Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1252/10/SK
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1252/10/SK
Data
2011.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
kapitał ludzki
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
ubezpieczenia społeczne
ubezpieczenia społeczne
ubezpieczenia zdrowotne
ubezpieczenia zdrowotne
wsparcie pomostowe
wsparcie pomostowe
wyposażenie
wyposażenie
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
w zakresie skutków podatkowych wydatkowania wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 13 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego przyznanych w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania dotacji oraz wsparcia pomostowego przyznanych w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2, Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2009r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie doradztwa technicznego i ekonomicznego. Wnioskodawczyni prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni jest beneficjentem wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocji przedsiębiorczości i samozatrudnienia współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jako beneficjent w ramach ww. programu otrzymała wsparcie finansowe w kwocie 40.000 zł. oraz wsparcie pomostowe na okres 6 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Zarówno wsparcie finansowe jak i pomostowe udzielone są i rozliczone w kwotach brutto. Wsparcie finansowe zostało wypłacone w dwóch transzach: pierwsza w 2009r. w kwocie 32.000 zł., druga w 2010r. w kwocie 8.000 zł. Część środków wypłaconych w 2009r. z pierwszej transzy została wydatkowana w 2009r., zaś pozostała w 2010r. na zakup wyposażenia, mebli, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Kwota z drugiej transzy została wydatkowana w 2010r. na zakup wyposażenia i środków trwałych. Natomiast kwota wsparcia pomostowego została wypłacona w 2010r. i wydatkowana w tym samym roku m.in. na składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, opłaty telekomunikacyjne, koszty promocji firmy, materiały biurowe i inne koszty (w wielkościach brutto). Wszystkie poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT, rachunkami oraz innymi dokumentami źródłowymi np. dowodami wpłat składek ZUS.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki poniesione w 2010r. na zakup wyposażenia (nie stanowiące wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) dla firmy sfinansowane ze wsparcia finansowego otrzymanego w 2009r. można uznać za koszty uzyskania przychodu w 2010r....
  2. Czy wydatki poniesione na zakup wyposażenia firmy z tytułu otrzymanych w kolejnych miesiącach zwrotów podatku VAT wynikającego z nadwyżki podatku naliczonego nad należnym są kosztem uzyskania przychodu...
  3. Czy opłacona składka na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne sfinansowana ze środków wsparcia pomostowego może być odliczona odpowiednio od dochodu, od podatku w 2010r....

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1

Kwota dotacji otrzymanej w 2009r. nie będzie stanowić przychodu do opodatkowania, gdyż ma do niej zastosowanie przepis o zaniechaniu poboru podatku, a wydatki poniesione z tej dotacji w 2009r. na zakup wyposażenia stanowią koszty uzyskania przychodu firmy, jeżeli maja związek z przychodem. Natomiast wydatki poniesione w 2010r. na zakup wyposażenia, mebli z dotacji otrzymanej w 2009r. są również kosztem uzyskania przychodu, gdyż w tym przypadku nie ma zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym, ponieważ dotyczy on wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46,47a,47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137, a dotacja otrzymana w 2009r. nie mieści się w ww. przepisie (zaniechanie poboru podatku). Zaś art. 23 ust. 1 pkt 56 nie uwzględnia wydatków, które nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów w części pokrytej dochodami (przychodami), do których maja zastosowanie przepisy dotyczące zaniechania poboru podatku nie są one wymienione w art. 21 ust. 1. Natomiast środki finansowe i wsparcie pomostowe otrzymane w 2010r. są przychodem zwolnionym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, a wydatki poczynione z tych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2

Środki finansowe otrzymane z tytułu zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym są środkami własnymi podatnika. Nie należy ich traktować jako środków otrzymanych z dotacji. Wobec powyższego wydatki sfinansowane ze środków własnych podatnika są kosztem uzyskania przychodów (mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą). W tym przypadku nie ma zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3

Zapłacone ze środków wsparcia pomostowego składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne podlegają odliczeniu odpowiednio od dochodu (ubezpieczenie społeczne) i od podatku (składka zdrowotna), gdyż zarówno art. 26 ust. 1 pkt 2 i art. 27b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tego nie zabrania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż z uwagi na fakt, iż przedmiotem złożonego wniosku jest zaistniały stan faktyczny, niniejszą interpretację oparto o przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych

–nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest beneficjentem wsparcia finansowego i wsparcia pomostowego przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów, zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

–stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym, zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r. (§ 2 ww. rozporządzenia).

Jak wskazano powyżej zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r. W konsekwencji do dochodów uzyskanych od dnia 01 stycznia 2010r. ze wsparcia finansowego oraz pomostowego, przedmiotowe zaniechanie poboru podatku nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Powołany przepis wprowadzony został mocą art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąty ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157 poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010r. Konsekwencją wprowadzenia ww. przepisu jest zwolnienie z opodatkowania środków otrzymanych przez uczestnika projektu, a nie zaś zaniechanie poboru podatku od ww. środków.

Należy podkreślić, iż „zwolnienie od podatku” oraz „zaniechanie poboru podatku” to dwie odrębne kategorie ekonomiczne, które jednak łączy ten sam efekt; podatnik w istocie nie płaci należnego podatku. Zwolnienie od podatku uregulowane postanowieniami m.in. art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na wyłączeniu z opodatkowania (po spełnieniu podstawowych warunków), pewnych rodzajów przychodów lub dochodów (w tej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy, ale nie następuje jego konkretyzacja w postaci zobowiązania podatkowego).

Natomiast zaniechanie poboru podatku to odstąpienie od pobrania (egzekwowania) wyliczonego, należnego podatku (a więc po powstaniu zobowiązania podatkowego).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2009r., w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne stanowią dochód, od którego zaniechano poboru podatku. Natomiast środki otrzymane po dniu 1 stycznia 2010r. pochodzące ze wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy regulującej ten podatek.

Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129.

Zgodnie natomiast z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z otrzymanego w 2009r. wsparcia finansowego, korzystającego jak wskazano z zaniechania poboru podatku, w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne, o ile poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w cytowanym uprzednio przepisie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Wydatki nie inwestycyjne, sfinansowane z otrzymanego w 2010r. wsparcia finansowegoi pomocowego (zwolnionego od opodatkowania), nie mogą na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów uzyskania przychodu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast wydatki o charakterze inwestycyjnym, sfinansowane z otrzymanego wsparcia (nie stanowiącego przychodu podatkowego), nie mogą stanowić kosztu podatkowego, ani bezpośrednio (art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy), ani pośrednio poprzez tzw. opisy amortyzacyjne (art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy). W myśl bowiem tych przepisów nie uważa się za koszty uzyskania przychodu:

  • wydatków na:
    1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
    2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
    3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
    -wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia (art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy),
  • odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy).

Dokonując oceny przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawczyni, dot. pytania Nr 2, zauważyć należy, iż wydatki na zakup wyposażenia sfinansowane z otrzymanego zwrotu podatku VAT mogą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, o ile wydatki te poniesione zostały w celu uzyskania przychodu, albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów jaki jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zwrot podatku VAT o którym mowa we wniosku nie stanowi bowiem środków o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 123, 136 i 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy.

Odnosząc się do możliwości odliczenia od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne opłacane z kwoty wsparcia pomostowego należy mieć na uwadze treść art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. u. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem, składki na ubezpieczenie społeczne, opłacone przez Wnioskodawczynię z otrzymanego w 2010r. wsparcia pomostowego mogły zostać odliczone od dochodu, o ile podstawą ich wymiaru nie był dochód zwolniony z opodatkowania.

Odnosząc się natomiast do możliwości odliczenia od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej z kwoty przyznanego wsparcia pomostowego, należy mieć na uwadze treść art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że składki zdrowotne które opłacone zostaną przez Wnioskodawczynię z przedmiotowego wsparcia pomostowego, nie przekraczające 7,75% podstawy wymiaru tej składki, mogą zostać odliczone od podatku, pod warunkiem, że podstawy wymiaru tej składki nie stanowi dochód zwolniony od podatku na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pamiętać przy tym należy, iż zgodnie z art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj