpośrednio przez Agencję bez pośrednictwa Spółki.

Poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług marketingowych polegających na promowaniu produktów Spółki wśród konsumentów i kontrahentów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj