Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-570/10/DG
z 27 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-570/10/DG
Data
2010.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza zapłacona
akcyza zapłacona
dostawa
dostawa
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
zwrot
zwrot


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego i wyegzekwowanie tego podatku od urzędu celnego (oczywiście po uprzednim złożeniu stosownych dokumentów), biorąc pod uwagę iż Wnioskodawca nie jest podmiotem który dokonuje zapłaty podatku akcyzowego na terenie kraju, jak również nie nabywa tych wyrobów bezpośrednio od takiego podmiotu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych dostarczonych do innego państwa Wspólnoty Europejskiej (Republiki Irlandii) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie zwrotu podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych dostarczonych do innego państwa Wspólnoty Europejskiej (Republiki Irlandii).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzący zarejestrowaną działalność gospodarczą, posiadający zezwolenie na obrót hurtowy piwem zamierza dokonać zakupu wyrobów akcyzowych (piwo, kod CN 2203 00 01) z akcyzą zapłaconą na terytorium kraju. Sprzedający nabył te wyroby bezpośrednio od browarów, a więc od podmiotu, który dokonał zapłaty podatku akcyzowego. Wnioskodawca będzie więc dalszym w kolejności nabywcą wyrobów akcyzowych, które zamierza sprzedawać do kraju należącego do Wspólnoty Europejskiej (do Republiki Irlandii), a więc dokonał dostawy wewnatrzwspólnotowej nabytych wyrobów i wystąpił o zwrot akcyzy zapłaconej na terenie kraju.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

- na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju (w przypadku Wnioskodawcy byłoby to oryginalne oświadczenie browarów o zapłacie akcyzy).

Wszystkie informacje na temat wymaganych dokumentów i sposobu składania wniosku o zwrot podatku akcyzowego oraz tego czy wystąpienie w działalności Wnioskodawcy o zwrot takiego podatku jest zasadne Wnioskodawca konsultował z Urzędem Celnym w K. Wg ww. urzędu celnego jest bez znaczenia, iż Wnioskodawca nie będzie kupował wyrobów akcyzowych bezpośrednio od podatnika (browarów). Jednocześnie Wnioskodawca dowiedział się, iż wniosek o zwrot podatku akcyzowego musi złożyć nie w K., lecz w Urzędzie Celnym w B. (pod ten urząd celny należy G, od której pochodzą wyroby akcyzowe). Po konsultacjach z Naczelnikiem Urzędu Celnego w B. na temat zwrotu podatku akcyzowego Wnioskodawca dowiedział się, iż w jego przypadku złożenie wniosku o taki zwrot nie jest zasadne. Powołując się na art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Naczelnik Urzędu Celnego stwierdził iż Wnioskodawca nie jest ani podatnikiem (nie spełnia pkt 1), ani nie nabył wyrobów od podatnika – bezpośrednio (nie spełnia pkt 2).

Po ponownym kontakcie Wnioskodawcy z Urzędem Celnym w K. i przedstawieniu interpretacji ustawy o podatku akcyzowym przez Urząd Celny w B., Wnioskodawca dowiedział się iż jest ona traktowana bardzo „sztywno” i można być bardziej elastycznym w tej interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego i wyegzekwowanie tego podatku od urzędu celnego (oczywiście po uprzednim złożeniu stosownych dokumentów), biorąc pod uwagę iż Wnioskodawca nie jest podmiotem który dokonuje zapłaty podatku akcyzowego na terenie kraju, jak również nie nabywa tych wyrobów bezpośrednio od takiego podmiotu...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, iż podatek akcyzowy jako podatek konsumpcyjny jest płacony w kraju, w którym towar objęty tym podatkiem zostaje skonsumowany (w przypadku Wnioskodawcy będzie to Republika Irlandii), Wnioskodawca uważa, że po przedstawieniu wszystkich dokumentów wymienionych w ustawie z 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, jest on uprawniony do złożenia wniosku, oraz uzyskania zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego na terytorium kraju, gdyż w przeciwnym przypadku akcyza zapłacona zostałaby podwójnie.

W twierdzeniu tym uświadcza Wnioskodawcę również interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2010r. o sygn. ILPP3/443-157/09-4/TK, w której to opisana jest podobna sytuacja różniąca się tylko wyrobami akcyzowymi.

Interpretacja ta mówi, iż będąc w dalszej kolejności nabywcą towarów akcyzowych podmiot ma prawo uzyskać zwrot podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2010 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, pisemny wniosek o zwrot akcyzy wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju mogą złożyć dwie kategorie podmiotów:

  1. podatnicy, którzy dokonali dostawy wewnątrzwspónotowej tych wyrobów akcyzowych,
  2. podmioty, które nabyły te wyroby od podatnika i dokonały następnie ich dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zgodnie z art. 82 ust. 3 ww. ustawy podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani do dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

  1. dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;
  2. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2, lub na dokumencie, o którym mowa w art. 47 ust. 5;
  3. dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

Szczegółowe kwestie związane ze zwrotem podatku akcyzowego uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1053.

Stosownie zaś do art. 14 ust. 9 ww. ustawy organami podatkowymi właściwymi w zakresie zwrotu akcyzy, o którym mowa w art. 82 ust. 1 są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej , u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy.

Mając powyższe na uwadze tut. organ wskazuje, że tylko dwie ww. grupy podmiotów mogą składać wniosek o zwrot akcyzy w związku z dostawa wewnątrzwspólnotową wyrobów, od których na terytorium kraju podatek akcyzowy został zapłacony.

W pierwszym przypadku, prawo do zwrotu akcyzy przysługuje tym podmiotom, które dokonały zapłaty akcyzy na właściwy rachunek izby celnej jako podatnicy akcyzy, a następnie dokonały dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych.

W drugim przypadku, prawo do zwrotu przysługuje podmiotom, które nabyły wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą bezpośrednio od podatnika akcyzy, a następnie dokonały ich dostawy wewnątrzwspólnotowej. W tym przypadku, zapłata akcyzy przez podmiot dokonujący wywozu dokonywana jest w cenie wyrobu akcyzowego nabytego od podatnika akcyzy, który uiścił podatek akcyzowy na rachunek izby celnej.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym przepisy art. 82 ust. 1 i 2 doprecyzowały określenie podmiotów, którym przysługuje zwrot w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu wyrobów akcyzowych od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju. Przepisy nowej ustawy akcyzowej ograniczyły istotnie ilość podmiotów uprawnionych do zwrotu akcyzy. Dotychczas uprawnionym do zwrotu był każdy podmiot, który wywiózł wyroby akcyzowe poza obszar kraju i był w stanie udowodnić, że akcyza od tych wyrobów została uiszczona na terenie kraju (patrz wyrok WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 992/06). Nowe przepisy uprawniają do zwrotu tylko podatnika akcyzy lub pierwszego nabywcę wyrobów po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy (czyli pierwszego pośrednika w łańcuchu dystrybucji wyrobów akcyzowych). W efekcie uprawnionym do zwrotu akcyzy nie jest już drugi lub każdy kolejny pośrednik w obrocie wyrobami akcyzowymi na terenie kraju przed ich wywozem do innego państwa członkowskiego lub poza obszar UE.

Należy także wskazać, że określenie w ten sposób kręgu osób uprawnionych do występowania z wnioskiem o zwrot akcyzy zapobiega ewentualnym nieprawidłowościom oraz nadużyciom, które mogłyby się pojawić w tym wrażliwym na uszczuplenia należności publicznoprawnych obszarze.

Ponadto nie bez znaczenia dla tak określonego kręgu podmiotów uprawnionych do ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego w związku z ich dostawą wewnątrzwspólnotową jest również rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) oraz określona w nim grupa podmiotów obowiązanych do wskazywania kwoty akcyzy w wystawionej fakturze. Zgodnie bowiem z § 5 ust. 14 ww. rozporządzenia na żądanie nabywcy tylko podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku podatkowego w tym podatku, określa w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze.

Zgodnie z powyższym w ocenie tut. organu zwrot akcyzy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju może przysługiwać jedynie podmiotom wymienionym w art. 82 ust. 1 (oczywiście przy spełnieniu warunków określonych dla tych zwrotów).

Tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj