Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1264/10-4/LK
z 30 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1264/10-4/LK
Data
2011.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
moment powstania obowiązku podatkowego
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
targi
targi


Istota interpretacji
opodatkowanie usług organizacji targów i wystaw na rzecz kontrahentów polskich jak i kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju



Wniosek ORD-IN 417 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2010 r. (data wpływu 27.12.2010 r.) uzupełniony pismem z dnia (data nadania 21.01.2011 r.) (data wpływu 24.01.2011 r.) na wezwanie z dnia 18.01.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów i wystaw na rzecz kontrahentów polskich jak i kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów i wystaw na rzecz kontrahentów polskich jak i kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia (data nadania 21.01.2011 r.) (data wpływu 24.01.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1264/10-2/LK z dnia 18.01.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Działalność Wnioskodawcy obejmuje usługi organizacji targów i wystaw. Usługi te będą świadczone dla polskich oraz zagranicznych podmiotów gospodarczych (tj. podatników, o których mowa w art. 28a pkt 1 Ustawy VAT). Wnioskodawca będzie, więc świadczyć klientom (wystawcom) kompleksowe usługi obejmujące: udostępnienie powierzchni wystawienniczej wraz z zabudową (lub bez niej -w zależności od potrzeb klienta), obsługę hostess, obsługę techniczną doprowadzenie mediów, udostępnienie wyposażenia stoisk, ochronę fizyczną, obsługę kasową przy sprzedaży biletów wstępu oraz usługi związane z marketingiem danej imprezy (służące nie tylko zwiększeniu liczby odwiedzających, lecz także dotarciu do najbardziej pożądanej grupy).

Organizacja niektórych imprez może cechować się pewną specyfiką (przykładowo, mniejszym lub większym udziałem czynności związanych z marketingiem), lecz w każdym przypadku usługa będzie mieć charakter kompleksowy) tożsamy z zakresem usług organizatorów wystaw oraz targów, do którego odnosi się art. 28g ust. 2 Ustawy VAT) Usługa wykonywana będzie jednorazowo na podstawie konkretnej umowy (zlecenia) tj. jej wykonanie następuje w ściśle określonym czasie ograniczonym z reguły do kilku dni (w niektórych przypadkach przedmiotem usługi może być cykl wystaw lub targów, tj. imprez powtarzających się w oznaczonych odstępach czasowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż, świadcząc kompleksową usługę organizacji targów i wystaw, od dnia 1.01 .2011 r., powinien on stosować art. 19 ust. 4 ustawy VAT - w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników krajowych; natomiast świadcząc usługi na rzecz klientów zagranicznych (będących podatnikami w sensie art. 28a pkt 1 ustawy VAT), powinien on stosować art. 19 ust. 19a ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że świadczy on usługę o charakterze kompleksowym, polegającą na organizacji wystawy lub targów, w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od 1.01.2011 r., należy stosować przepis art. 19 ust. 4 Ustawy VAT (przy świadczeniu usług na rzecz podatników z siedzibą w kraju). W przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahentów z innych krajów, (którzy są podatnikami zgodnie z definicją zawartą w art. 28a pkt 1 i nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce), stosować należy przepis art. 19 ust. 19a Ustawy VAT. Oczywiście, w przypadku ewentualnej zaliczki należy stosować odpowiednio przepis art. 19 ust. 11 ustawy VAT.

Z uwagi na kompleksowy charakter usługi, (której częścią składową jest czasowe udostępnienie powierzchni, ale również szereg innych składników - równorzędnych z perspektywy zleceniodawcy), nie można zakwalifikować jej ani jako usługę najmu, ani jakąkolwiek inną wymienioną w art. 19 ust. 13 ustawy VAT.

Teza o jednolitości tzw. świadczeń złożonych była już wiele razy potwierdzana w wyrokach WSA i NSA (przykładowo, wyrok NSA z dnia 28 listopada 2007 r. sygn. akt I FSK 1420/06) oraz w interpretacjach organów podatkowych (przykładowo, IS w Bydgoszczy, interpretacja indywidualna z dn. 7.09.2010 r. sygn. ITPP2/443-553/10/MD).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi generują obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych (tj. na podstawie art. 19 ust. 4 oraz ust. 19a ustawy VAT), a nie na zasadach szczególnych (jak, chociażby, usługi najmu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahentów spoza Polski bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

A zatem co do zasady podatnikiem jest każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą oraz osoba prawna, która takiej działalności nie prowadzi ale jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi organizacji targów i wystaw. Usługi te będą świadczone zarówno na rzecz podatników mających siedzibę na terenie kraju oraz zagranicznych podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca będzie świadczył klientom (wystawcom) kompleksowe usługi obejmujące: udostępnienie powierzchni wystawienniczej wraz z zabudową (lub bez niej -w zależności od potrzeb klienta), obsługę hostess, obsługę techniczną doprowadzenie mediów, udostępnienie wyposażenia stoisk, ochronę fizyczną, obsługę kasową przy sprzedaży biletów wstępu oraz usługi związane z marketingiem danej imprezy (służące nie tylko zwiększeniu liczby odwiedzających, lecz także dotarciu do najbardziej pożądanej grupy).

Analizując treść wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż usługi organizowania targów i wystaw świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahentów mających siedzibę poza terytorium kraju nie są wymienione w wyjątkach od zasady ogólnej, a zatem miejscem ich świadczenia a zarazem opodatkowania będzie terytorium państwa gdzie usługobiorca posiada siedzibę, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania usług zarówno dla podatników mających siedzibę na terytorium Polski jak i podmiotów mających siedzibę poza terytorium kraju.

Należy zauważyć iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 powołanego wyżej artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3a ustawy, podatnicy świadczący usługi, których miejscem świadczenia nie jest terytorium kraju, są obowiązani w prowadzonej ewidencji podać nazwę usługi, wartość usługi bez podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, uwzględniając moment powstania obowiązku podatkowego określany dla tego rodzaju usług świadczonych na terytorium kraju. W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 19a i 19b.

W myśl zasady ogólnej zawartej w art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie zaś do art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Obowiązek podatkowy dla usług, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju określany jest na podstawie art. 19 ust. 19a i 19b ustawy.

Zgodnie z art. 19 ust. 19a ustawy, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

  1. usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;
  2. usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio (art. 19b ustawy).

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż w przypadku świadczenia usług organizacji targów i wystaw, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju, czyli świadczenie tychże usług nie podlega opodatkowaniu w Polsce, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wykonania tych usług na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy. Natomiast obowiązek podatkowy dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta polskiego powstanie z chwilą wystawienia faktury zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy nie później niż 7 dnia licząc od dnia wykonania usługi.

W tym miejscu należy wskazać, iż sytuacji, kiedy podatnik na poczet świadczenia tej usługi otrzyma przedpłatę, zaliczkę bądź zadatek, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj