Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-165/11-4/AG
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-165/11-4/AG
Data
2011.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
odpłatne zbycie
odpłatne zbycie
podatek dochodowy od osób prawnych
podatek dochodowy od osób prawnych
promocja
promocja
sprzedaż towarów
sprzedaż towarów


Istota interpretacji
Czy spółka prawidłowo określa przychód oraz koszt uzyskania przychodu dla celów rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03.02.2011 r. (data wpływu 17.02.2011 r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 15.04.2011 r. nr IPPB3/423-165/11-2/AG (data nadania 15.04.2011r., data doręczenia 19.04.2011r) poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty w dniu 19.04.2011r. - w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, która związana jest z dystrybucją na terenie Polski produktów należących do trzech głównych sektorów działalności spółki:

  • sektor zdrowia - działalność w Polsce obejmuje zarówno produkty mające na celu ochronę zdrowia ludzkiego, jak też produkty weterynaryjne;
  • dział środków ochrony roślin - oferuje produkty ochrony roślin uprawnych i sadów: zaprawy nasienne, herbicydy, fungicydy i insektycydy;
  • dział material science - oferuje produkty chemiczne (poliuretany, tworzywa sztuczne, surowce lakiernicze), które są stosowane we wszystkich gałęziach przemysłu, tam gdzie liczy się innowacyjność, jakość, ekologia i bezpieczeństwo pracy, np. w przemyśle elektronicznym, samochodowym oraz AGD.

Model dystrybucji spółka oparła na sprzedaży towarów dystrybutorom, którzy następnie odprzedają towary do podmiotów, (sklepy, apteki, etc.), które sprzedają towary na rzecz odbiorców końcowych. Spółka oraz dystrybutorzy, sklepy ani apteki nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych.

W związku z dużą konkurencją na rynku spółka stara się zintensyfikować sprzedaż dystrybuowanych towarów poprzez zapewnienie jak najlepszej współpracy z dotychczasowymi partnerami handlowymi oraz zachęcenie do współpracy nowych, potencjalnych kontrahentów. Powyższe cele realizuje uatrakcyjniając swoją ofertę i handlową przez stosowanie różnego rodzaju promocji.

Jednym z rodzajów promocji jest sprzedaż towarów spółki lub towarów nabytych przez spółkę po znacznie obniżonej cenie promocyjnej. Zasady i warunki sprzedaży określone są każdorazowo w regulaminie sprzedaży lub w umowie z dystrybutorem lub podmiotami (apteki, sklepy, etc.), który dokonują sprzedaży produktów spółki do odbiorców końcowych, a do podstawowych przyczyn stosowania obniżonej promocyjnej sprzedaży można zaliczyć sytuację, gdy:

  • możliwość zakupu określonego towaru po znacznie obniżonej cenie, tzw. cenie promocyjnej uwarunkowana jest zakupem większej partii towaru po cenie standardowej (bezpośrednio od spółki lub od dystrybutora);
  • w innych uzasadnionych gospodarczo przypadkach, nawet także, gdy nie wiąże się to z zakupem innych towarów. następuje to w szczególności, gdy sprzedaż w cenie promocyjnej uzasadniona jest np. wprowadzeniem na rynek nowego produktu lub koniecznością sprzedaży po obniżonej cenie towaru, który nie jest rozpoznawalny na rynku, pozyskanie nowych odbiorców.

Sprzedaż towarów po promocyjnej cenie może być skierowana zarówno do:

  • bezpośrednich nabywców towarów spółki, tj. dystrybutorów (np. w szczególności w celu umożliwienia dystrybutorom odprzedaży towarów po cenie obniżonej do kolejnych podmiotów w łańcuchu dystrybucji, np. sklepy, apteki i tym samym, realizację planów marketingowych wynikających z umów lub regulaminów skierowanych do tych podmiotów), jak i
  • podmiotów, które nabywają towary spółki od dystrybutorów (apteki, sklepy, etc) i sprzedają towary do odbiorców końcowych.

Promocje te spowodowane są dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania oferty Spółki do życzeń kontrahentów/klientów. z tych względów, na skutek objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży zostaje obniżona nawet o około 99% np. do jednego grosza netto.

Spółka pragnie podkreślić, iż każdorazowa sprzedaż dokonana w ramach promocji dokumentowana jest fakturą VAT. Poszczególne faktury mogą dokumentować wyłącznie sprzedaż towarów po cenie promocyjnej, jak też równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jaki po cenach promocyjnych. Co do zasady jednak, towary, których dotyczy promocja ujmowane będą na fakturze w oddzielnych pozycjach. Czynności podejmowane przez Spółkę, mające na celu zwiększenia wolumenu sprzedaży produktów spółki są uzasadnienie ekonomiczne i gospodarczo.

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka zadała w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych następujące pytanie:

Czy spółka prawidłowo określa przychód oraz koszt uzyskania przychodu dla celów rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych...

Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki przychodem z odpłatnego zbycia towarów po preferencyjnej cenie jest wartość wyrażona w cenie żądanej od nabywcy pomniejszona o podatek należny, np. jeden grosz. Spółka uprawniona jest do ujęcia w kosztach uzyskania przychodu całego wydatku związanego z nabyciem towaru lub wytworzeniem towaru sprzedanego w cenie promocyjnej nawet w przypadku, gdy cena nabycia lub koszt wytworzenia przekracza przychód z tytułu sprzedaży.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), dalej: ustawa o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie jeżeli jednak bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określą organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka sprzedaje swoim kontrahentom towary po preferencyjnej cenie. Zatem cenę promocyjną, jako cenę towaru zbywanego w ramach działalności gospodarczej należy uznać za cenę określoną w umowie, która zgodnie z powołanym przepisem odpowiada wysokości przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy.

Znaczne obniżenie ceny wybranych produktów jest uzasadnione strategią marketingową Spółki i ma na celu zwiększenie obrotów, a co za tym idzie zwiększenie przychodów spółki. Świadczy o tym chociażby możliwość zakupu przez kontrahenta towaru po preferencyjnej cenie, ale pod warunkiem zakupu innego towaru np. w znacznej ilości. Możliwość skorzystania z tego typu promocji może skłonić kontrahenta do zwiększenia ilości lub częstotliwości zakupów których nie dokonywałby w przypadku braku akcji promocyjnej. Tego typu przedsięwzięcie prowadzi nie tylko do zacieśnienia współpracy z dotychczasowymi kontrahentami, ale również daje możliwość nawiązania nowych kontaktów handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi.

Ciekawa i atrakcyjna dla kontrahentów promocja ma również niebagatelne znaczenie przy wprowadzaniu na rynek nowych produktów spółki. Możliwość zakupu nowego, nieznanego na rynku produktu po preferencyjnej cenie (oczywiście po spełnieniu wymogów zawartych w regulaminie promocji) ma na celu przedstawienie informacji o tym produkcie zaprezentowanie jego właściwości i zalet działania te są nakierowane na wypromowanie tego produktu co w przyszłości procentować będzie zwiększoną sprzedażą. Prowadzone akcje promocyjne niewątpliwie służą również stworzeniu dobrego wizerunku spółki prezentującą w efektowny i ciekawy sposób. Taki pozytywny efekt jest istotny w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tak wymagających sektorach w których działa spółką zatem renoma i wizerunek spółki ma również wpływ na wysokość uzyskiwanych przychodów ze sprzedaży wyprodukowanych przez spółkę towarów.

Reasumując, sprzedaż towarów po znacznie obniżonej cenie - w okolicznościach wskazanych w regulaminie promocji - jest gospodarczo i ekonomicznie uzasadnione. Jest to element strategii marketingowej spółki i prowadzi, poprzez promocję nowych towarów. Zacieśnienie współpracy z kontrahentami, nawiązanie nowych kontaktów handlowych i umocnienie pozycji spółki na rynku do zwiększenia wolumenu sprzedaży. Zatem sprzedaż towarów po preferencyjnej cenie, zmierza do osiągnięcia gospodarczego zysku i niewątpliwie przynosi korzyści Spółce jak i Skarbowi Państwa.

W konsekwencji spółka postępuje prawidłowo rozpoznając przychód podatkowy w wysokości ceny promocyjnej netto wskazanej na fakturze.

Prawidłowość takiego podejścia znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych taki sposób ustalania wysokości przychodu w związku ze sprzedażą promocyjną uznaje za prawidłowy przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdzając stanowisko wnioskodawcy który twierdził, że:

„Sprzedaż towarów na rzecz uprawnionych osób po preferencyjnej cenie 1,22zł. na gruncie podatku dochodowego do osób prawnych należy kwalifikować jako sprzedaż, a kwota 1,00 zł netto jest podatkowym przychodem” (interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2008 r. nr. IP-PB3-423-60/08-3/JG).

Tożsame stanowisko zajmuje m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2009 r.. nr. ILPB3/423-132/09-5/EK).

Na podstawie art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za koszty uzyskania przychodów uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1 ww. ustawy.

Konsekwentnie wydatek jest traktowany jako koszt podatkowy jeżeli:

  • pozostaje w związku przyczynowo skutkowym z przychodem podatkowym
  • nie jest wymieniony w art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Spółka, w toku prowadzonej działalności, nabywa gotowe towary, które sprzedaje według cen standardowych oraz w ramach promocji. Powyższa działalność stanowi podstawowe źródło przychodów wnioskodawcy.

Nie ulega zatem wątpliwości, że wskazane powyżej koszty są ponoszone w celu osiągnięcia przez Spółkę przychodów. Także w przypadku sprzedaży promocyjnej, koszty te mają związek z osiąganym przez wnioskodawcę przychodem (jak wskazano wcześniej, spółka rozpoznaje przychody z tytułu sprzedaży promocyjnej).

Z uwagi, że prowadzone akcje promocyjne realizowane są wyłącznie w celu zwiększania zintensyfikowania sprzedaży produkowanych towarów poprzez zapewnienie jak najlepszej współpracy z dotychczasowymi partnerami handlowymi oraz zachęcenie do współpracy nowych, potencjalnych kontrahentów, nie ulega wątpliwości, że związane z nimi wydatki powinny być uznane za wydatki ponoszone w celu uzyskania przychodu.

Jednocześnie, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje ograniczeń możliwości uznania poniesionych kosztów za koszty uzyskania przychodów z tej przyczyny, że podatnik uzyskuje przychody ze sprzedaży promocyjnej.

Konsekwentnie, Spółce przysługuje prawo do traktowania wydatków związanych ze sprzedażą promocyjną jako koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych innymi słowy, Spółka może uznać za koszty podatkowe wszystkie opisane powyżej wydatki (z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Należy podkreślić ze przedstawione przez Spółkę w zakresie rozliczania kosztów uzyskania przychodu znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydawanych, np. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (ILPB3/423-81/09-3/MC z 8 kwietnia 2009 r., ILPB3/423-79/09-2/KS z dnia 8 kwietnia 2009 r., ILPB3/423-132/09-4/EK z dnia 29 kwietnia 2009 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj