Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-697/10/KT
Data
2010.10.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
mała architektura
mała architektura
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
roboty budowlane
roboty budowlane
stawka
stawka
stawka podstawowa podatku
stawka podstawowa podatku
świadczenie usług
świadczenie usług
Istota interpretacji
Stawka podatku obowiązująca dla usług dotyczących małej architektury.
Wniosek ORD-IN
978 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Spółka złożyła ofertę przetargową na wykonanie usługi całorocznego utrzymania terenów zieleni miejskiej, w tym: parków, zieleńców, obiektów grobownictwa wojennego oraz zieleni wzdłuż dróg komunikacyjnych. Oferta przetargowa obejmuje realizację prac w trzech niżej wskazanych grupach rodzajowych:
- prace porządkowe: utrzymanie czystości oraz zimowe utrzymanie;
- prace ogrodnicze: pielęgnacja i konserwacja zieleni miejskiej;
- mała architektura: usługi budowlane, remonty, roboty konserwacyjne (remonty ławek parkowych, wymiana i uzupełnienie szczebli drewnianych, remont drewnianej obudowy piaskownic, malowanie ławek parkowych, koszy na śmieci, montowanie ławek parkowych na podstawach betonowych lub metalowych w nawierzchni ziemnej i utwardzonej, zamontowanie stałych koszy na śmieci na słupkach metalowych z wykonaniem fundamentu betonowego, naprawa ogrodzenia z płaskowników stalowych, z siatki stalowej na słupkach, naprawa nawierzchni, układanie głazów i kamieni, dowóz ławek i koszy na śmieci).
Dla usług wymienionych w grupie III Spółka zastosowała stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%, co zakwestionowała firma, w której została złożona oferta przetargowa.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy powyższe roboty Spółka zakwalifikowała prawidłowo, stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%...
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności te podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Spółka wskazała, iż na podstawie dokumentów przetargowych, każdą z grup czynności zakwalifikowała odrębnie, stosując różne stawki podatku od towarów i usług:
Grupa I prace porządkowe – PKWiU 90.00.30 stawka 7% Grupa II prace ogrodnicze – PKWiU 01.41.12 stawka 7% Grupa III mała architektura – PKWiU 45.25.32; 45.34.10; 45.44.23 stawka 22%
Wykonywanie czynności z grupy III Spółka zakwalifikowała do robót budowlanych, tj.:
- robót betoniarskich pozostałych,
- robót związanych ze stawianiem płotów i ogrodzeń,
- robót związanych z malowaniem pozostałych konstrukcji inżynierskich.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…). Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl ust. 2 cyt. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w poz. 135 wymieniono „usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt” (PKWiU ex 01.4). Z kolei w poz. 153 ww. załącznika wymieniono „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne” (PKWiU 90.0). Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że ww. stawka preferencyjna dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka złożyła ofertę przetargową na wykonanie usługi całorocznego utrzymania terenów zieleni miejskiej, obejmującej realizację prac w trzech grupach rodzajowych, tj.: prace porządkowe (utrzymanie czystości oraz zimowe utrzymanie), prace ogrodnicze (pielęgnacja i konserwacja zieleni miejskiej) oraz prace dotyczące „małej architektury” (remonty ławek parkowych, wymiana i uzupełnienie szczebli drewnianych, remont drewnianej obudowy piaskownic, malowanie ławek parkowych, koszy na śmieci, montowanie ławek parkowych na podstawach betonowych lub metalowych w nawierzchni ziemnej i utwardzonej, zamontowanie stałych koszy na śmieci na słupkach metalowych z wykonaniem fundamentu betonowego, naprawa ogrodzenia z płaskowników stalowych, z siatki stalowej na słupkach, naprawa nawierzchni, układanie głazów i kamieni, dowóz ławek i koszy na śmieci). Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi dotyczące „małej architektury” – o ile mieszczą się w dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 1997 r. „roboty budowlane” - podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o podaną przez Spółkę klasyfikację statystyczną, przy założeniu, że jest ona prawidłowa.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|