Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-716/10-3/BD
z 27 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-716/10-3/BD
Data
2010.09.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Zakres podmiotowy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
urząd gminy
urząd gminy


Istota interpretacji
Czy Urząd Gminy i Gmina mogą posługiwać się tym samym numerem NIP?
Prawo do odliczenia.



Wniosek ORD-IN 338 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu: 30 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie decyzji Urzędu Skarbowego w (…) z dnia 13 stycznia 1997 r. nadany został NIP dla Urzędu Gminy w (…). W roku 1998, reforma administracyjna państwa spowodowała zmianę właściwości naczelnika urzędu skarbowego na Urząd Skarbowy w (…). W związku z uzyskiwanymi przychodami ze sprzedaży wody, Urząd Gminy w (…) został zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w dniu 31 grudnia 1999 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…). Po zrealizowaniu inwestycji - budowy stacji uzdatniania wody, w roku 2005 został rozliczony w deklaracji VAT-7 naliczony podatek VAT.

Od tamtego czasu rozliczany jest podatek VAT z faktur wystawionych na Urząd Gminy w (…) - od przychodów ze sprzedaży wody i najmu lokali.

W związku z powyższym, zarówno Gmina jak również Urząd Gminy posługują się jednym numerem NIP (nadanym na Urząd Gminy) zgodnie z wcześniejszymi stanowiskami urzędów skarbowych oraz Ministerstwa Finansów. Wnioskodawca składa deklarację VAT-7 jako Urząd Gminy, jednak faktury za wykonane inwestycje są wystawiane na Gminę (…) i oznaczone numerem NIP, nadanym dla Urzędu Gminy.

W tym roku kończony jest I etap inwestycji - budowy oczyszczalni ścieków i kanalizacji.

Umowa na budowę oczyszczalni ścieków została podpisana z Gminą, która otrzymała już w roku 2009 faktury za wykonanie części robót budowlano – montażowych. Do tej pory Gmina nie skorzystała z odliczenia podatku naliczonego z uwagi na wątpliwości dotyczące podmiotu uprawnionego do odliczenia podatku.

Jeszcze w roku 2009, pytając Urząd Skarbowy w (…) o to czy można nadać numer NIP dla Gminy, Zainteresowany uzyskał negatywną odpowiedź. Urzędy skarbowe do niedawna zajmowały stanowisko, zgodnie z którym Gmina, jak i Urząd Gminy w związku ze swoimi działaniami, powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP), nadany Urzędowi Gminy.

Jednakże w ostatnim czasie pojawiły się stanowiska odrębne, zgodnie z którymi podatnikiem podatku VAT w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku zarejestrowania Gminy (…) i nadania jej numeru NIP będzie można odliczać podatek VAT na rzecz Gminy (…) (a nie Urzędu Gminy w (…) jak jest obecnie) z tytułu inwestycji oraz innych przychodów...
  2. Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na Gminę, a oznaczonych numerem NIP Urzędu Gminy, wystawionych przed dniem zarejestrowania jako czynnego podatnika podatku VAT...
  3. Kto powinien być podatnikiem z tytułu dostawy wody, ścieków i najmu i korzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, po zarejestrowaniu Gminy jako czynnego podatnika podatku VAT, będzie można rozliczać podatek VAT z faktur dotyczących inwestycji oraz przychodów Gminy. Faktury po tym dniu powinny być wystawione na Gminę (…) i oznaczone numerem NIP Gminy.

Urząd Gminy do tej pory nie skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych w roku 2009, w związku z tym ma prawo do złożenia korekty za okres, w którym faktury otrzymał i otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W tym przypadku wystąpią korekty deklaracji VAT-7 za lata lub miesiące przed dniem wyrejestrowania Urzędu Gminy, dotyczące rozliczenia podatku VAT po zakończeniu inwestycji - budowy oczyszczalni ścieków - należy je sporządzić dla Urzędu Gminy i oznaczyć NIP Urzędu Gminy. Faktury dotyczące inwestycji, pomimo wystawienia ich na Gminę (…) (a oznaczenia NIP Urzędu Gminy) można ująć w deklaracji VAT-7, przyjmując, że dotyczą one tego samego podatnika.

Podatnikiem podatku VAT z tytułu przychodów uzyskiwanych przez Gminę, tzn. sprzedaży wody, ścieków lub najmu lokali oraz ponoszonych kosztów inwestycji i innych kosztów dotyczących sprzedaży opodatkowanej, powinna być Gmina (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego – art. 86 ust. 13 ustawy.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zaznaczyć należy, iż brak rejestracji w zakresie podatku VAT uniemożliwia identyfikację Gminy, jako podatnika VAT, a zatem uniemożliwia skorzystanie przez Gminę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT.

Jednocześnie ze względu na to, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy, zatem Gmina i Urząd Gminy nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty. Urząd Gminy nie jest uprawniony do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy oraz własnego NIP) w ramach realizacji zadań Gminy.

Jednakże art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), wskazuje na to, że decydującym o prawie podatnika do skorzystania z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do podatku podlegającego odliczeniu oraz związek zakupu z działalnością opodatkowaną, przy spełnieniu warunków formalnych związanych z realizacją tego prawa.

Biorąc pod uwagę fakt, że urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy, i jak wykazano powyżej nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy, to zakupy poczynione przez Urząd Gminy w sytuacji, gdy Gmina nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku, podlegają odliczeniu przez Urząd Gminy, który posiada status czynnego podatnika VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż Urząd Gminy miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ale tylko w okresie, gdy Gmina nie była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Tut. Organ w interpretacji z dnia 24 września 2010 r., nr ILPP1/443-716/10-2/BD, stwierdził, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, która posiada osobowość prawną.

Z uwagi na powyższe, dokumenty księgowe (faktury VAT, deklaracje VAT) powinny być wystawiane i sporządzane przez Urząd Gminy z numerem identyfikacji podatkowej Gminy i na Gminę.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług. Jak już wskazano powyżej podatnikiem podatku VAT jest Gmina, posiadająca osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Tym samym, to Gmina powinna zarejestrować się jako podatnik VAT czynny i od momentu tej rejestracji powinna być wskazywana w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca. Stąd też, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego generalnie przysługuje Gminie, bowiem podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być Gmina, a nie Urząd Gminy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie decyzji Urzędu Skarbowego w (…) z dnia 13 stycznia 1997 r. nadany został NIP dla Urzędu Gminy w (…). W roku 1998, reforma administracyjna państwa spowodowała zmianę właściwości naczelnika urzędu skarbowego na Urząd Skarbowy w (…). W związku z uzyskiwanymi przychodami ze sprzedaży wody, Urząd Gminy w (…) został zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w dniu 31 grudnia 1999 r. przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…). Po zrealizowaniu inwestycji - budowy stacji uzdatniania wody, w roku 2005 został rozliczony w deklaracji VAT-7 naliczony podatek VAT. Od tamtego czasu rozliczany jest podatek VAT z faktur wystawionych na Urząd Gminy w (…) - od przychodów ze sprzedaży wody i najmu lokali.

W związku z powyższym, zarówno Gmina jak również Urząd Gminy posługują się jednym numerem NIP (nadanym na Urząd Gminy) zgodnie z wcześniejszymi stanowiskami urzędów skarbowych oraz Ministerstwa Finansów. Wnioskodawca składa deklarację VAT-7 jako Urząd Gminy, jednak faktury za wykonane inwestycje są wystawiane na Gminę (…) i oznaczone numerem NIP, nadanym dla Urzędu Gminy.

W tym roku kończony jest I etap inwestycji - budowy oczyszczalni ścieków i kanalizacji.

Umowa na budowę oczyszczalni ścieków została podpisana z Gminą, która otrzymała już w roku 2009 faktury za wykonanie części robót budowlano – montażowych. Do tej pory Gmina nie skorzystała z odliczenia podatku naliczonego z uwagi na wątpliwości dotyczące podmiotu uprawnionego do odliczenia podatku.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego, odpowiedź na zadane pytania przedstawia się następująco:

Ad. 1.

Z chwilą uzyskania przez Gminę (…) statusu czynnego podatnika VAT oraz uzyskania NIP, jedynie Gmina wykonująca zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż jak wykazano powyżej podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną.

Ad. 2

Jak wynika z opisu sprawy, to Urząd Gminy, a nie Gmina posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, biorąc pod uwagę wykładnię celowościową przedstawionych norm prawnych należy stwierdzić, że pomimo niewłaściwej rejestracji w podatku od towarów i usług – zdaniem tut. Organu – w tej konkretnej sprawie, gdy faktury VAT wystawiane są na Gminę z numerem NIP Urzędu Gminy, Urzędowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania inwestycyjnego pod warunkiem spełnienia zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ad. 3

Podatnikiem z tytułu dostawy wody, ścieków i najmu powinna być Gmina, która od momentu rejestracji będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, uprawnionym do dokonywania odliczeń podatku na zasadach określonych w art. 86 ustawy.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia.

Rozstrzygnięcie dotyczące zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie możliwości posługiwania się przez Urząd Gminy i Gminę jednym numerem identyfikacji podatkowej – zawarte zostało w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ILPP1/443-716/10-2/BD z dnia 24 września 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj