Interpretacja Ministra Finansów
AE8/8012/1/JAR/10/5589
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE8/8012/1/JAR/10/5589
Data
2010.12.23



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
akcyza zapłacona
akcyza zapłacona
wyroby akcyzowe
wyroby akcyzowe
zwrot
zwrot


Istota interpretacji
Czy wobec tego, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, który dokonuje zapłaty podatku akcyzowego na terenie kraju, jak również nie nabywa bezpośrednio od takiego podmiotu tych wyrobów - jest uprawniony do żądania zwrotu akcyzy zapłaconej na terenie kraju?



Wniosek ORD-IN 769 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 82 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.)


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 18 stycznia 2010 r. sygnatura ILPP3/443-157/09-4/TK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek Spółki, stwierdzając, że:


  1. nieprawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2010 r. sygnatura ILPP3/443-157/09-4/TK, wydanej w imieniu Ministra Finansów, zgodnie z którym prawo ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej przysługuje każdemu podmiotowi nabywającemu wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, będącemu w stanie wykazać ciągłość prawną dokonywanych transakcji;
  2. nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 2 października 2009 r., uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2009 r., zgodnie z którym prawo ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej przysługuje każdemu podmiotowi nabywającemu wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, będącemu w stanie wykazać ciągłość prawną dokonywanych transakcji.


UZASADNIENIE


W dniu 7 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu zapłaconej akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych. Pismem z dnia 22 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, kodu CN wyrobów będących przedmiotem zapytania, sprecyzowania pytania i o stanowisko Wnioskodawcy do pytania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium kraju. Sprzedający nabył te wyroby od podmiotu, który dokonał zapłaty podatku akcyzowego. Zainteresowany będzie zatem drugim lub nawet dalszym w kolejności nabywcą wyrobów akcyzowych. Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy wewnątrzwspólnotowej nabytych wyrobów i wystąpić o zwrot akcyzy zapłaconej na terenie kraju.


Zainteresowany uważa, że zgodnie z treścią art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy
  • na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.


Zainteresowany twierdzi, że dla tego zdarzenia przyszłego kody CN nie mają znaczenia, ale z ostrożności wskazał, iż są to wyroby o kodach:

  • 2710 11 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych (inne niż surowe) oraz preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, inne niż oleje odpadowe,
  • 2710 11 - oleje lekkie i preparaty,
  • 2710 19 – pozostałe,
  • 2710 19 11 - oleje średnie,
  • 2710 19 31 - oleje ciężkie,
  • 2710 19 31 - oleje napędowe,
  • 2710 19 31 - do przeprowadzania procesu specyficznego,
  • 2710 19 35 - do przeprowadzania przemian chemicznych w innym procesie niż wymieniony w podpozycji 2710 19 31,
  • 2710 19 41 - do innych celów,
  • 2710 19 41 - o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,05% masy,
  • 2710 19 41 20 - parafinowe oleje napędowe będące produktem syntezy i/lub hydrorafinacji o pochodzeniu niekopalnym, w formie czystej (powszechnie nazywane "biodieslem"); mieszanki, zawierające wagowo ponad 20% monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych oraz/lub parafinowych olejów napędowych będących produktem syntezy i/lub hydrorafinacji o pochodzeniu niekopalnym (powszechnie nazywanych "biodieslem"),
  • 2710 19 41 90 – pozostałe,
  • 3824 90 91 - monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5% lub więcej estrów (FAMAE).


Samoistne paliwo silnikowe kod CN 2710 19 41 20 (powszechnie zwane „biodieslem").

Olej napędowy (CN 27101941) z domieszką do 20% estrów to CN 27101941, ponad 20% to już CN 2710194120.

B100 (CN 38249091 lub CN 2710194120).


W związku z zaistniałym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:


Czy wobec tego, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, który dokonuje zapłaty podatku akcyzowego na terenie kraju, jak również nie nabywa bezpośrednio od takiego podmiotu tych wyrobów - jest uprawniony do żądania zwrotu akcyzy zapłaconej na terenie kraju...


Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, konstrukcja zawarta w art. 82 ustawy o podatku akcyzowym pozwala na zastosowanie tego przepisu do podmiotów, które nie tylko nabywają wyroby akcyzowe z zapłaconą na terenie kraju akcyzą bezpośrednio od podmiotu, który dokonał zapłaty tej akcyzy, ale również do przedsiębiorcy będącemu na kolejnych miejscach w łańcuchu transakcji. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tej możliwości byłoby przedstawienie przez przedsiębiorcę ubiegającego się o zwrot, wszystkich dokumentów wymaganych przez przepisy i dokumentujących cały ciąg transakcji, których przedmiotem były wyroby akcyzowe, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowe
  • na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Mając na względzie treść art. 22 ust. 2 dyrektywy Rady 92/12/EWG w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania wynika, że zwrot podatku akcyzowego jest prawem wynikającym z istoty tego podatku.

Podatek akcyzowy jako podatek konsumpcyjny jest płacony jednokrotnie w kraju, w którym towar objęty tym podatkiem zostaje skonsumowany.

Wobec powyższego, należy przyjąć szeroką interpretację art. 82 ustawy o podatku akcyzowym, która pozwoli również podmiotom, które potrafią wykazać tytuł prawny do towarów, od których zapłacono akcyzę - prawo do zwrotu tej akcyzy. Nadmierne i niczym nie uprawnione zawężanie tego kręgu prowadziłoby do sprzeczności z prawem wspólnotowym, a tym samym dawałoby prawo stosowania przez podatników i organy podatkowe bezpośrednio przepisów dyrektywy.

Według Wnioskodawcy z art. 22 ww. dyrektywy w związku z art. 82 ustawy o podatku akcyzowym wynika dopuszczalność zwrotu akcyzy na rzecz podmiotu, który nabył wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą i jest w stanie wykazać ciągłość prawną dokonywanych transakcji. Jest on wówczas traktowany jak podmiot, który nabył w dalszej kolejności takie wyroby od podatnika.

Możliwe jest również zastosowanie szerokiej interpretacji podatnika, zawartej w art. 13 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z przyjęciem pojęcia podatnika w znaczeniu materialnym - jest to podmiot, który ponosi całkowity ciężar podatku. W tym znaczeniu przedsiębiorca, który nabył wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terenie kraju, poniósł ciężar zapłaty tego podatku zawarty w cenie tego towaru.

Wówczas, w razie dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie przysługiwało mu prawo do zwrotu tego podatku, bowiem do konsumpcji na terenie kraju nie doszło, a podatek zostanie odprowadzony w innym kraju na terenie Wspólnoty.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 18 stycznia 2010 r. sygnatura ILPP3/443-157/09-4/TK, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej przedmiotowych wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje Zainteresowanemu zwrot akcyzy.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:


Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, pisemny wniosek o zwrot akcyzy mogą złożyć dwie kategorie podmiotów:

  • podatnicy, którzy dokonali dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych,
  • podmioty, które nabyły te wyroby od podatnika i dokonały następnie ich dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zgodnie z ww. przepisem pisemny wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że tylko dwie ww. grupy podmiotów mogą składać wniosek o zwrot akcyzy w związku z dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów, od których na terytorium kraju podatek akcyzowy został zapłacony.

Należy uzupełnić, że określenie w ten sposób kręgu osób uprawnionych do występowania z wnioskiem o zwrot akcyzy zapobiega ewentualnym nieprawidłowościom oraz nadużyciom, które mogłyby się pojawić w tym wrażliwym na uszczuplenia należności publicznoprawnych obszarze. Tym samym należy uznać, że przedmiotowa regulacja należycie zabezpiecza interesy Skarbu Państwa.

Ponadto nie bez znaczenia dla tak określonego kręgu podmiotów uprawnionych do ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego w związku z ich dostawą wewnątrzwspólnotową jest również rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337, z późn. zm.) oraz określona w nim grupa podmiotów obowiązanych do wskazywania kwoty akcyzy w wystawianej fakturze. Zgodnie bowiem z § 5 ust. 14 ww. rozporządzenia na żądanie nabywcy tylko podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku podatkowego w tym podatku, określa w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nieprawidłowe jest stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zgodnie z którym prawo ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej przysługuje każdemu podmiotowi nabywającemu wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, będącemu w stanie wykazać ciągłość prawną dokonywanych transakcji.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2009 r., uzupełnionego pismem z dnia 22 grudnia 2009 r., i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj