Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-653/10-4/AMN
z 31 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-653/10-4/AMN
Data
2010.08.31


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
akcja promocyjna
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych, od firmy farmaceutycznej w związku z promocją lub reklamą konkretnego produktu, jeżeli skumulowana wartość przekazanych upominków reklamowych jednemu lekarzowi lub farmaceucie w danym cyklu akcyjno-promocyjnym nie przekroczy 200 zł brutto?
2. Czy w jednym cyklu akcyjno-promocyjnym mogą nałożyć się akcje promocyjne, gdzie upominek do jednego produktu nie przekroczy kwoty 200 zł brutto?



Wniosek ORD-IN 542 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 30 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych w części dotyczącej:

  • wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez lekarzy, farmaceutów nieprowadzących działalności gospodarczej – jest prawidłowe,
  • wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez lekarzy, farmaceutów prowadzących działalność gospodarczą, w związku z tą działalnością – jest nieprawidłowe,
  • nałożenia się akcji promocyjnych w jednym cyklu akcyjno-promocyjnym dotyczącym jednego produktu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W celu reklamowania produktów leczniczych, suplementów diety, dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego Wnioskodawca dociera do osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi poprzez zatrudnionych w spółce przedstawicieli medycznych. Zadaniem przedstawiciela medycznego jest reklama produktu, przekazanie informacji o produkcie oraz zbieranie wiadomości o działaniach niepożądanych.

W celu zapewnienia rzetelnych i aktualnych informacji, weryfikowania danych dotyczących poszczególnych produktów oraz monitorowania działań niepożądanych, wymagane jest, aby przedstawiciel medyczny odwiedzał osoby uprawnione do wystawienia recept cyklicznie, ale w sposób nieutrudniający pracy tych osób/placówek zdrowia. Przedstawiciel medyczny odwiedza lekarzy w ustalonych cyklach A i B:

Cykl A -30 lekarzy odwiedzanych 4 x w kwartale,

Cykl B - 140 lekarzy odwiedzanych 3 x w kwartale.

W celu rozpowszechnienia znaku firmowego oraz znaków towarowych produktów Spółki, przedstawiciel medyczny może wręczyć lekarzowi lub farmaceucie gadżet. Wszystkie gadżety opatrzone są w logo Spółki lub produktu Spółki, a ich jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 200 zł brutto. Upominki związane są z praktyką medyczną lub farmaceutyczną i rozdawane są w cyklach akcyjno-promocyjnych dotyczących konkretnego produktu. Cykl akcyjno-promocyjny oznacza jedną wizytę w miesiącu. Przedstawiciel medyczny wręczający upominek lekarzowi lub farmaceucie prowadzi wewnętrzną ewidencję obdarowanych. W przypadku przekazania upominku powyżej 10 zł każdy przedstawiciel zbiera od obdarowanych dokument potwierdzający przekazanie upominku. Lekarz nieprowadzący działalności gospodarczej podpisuje oświadczenie, że w przypadku otrzymania upominków powyżej kwoty 200 zł brutto w roku podatkowym wyraża zgodę na otrzymanie od firmy farmaceutycznej deklaracji PIT 8C.

W przypadku lekarzy prowadzących działalność gospodarczą, podpisują oni oświadczenie o samodzielnym opodatkowaniu otrzymanego gadżetu.

Należy nadmienić, iż pracownik firmy farmaceutycznej będzie prowadził wewnętrzną ewidencję przekazywanych upominków reklamowych na podstawie, której będzie kontrolował, żeby wartość przekazanych upominków dotyczących konkretnego produktu w danym cyklu promocyjnym nie przekroczyła wartości 200 zł brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych, od firmy farmaceutycznej w związku z promocją lub reklamą konkretnego produktu, jeżeli skumulowana wartość przekazanych upominków reklamowych jednemu lekarzowi lub farmaceucie w danym cyklu akcyjno-promocyjnym nie przekroczy 200 zł brutto...
  2. Czy w jednym cyklu akcyjno-promocyjnym mogą nałożyć się akcje promocyjne, gdzie upominek do jednego produktu nie przekroczy kwoty 200 zł brutto...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy od osób fizycznych, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 54 poz. 307 ze zm.) - dalej jako updof, wolne od podatku dochodowego są wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniobiorcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W cytowanym powyżej przepisie ustawodawca zastosował limit wartościowy, powyżej którego nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wprowadził także bezsporne ograniczenie co do osoby otrzymującej świadczenia. W żaden sposób jednak nie został określony przedział czasowy, co do którego odnosi się zwolnienie. Nie zdefiniowano także co należy rozumieć pod pojęciem „jednorazowa wartość świadczeń”. Dlatego też w opinii Wnioskodawcy, określenie „jednorazowa wartość świadczeń” odnosi się łącznie do wszystkich świadczeń przekazywanych w ramach jednego zdarzenia, w tym przypadku cyklu akcyjno-promocyjnego opisanego we wniosku.

W związku z powyższym wartość przekazywanych w ramach jednego cyklu akcyjno-promocyjnego upominków reklamowych, aby korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68a nie może przekroczyć w ramach jednego cyklu promocyjnego łącznie kwoty 200 zł. Tym samym zwolnienie ma zastosowanie także wówczas, gdy lekarz bądź farmaceuta otrzymuje podczas wizyty przedstawiciela handlowego kilka upominków w ramach różnych akcji promujących różne produkty firmy, przy czym łączna wartość otrzymanych od przedstawiciela prezentów promujących jeden produkt w ramach jednego cyklu akcyjno-promocyjnego nie przekracza 200 zł.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, prezenty przekazywane przez przedstawicieli firmy, korzystają ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68a updof, gdyż są przekazywane w celu zareklamowania produkowanych przez Spółkę produktów oraz łączna wartość przekazywanych upominków nie przekracza w ramach jednego cyklu akcyjno-promocyjnego kwoty 200 zł. Ponadto wartość przekazywanych podczas wizyty prezentów w ramach odrębnych akcji promocyjnych nie kumuluje się, przez co nie powoduje przekroczenie określonego w cytowanym przepisie limitu. Określony limit odnosi się bowiem odrębnie do każdego cyklu akcyjno-promocyjnego promującego jeden produkt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej:

  • wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez lekarzy, farmaceutów nieprowadzących działalności gospodarczej – uznaje się za prawidłowe,
  • wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez lekarzy, farmaceutów prowadzących działalność gospodarczą, w związku z tą działalnością – uznaje się za nieprawidłowe,
  • nałożenia się akcji promocyjnych w jednym cyklu akcyjno-promocyjnym dotyczącym jednego produktu – uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl z art. 11 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie to treści z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępniania.


Według przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do tego źródła.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolniona z tego podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką zastosowania omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia oraz aby obdarowanymi nie były osoby będące pracownikami świadczeniodawcy lub związane z nim stosunkiem cywilnoprawnym, jak też czy wartość nieodpłatnego świadczenia nie przekraczała jednorazowo kwoty 200 zł i czy otrzymano je w związku z promocją lub reklamą dokonującego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne”. Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne (np. kalendarze, upominki i drobne prezenty) czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają również definicji pojęcia reklamy, którą w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług". Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Natomiast przez jednorazową wartość zgodnie z definicją Słownika języka polskiego, jednorazowy to „raz jeden dany lub uczyniony". Chodzi zatem nie o pojedyncze świadczenie, tylko o sumę świadczeń, jaka jest otrzymywana w związku z jedną sytuacją. Należy mieć tu na uwadze, że mowa jest o jednorazowej wartości świadczeń. Chodzi zatem o wartość wszystkich świadczeń, które zostały dane w związku z daną sytuacją, czy też w danej sytuacji.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w celu reklamowania produktów leczniczych, suplementów diety, dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego, dociera do osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi, poprzez zatrudnionych w spółce przedstawicieli medycznych. Przedstawiciel medyczny odwiedza lekarzy w ustalonych cyklach A i B. W celu rozpowszechnienia znaku firmowego oraz znaków towarowych produktów Spółki, przedstawiciel medyczny może wręczyć lekarzowi lub farmaceucie gadżet. Wszystkie gadżety opatrzone są w logo Spółki lub produktu Spółki, a ich jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 200 zł brutto. Upominki związane są z praktyką medyczną lub farmaceutyczną i rozdawane są w cyklach akcyjno-promocyjnych dotyczących konkretnego produktu.

Mając na uwadze powyższe, wartość nieodpłatnych świadczeń (gadżetów, upominków reklamowych) otrzymanych przez lekarzy lub farmaceutów od firmy farmaceutycznej w związku z promocją lub reklamą konkretnego produktu, których wartość nie przekroczy 200 zł, będzie zwolniona od podatku dochodowego stosownie do ww. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast jeżeli wartość ww. nieodpłatnych świadczeń w jednym cyklu akcyjno-promocyjnym przekroczy kwotę 200 zł, będzie stanowić ona dla otrzymującego przychód podlegający opodatkowaniu.

Wartość gadżetów, upominków reklamowych stanowić będzie dla otrzymującego lekarza lub farmaceuty nieprowadzącego działalności gospodarczej, nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 11 ust. 2a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym świadczeniodawca zgodnie z art. 42a ww. ustawy zobowiązany będzie do sporządzenia informacji według wzoru na druku PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego, następnego roku przekazać podatnikom oraz urzędom skarbowym, właściwym według ich miejsca zamieszkania. Natomiast obdarowany, dla którego wystawiona zostanie informacja PIT-8C winien w swoim zeznaniu rocznym uwzględnić kwotę przychodu wynikającą z tej informacji.

Natomiast w przypadku, gdy obdarowanym gadżetem lub upominkiem reklamowym zostanie lekarz lub farmaceuta prowadzący działalność gospodarczą, a obdarowanie nastąpi w związku z tą działalnością, wartość nieodpłatnych świadczeń będzie stanowiła dla tych osób – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychód ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”.

Przychody te nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy bowiem zauważyć, iż zwolnieniem tym objęte są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Natomiast u osób prowadzących działalność gospodarczą – jak wyżej wskazano – wartość otrzymanych gadżetów reklamowych stanowi przychód ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”.

W tym przypadku Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C, albowiem przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie tu zastosowania.

Reasumując, wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od firmy farmaceutycznej w związku z promocją lub reklamą konkretnego produktu, jeżeli skumulowana wartość przekazanych upominków reklamowych jednemu lekarzowi lub farmaceucie – nieprowadzącemu pozarolniczej działalności gospodarczej – w danym cyklu akcyjno-promocyjnym nie przekroczy 200 zł brutto, wolna będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy.

Natomiast wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od firmy farmaceutycznej w związku z promocją lub reklamą konkretnego produktu przez lekarza, farmaceutę prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskanych w związku z tą działalnością, będzie stanowiła dla tych osób przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W sytuacji, gdy w ramach jednego cyklu akcyjno-promocyjnego są różne akcje promocyjne dotyczące jednego produktu, to sumuje się kwoty w ramach jednego cyklu akcyjno-promocyjnego do kwoty 200 zł.

Zatem, w jednym cyklu akcyjno-promocyjnym mogą nałożyć się akcje promocyjne, gdzie upominek do jednego produktu nie przekroczy kwoty 200 zł brutto.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Rozstrzygnięcie w przedmiocie zaistniałego stanu faktycznego, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2010 r. nr ILPB1/415-653/10-3/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj