Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1025/12-4/AK
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 19.11.2012 r. (data wpływu 26.11.2012 r.) oraz piśmie z dnia 29.01.2013 r. uzupełniającym braki wniosku na wezwanie z dnia 23.01.2013 r. Nr IPPB2/415-1025/12-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie prawa ubiegania się przez Wnioskodawczynię o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych z faktur wystawionych na matkę Wnioskodawczyni,
  • prawidłowe - odnośnie prawa ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych po dniu dokonania darowizny tj. z faktur wystawionych na Wnioskodawczynię.


UZASADNIENIE


W dniu 26.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa ubiegania się przez Wnioskodawczynię o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W 2007 roku mama Wnioskodawczyni zakupiła grunt oraz po uzyskaniu pozwolenia na budowę rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego. Wszelkie faktury w czasie budowy były wystawiane na matkę Wnioskodawczyni jako właściciela gruntu. W czasie rozpoczętej budowy z uwagi na ciężką chorobę nowotworową mamy, aktem darowizny został przekazany Wnioskodawczyni majątek tj. grunt z niedokończonym budynkiem mieszkalnym w celu doprowadzenia budowy do końca. Na uwagę zasługuje fakt, iż nieruchomość ta jest domem mieszkalnym Wnioskodawczyni i tak od początku był budowany jako wspólny dom Wnioskodawczyni i jej mamy. Po przepisaniu pozwolenia na budowę na darowaną oraz wszelkich innych dokumentów budowlanych, od tego dnia faktury były wystawiane na darowaną zgodnie z aktem własności. Przed zakończeniem budowy mama zmarła, a wiec cały ciężar budowy spadł na Wnioskodawczynię i jej męża. Faktury, wystawione na mamę przed aktem darowizny nie były rozliczone, gdyż budowa nie została zakończona.

Po zakończeniu budowy domu Wnioskodawczyni chciała wystąpić z wnioskiem o zwrot VAT z tytułu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednak pracownik urzędu skarbowego nie potrafił udzielić informacji czy przysługuje Wnioskodawczyni prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT z faktur wystawionych na poprzedniego właściciela tj. mamę Wnioskodawczyni, która wcześniej, zmarła jeszcze w trakcie budowy.


Pismem z dnia 23.01.2013 r. Nr IPPB2/415-1025/12-2/AK wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego – proszę wskazać, kto nabył spadek po zmarłej, czy Pani jest jedyną spadkobierczynią po matce?
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie adekwatnego do drugiej części pytania przedstawionego w poz. 69 wniosku ORD-IN tj. czy prawo ubiegania się o zwrot VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych przysługuje Wnioskodawczyni tylko z faktur wystawionych na Wnioskodawczynię?

Pismem z dnia 29.01.2013 r. w wyznaczonym terminie Wnioskodawczyni dokonała uzupełnienia wniosku, w którym wskazała, iż nieruchomość wraz z budynkiem od którego będzie dokonywać zwrotu VAT za materiały budowlane, został przepisany aktem notarialnym- umowa darowizny tylko na Wnioskodawczynię, dlatego też majątek ten nie wchodził do masy spadkowej po śmierci mamy, która nastąpiła rok później. Wnioskodawczyni przedstawiła własne stanowisko w sprawie, które zostało przedstawione poniżej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni jako obdarowanej przysługuje prawo ubiegania się o zwrot VAT od materiałów budowlanych z faktur wystawionych na budowę domu na matkę przed śmiercią i przed aktem darowizny nieruchomości w budowie, czy tylko z faktur wystawianych na Wnioskodawczynię?


Zdaniem Wnioskodawcy jako następczyni prawnej przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot VAT od materiałów budowlanych wynikającego z faktur wystawionych na matkę w trakcie trwania budowy. Jest to kontynuacja budowy a przepisana aktem darowizny jedynie z uwagi na chorobę nowotworową i niemożliwością dalszego prowadzenia budowy.

Wnioskodawczyni uważa, iż prawo do ubiegania się o zwrot VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych przysługuje wnioskodawczyni zarówno z faktur wystawionych przed nabyciem darowizny (tj. na nazwisko zmarłej matki) jak i z faktur wystawionych na wnioskodawczynię po akcie notarialnym-umowa darowizny. Z uwagi na to, iż aktem darowizny przejmuje się wszelkie obowiązki i prawa do nabytej nieruchomości i majątku (ponoszenie kosztów związanych z budową domu, koszty administracyjne) to tak samo przysługuje prawo do odliczenia VAT za materiały budowlane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie prawa ubiegania się przez Wnioskodawczynię o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych z faktur wystawionych na matkę Wnioskodawczyni, prawidłowe odnośnie prawa ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych po dniu dokonania darowizny tj. z faktur wystawionych na Wnioskodawczynię.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2006 r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką 22% natomiast od dnia 01.01.2011 r. stawką 23% (art. 3 ust. 3 w zw. z art. 11a ust. 1 ww. ustawy). Ponadto zwrot dotyczy jedynie wydatków udokumentowanych fakturami VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wystawionymi od dnia 01 maja 2004 r.


W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (art. 3 ust. 2).


Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej ((art. 3 ust. 4).


Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.


W myśl natomiast art. 4 ust. 2 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków, związanych z budownictwem mieszkaniowym, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje pod warunkiem, że osoba fizyczna posiada:

  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku remontu budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 07 lipca 1994r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.


Przepis art. 5 ust. 5 powyższej ustawy stanowi, iż do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:

  1. pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 - dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
  2. faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Na podstawie art. 7 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, w sprawach nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy Ordynacji podatkowej.


W oparciu o art. 97 § 1 w zw. z art. 97 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, spadkobierca osoby, która poniosła wydatki wskazane w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, przejmuje także - odpowiednio - majątkowe prawa spadkodawcy i dotyczyć on będzie także zwrotu dokonanego na podstawie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Jednak w analizowanej sprawie zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawczyni przed śmiercią matki aktem darowizny został przekazany grunt z niedokończonym budynkiem mieszkalnym. Następnie zostało przepisane na Wnioskodawczynię pozwolenie na budowę i inne dokumenty budowlane. Dopiero od tego momentu faktury na zakup materiałów budowlanych wystawiane były na Wnioskodawczynię. A więc przedmiotowy majątek nie wchodził do masy spadkowej po matce.

W myśl art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.

Umowa darowizny ma charakter umowy jednostronnie zobowiązującej (konsensualnej), której treścią jest złożenie przez darczyńcę oświadczenia woli poprzez zobowiązanie się do świadczenia pod tytułem darmym. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Przedmiotem darowizny mogą być rzeczy, prawa i inne świadczenia.

Mając na uwadze powyższe omawiany majątek w postaci działki z rozpoczętą budową nie wchodził do masy spadkowej ponieważ został przekazany Wnioskodawczyni w formie darowizny. Wnioskodawczyni na postawie umowy darowizny otrzymała od matki grunt wraz z rozpoczętą budową a nie poniesione przez darczyńcę wydatki na tę budowę, które zostały udokumentowane fakturami VAT.

Prawo do ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu faktur wystawionych na matkę Wnioskodawczyni do chwili kiedy to matka posiadała również pozwolenie na budowę na swoje dane osobowe przysługiwało tylko i wyłącznie mamie Wnioskodawczyni. Jeżeli z tego prawa nie skorzystała wówczas Wnioskodawczyni po śmierci matki nie może wystąpić o przedmiotowy zwrot. Wskazać również należy, iż fakt, że budowa nie została zakończona nie stanowił okoliczności, które uniemożliwiały matce Wnioskodawczyni złożenie wniosku VZM-1. Żaden z przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie mówi, iż aby można było wystąpić z wnioskiem budowa musi zostać zakończona.


W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo ubiegania się o zwrot części podatku VAT z tytułu zakupu materiałów budowlanych z faktur wystawionych na matkę.


W konsekwencji, po spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie – Wnioskodawczyni przysługuje prawo do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z kontynuacją budowy, ale tylko i wyłącznie z faktur wystawionych na Wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj