Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1181/10-4/LK
z 24 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1181/10-4/LK
Data
2011.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
bilety
bilety
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
targi
targi
usługi organizowania wystaw, targów i kongresów
usługi organizowania wystaw, targów i kongresów


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług organizowania targów na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Polski.



Wniosek ORD-IN 423 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26.11.2010 r. (data wpływu 06.12.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.01.2011 r. (data wpływu 27.01.2011 r.) na wezwanie z dnia 18.01.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie pytania nr 5
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 06.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizowania targów na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Polski.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24.01.2011 r. (data wpływu 27.01.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1181/10-2/LK z dnia 18.01.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1. Wnioskodawca dotychczasową działalność gospodarczą (tj. organizacja targów w kraju, organizacja konferencji, usługi marketingowe) zamierza rozszerzyć o sprzedaż usługi zorganizowania stoiska dla grupy polskich firm na targach handlowych odbywających się w lutym 2011 roku w Niemczech. Odbiorcami Wnioskodawcy będą podmioty gospodarcze zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE oraz nie będące czynnymi podatnikami VAT.

Sprzedawana usługa oznacza udostępnienie na czas trwania wystawy, wg uzgodnień z odbiorcą n/usług - będącym wystawcą na targach, zorganizowanego stoiska wystawowego. Polega ona na pozyskaniu uczestników w Polsce, zaprojektowaniu stoiska i działań marketingowych, zakupieniu stosownych usług i elementów wyposażenia targowego.

W związku z realizacją ww. sprzedaży wcześniej Wnioskodawca dokona jako podatnik VAT-UE zakupu w Niemczech od podatnika VAT-UE powierzchni wystawienniczej w Niemczech na czas trwania wystawy oraz związanych z tym niektórych usług wyposażenia stoiska. W celu realizacji ww. przedsięwzięcia zakupu niektórych usług wyposażenia stoiska Wnioskodawca dokona w Polsce u polskich podatników.

Zakupy w Niemczech stanowić będą import usług z obowiązkiem samoobliczenia VAT (podatek należny = naliczony od importu usług - będzie dla Wnioskodawcy podatkiem naliczonym, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 u.p.t.u.).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał w zakresie pytania numer 3 iż ewentualna sprzedaż kart wstępu (biletów) będzie konsekwencją i częścią sprzedaży — organizowanych przez Wnioskodawcę targów wystawowych. Sposób opodatkowania od 1 stycznia 2011r. jest zróżnicowany w zależności od odbiorcy kart wstępu w podzieleniu na podatników i na podmioty nie będące podatnikami.

2. Kolejnym planowanym przez Wnioskodawcę działaniem w roku 2011 jest organizacja podobnego stoiska dla grupy polskich podmiotów na targach w kraju spoza UE (Rosja) w sierpniu 2011. Planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż usług będzie związana z udostępnieniem części powierzchni zorganizowanego stoiska wystawowego na zasadach jak w pkt 1. Analogicznie jak w pkt 1 realizacja tej usługi możliwa będzie po wykupieniu w Rosji od tamtejszego podatnika powierzchni wystawienniczej i części usług związanych z jej wyposażeniem. Większość prac przygotowawczych realizowana będzie w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Jak opodatkować usługę organizacji stoiska targowego w Niemczech dla polskiego podatnika o różnych statusach VAT, która świadczona będzie częściowo na terytorium Polski (organizacyjne przygotowania), a częściowo na terytorium Niemiec (czas trwania wystawy)...
  2. Od jakiej podstawy samoobliczyć podatek VAT w ramach importu usług...
  3. Jak opodatkować usługę sprzedaży kart wstępu na targi odbywające się na terytorium Niemiec, sprzedawane dla osób fizycznych i dla podmiotów gospodarczych z Polski...
  4. Jak opodatkować i wykazać w deklaracji VAT-7 zaliczkę na poczet wykonania przyszłej usługi:
    1. otrzymaną w roku 2010;
    2. otrzymaną w roku 2011 ...
  5. Jak opodatkować usługę organizacji stoiska targowego w Rosji dla polskiego podatnika o różnych statusach VAT, która świadczona będzie częściowo na terytorium Polski (organizacyjne przygotowania), a częściowo na terytorium Rosji (czas trwania wystawy)...

Zdaniem Wnioskodawcy, stan prawny zasad ustalania miejsca świadczenia dla usług organizacji ulegał zmianie. Z początkiem 2010 roku zostały wprowadzone zmiany, które od 01-01-2011 roku ulegają ponownie zmianom. I tak w 2010 roku usługi organizacji imprez targowych oraz usługi wstępu na te imprezy opodatkowane są w miejscu faktycznego ich świadczenia tj. jednakowo niezależnie od statusu podatnika.

Natomiast w 2011 roku obowiązuje rozróżnienie usług na takie, które obejmują organizację targów oraz na takie, które obejmują wstęp na te imprezy i są opodatkowane zależnie od beneficjenta tych usług w podzieleniu na podatników i takich, którzy dla określenia miejsca świadczenia usługi podatnikami nie są.

W związku z powyższym szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia dotyczą tylko usług wstępu na targi i wystawy, które Spółki z uwagi na charakter świadczonej usługi (dla wystawców) generalnie nie dotyczą. Natomiast sama usługa organizacji targów nie jest w szczególny sposób uregulowana dla podatników, co oznacza, że miejsce jej świadczenia określa się na zasadach ogólnych.

I tak na podstawie art. 28b u.p.t.u.

ad 1. wystąpi sprzedaż krajowa wg faktury VAT ze stawką 23%

ad 2. Wnioskodawca uważa, że podstawą do opodatkowania jest wartość zobowiązania wobec zagranicznego kontrahenta z tytułu tej transakcji, niezależnie od formy wystawionej faktury, czyli z VAT-em niemieckim lub bez niego.

Wnioskodawca chce wyeliminować niejasność, czy każda w wyżej wymienionych wersji faktury jest prawidłowa dla Niego jako czynnego podatnika VAT-UE tj. faktura niemiecka bez podatku VAT (z klauzulą – do opodatkowania przez usługobiorcę)

ad 3. opodatkowania wg systemu obowiązującego w Niemczech.

ad 4. z uwagi na termin świadczenia usługi wg unormowań obowiązujących

ad. 4a w 2010 - faktura VAT zaliczkowa ze stawką VAT 22% sprzedaży krajowej

ad. 4b w 2011 r.- faktura VAT zaliczkowa ze stawką VAT 23% sprzedaży krajowej

ad. 5 na tej samej podstawie - faktura sprzedaży nie podlegająca VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie pytania 5 oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy na potrzeby stosowania rozdziału 3 w zakresie określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

A zatem co do zasady podatnikiem jest każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą oraz osoba prawna, która takiej działalności nie prowadzi ale jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie świadczył usługi zorganizowania stoiska dla grupy polskich firm na targach handlowych odbywających się w lutym 2011 roku w Niemczech oraz w sierpniu 2011 r. na terytorium Rosji. Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę będą podmioty gospodarcze zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE oraz podmioty nie będące czynnymi podatnikami podatku VAT. Sprzedawana usługa oznacza udostępnienie na czas trwania wystawy, wg uzgodnień z odbiorcą usług - będącym wystawcą na targach, zorganizowanego stoiska wystawowego.

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż miejsce świadczenia dla usług takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, które nie obejmują wstępu, świadczone na rzecz podatników, spełniających definicję z art. 28a, ustalane jest na zasadach ogólnych, wynikających z art. 28b ustawy, tzn. w miejscu siedziby lub stałym miejscu prowadzenia działalności usługobiorcy. Wynika z tego że w momencie, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługę organizacji targów na terytorium Niemiec na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Polski wówczas usługa ta będzie opodatkowana na terytorium Polski.

Natomiast zgodnie z art. 28g miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika i jak i na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają. A zatem usługi wstępu na targi świadczone przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec będą opodatkowane na terenie tego kraju tj. w Niemczech. W związku z powyższym to przepisy tego kraju będą regulowały sposób opodatkowania świadczonej usługi sprzedaży kart wstępu na targi.

Odnosząc się do pytania dotyczącego podstawy opodatkowania z tytułu importu usług należy zauważyć, iż Wnioskodawca będzie dokonywał od podatnika niemieckiego wynajmu powierzchni wystawienniczej w Niemczech związanej bezpośrednio z organizacją targów, a zatem przedmiotowy wynajem będzie stanowił dla Wnioskodawcy import usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju.

Zatem w przypadku usług wymienionych w ww. art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, podmiotem zobowiązanym do ich rozliczenia jest usługobiorca. Faktura jaką otrzyma Wnioskodawca nie powinna zawierać podatku VAT gdyż co do zasady zobowiązanym do rozliczenia tej usługi będzie usługobiorca.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast stosownie do art. 29 ust. 17 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić (…).

Z powyższych przepisów wynika, że dla udokumentowania importu usług wystawca faktury wewnętrznej dla określenia podstawy opodatkowania winien przyjąć kwotę, którą zobowiązany jest zapłacić usługodawcy.

Tak, więc Wnioskodawca winien rozliczyć podatek z tytułu nabycia usług wynajmu powierzchni wystawienniczej, jako import usług na terytorium kraju a podstawą opodatkowania z tytułu importu usług będzie kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić na rzecz usługodawcy.

Rozpatrując kwestię zaliczek otrzymanych na poczet usługi organizacji targów, które to zaliczki otrzymano również w 2010 jak i 2011 należy wykazać, że zaliczka nie jest dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z usługą lub sprzedażą towaru, na poczet której została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki. W efekcie, zaliczka powinna podlegać opodatkowaniu taką samą stawką podatku, jak świadczenie którego dotyczy. W sytuacji będącej przedmiotem wniosku miejscem świadczenia usługi zrealizowanej w 2011r. będzie terytorium Polski i transakcja winna być rozliczona, zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2011r., tj. w Polsce na zasadach określonych w polskich przepisach.

Regulacja dotycząca wystawiania faktur zaliczkowych zawarta jest w przepisach § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 4 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca otrzymanie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi powinna zawierać co najmniej stawkę podatku.

Jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (§ 10 ust. 5 powołanego rozporządzenia).

Stosownie do brzmienia § 10 ust. 6 cyt. rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

W świetle powołanego wyżej § 10 ust. 5 rozporządzenia faktura końcowa, zamykająca transakcję sprzedaży wystawiana jest na zasadach określonych w § 5 i 7 - 9 rozporządzenia.

W oparciu o art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z uwagi na fakt, iż usługi, jakie Wnioskodawca będzie wykonywał będą świadczone na rzecz podmiotów polskich Wnioskodawca winien wykazać otrzymane zaliczki w deklaracji VAT – 7 w poz. dotyczącej dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju ze stawką właściwą dla danych usług.

W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania nr 5 dotyczącego opodatkowania usługi organizacji stoiska targowego w Rosji dla polskiego podatnika o różnych statusach VAT należy stwierdzić, iż zastosowanie znajdzie zasada ogólna wyrażona w art. 28b ustawy tzn. miejscem świadczenia usługi organizacji stoiska targowego będzie miejsce siedziby usługobiorcy tj. Polska. W związku z tym faktura wystawiona przez Wnioskodawcę winna zawierać kwotę podatku VAT. A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż faktura sprzedaży winna być wystawiona jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj