Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-657/10-2/MP
z 8 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-657/10-2/MP
Data
2010.11.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
pomoc bezzwrotna
pracownik
projekt
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów, w części finansowanej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy wynagrodzenie pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów, w części finansowanej ze środków pochodzących z budżetu państwa przekazanych przez PARP, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 733 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2010 r. (data wpływu 18.08.2010 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.08.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) zawarł z A. w dniu 25 września 2009 r. umowę o dofinansowanie projektu pt. „Zintegrowany rozwój kluczowych kompetencji zawodowych u konsultantów działu audytu P.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Z kolei w dniu 1 marca 2010 r. Spółka zawarła w ramach POKL umowę z A. o dofinansowanie projektu pt. „Profesjonalne doradztwo podatkowe - program rozwoju kompetencji zawodowych P.”. Obydwa projekty są współfinansowane ze środków Europejskiego Fundusze Społecznego.

Na mocy ww. umów Spółce zostało przyznane dofinansowanie w wysokości 60% kosztów Projektów (na tę część składają się środki pochodzące z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa). Dalsze 40% środków wniosła Spółka w ramach wkładu własnego. Środki pochodzące z Unii Europejskiej są zgodne z Umowami, przekazywane na odrębny rachunek bankowy.

Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę osoby, które w ramach swoich stanowisk (takich jak Koordynator projektu, Specjalista ds. szkoleń, Asystent ds. szkoleń, Specjalista ds. programowania szkoleń, Specjalista ds. zarządzania projektem dotowanym, Kontroler finansowy, Trener wewnętrzny) bezpośrednio realizują Projekty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy wynagrodzenie pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów, w części finansowanej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy wynagrodzenie pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów, w części finansowanej ze środków pochodzących z budżetu państwa przekazanych przez PARP, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w świetle przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów, w odniesieniu do części finansowanej ze środków Unii Europejskiej, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w trybie przewidzianym przez art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

W opinii Wnioskodawcy, wynagrodzenie pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów w odniesieniu do środków finansowanych przez budżet państwa i przekazanych przez PARP podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w trybie przewidzianym przez art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Natomiast, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, aby dochody podatnika, pochodzące ze środków przekazanych przez A. w ramach POKL, w części finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego podlegały powyżej wspomnianemu zwolnieniu, konieczne jest spełnienie następujących warunków:

  • środki powinny stanowić bezzwrotną pomoc zapewnioną m.in. przez międzynarodowe organizacje, oraz
  • podatnik je otrzymujący musi bezpośrednio realizować cel, na który zostały one przyznane.

Ponadto, wspomniane środki w części finansowanej przez budżet państwa, aby podlegać zwolnieniu, muszą zostać przekazane przez agencję rządową lub agencję wykonawczą.

Spółka stoi na stanowisku, że powyższe warunki są spełnione w przypadku wynagrodzenia otrzymanego przez jej pracowników za realizację Projektów, finansowanych na podstawie Umów. Przede wszystkim, wspomniane wynagrodzenie jest przelewane z rachunku Spółki, na którym gromadzone są ogólne środki na wynagrodzenia pracowników Spółki.

Następnie, część kwoty wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w bezpośrednią realizację Projektów, odpowiadająca udziałowi środków z Unii Europejskiej w całości funduszy przeznaczonych na realizację Projektów (60%) jest przekazywana z rachunku bankowego, na którym zgromadzone są fundusze pochodzące z PARP, na rachunek bankowy, z którego zostało wypłacone wynagrodzenie wspomnianych pracowników. Część wynagrodzenia osób realizujących Projekty pochodzi ostatecznie z bezzwrotnych środków zapewnionych przez instytucje Unii Europejskiej zaangażowane w realizację POKL (pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego). Środki te są przekazywane przez zagraniczne instytucje, na rachunki bankowe, należące do budżetu państwa. Następnie, do dysponowania tymi środkami w celu realizacji POKL upoważniona jest Instytucja Zarządzająca POKL, tj. Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, a w dalszej kolejności środki te przekazywane są przez PARP (Instytucję Wdrażającą, czyli Instytucję Pośredniczącą ll stopnia) beneficjentom wyłonionym w konkursach organizowanych w ramach POKL. Zanim dojdzie do ostatecznego przekazania środków z Unii Europejskiej, podmiot realizuje Projekty z własnych środków. Dochodzi tutaj zatem do tzw. „prefinansowania” kosztów Projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, komentowane zwolnienie ma również zastosowanie do niniejszej sytuacji, tj. gdy środki przeznaczone na realizację Projektów, pochodzące z funduszy Unii Europejskiej nie są bezpośrednio nań wydatkowane, ale dochodzi do prefinansowania Projektów. W opinii Spółki jest to tylko kwestia techniczna, bowiem pomimo prefinansowania, ostateczny koszt przedsięwzięcia jest pokrywany za środków bezzwrotnej pomocy. Stanowisko takie zostało również wyrażone w wyrokach sądów administracyjnych (np. przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku wydanym 26 maja 2010 r., sygn. I SA/Lu 856/09 oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku wydanym 26 maja 2010 r., sygn. I SA/Bd 300/10), Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku wydanym 14 kwietnia 2010 r. (sygn. I Sa/Kr 1611/09) stwierdził, że: „(...) istotną przesłanką nabycia przedmiotowego zwolnienia jest tylko „pochodzenie” dochodów otrzymanych przez podatnika od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustawodawca użył sformułowania „pochodzą”, przy czym w ustawie brak jest definicji legalnej tego użytego sformułowania, co oznacza, że treść tego wyrażania należy odczytywać zgodnie z jego semantycznym znaczeniem. Nie może budzić wątpliwości, że w języku powszechnym „pochodzą” obejmuje również sytuację, że pewne środki dany podmiot wydatkuje początkowo ze środków własnych lub uzyskanych (pożyczonych) od Skarbu Państwa, a następnie następuje refinansowanie tych środków z Unii Europejskiej. Zatem w istocie środki te pochodzą z funduszy bezzwrotnych Unii Europejskiej.”

Zdaniem Wnioskodawcy, spełniony jest zatem pierwszy ze wspomnianych warunków mówiący o zagranicznym źródle środków służących do realizacji Projektów.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż drugi z warunków pozwalających na zwolnienie wynagrodzenia pracowników z podatku dochodowego od osób fizycznych również jest spełniony. Otóż, zdaniem Spółki, osoby zatrudnione w ramach wykonywanych obowiązków wprowadzają w życie Projekty. Celem Projektów finansowanych z bezzwrotnej pomocy jest wykształcenie pracowników ze stażem pracy u projektodawcy krótszym niż 4 lata na kompetentnych konsultantów, dysponujących kompetencjami zawodowymi pozwalającymi na świadczenie specjalistycznych usług audytorskich/doradztwa podatkowego na najwyższym poziomie.

Bezpośrednia realizacja Projektów polega na zarządzaniu nimi i realizacji szkoleń (w których uczestniczą Koordynator projektu, Specjalista ds. szkoleń, Asystent ds. szkoleń, Specjalista ds. programowania szkoleń, Specjalista ds. zarządzania projektem dotowanym, Kontroler finansowy oraz Trenerzy wewnętrzni).

Zarządzanie Projektami obejmuje:

  1. zarządzenie informacjami o pracownikach wymagających przeszkolenia,
  2. organizację zaplecza technicznego szkoleń: organizacja sal szkoleniowych, zakwaterowania i wyżywienia uczestników, materiałów szkoleniowych,
  3. nadzór prawny nad zaciąganiem i realizacją zobowiązań dot. programu szkoleń,
  4. informacja i promocja projektu: informowanie pracowników o projekcie, jego celach i potrzebie realizacji szkoleń, a także promocja udziału w szkoleniach,
  5. ewaluacja szkoleń:
    • ocena szkoleń (przydatność, merytoryczna jakość materiałów szkoleniowych, stopień osiągnięcia celów postawionych uczestnikowi przed szkoleniem i wpływ szkolenia na jego pracę);
    • monitorowanie efektów szkoleń w postaci zdanych egzaminów zewn. i zdobytych certyfikatów potwierdzających nabycie wiedzy wymaganej od doradcy finansowego;
    • ocena trenerów wewnętrznych i zewnętrznych;
    • ocena efektywności kosztowej szkoleń, monitorowanie kosztów co miesiąc przez zespół zarządzający; sporządzanie kwartalnych raportów dot. wydatków szkoleniowych,
  6. obsługa finansowa projektu,
  7. obsługa projektu w ramach umowy o dotację: sprawozdawczość i przygotowywanie wniosków o płatność.

Z kolej do realizacji szkoleń zalicza się następujące czynności:

  1. nominacja uczestników szkoleń w okresie pierwszych 2 miesięcy projektu,
  2. dobór wykonawców usług szkoleniowych (szkolenia zewnętrzne),
  3. dobór kadry trenerskiej projektodawcy (szkolenia wewnętrzne),
  4. realizacja szkoleń o charakterze ogólnym: merytorycznych (nt. polskich zasad sprawozdawczości finansowej i audytu: polskich zasad rachunkowości; metodologii badań audytorskich: międzynarodowych zasad księgowości; międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej; procedur zintegrowanego audytu: polskiego systemu podatkowego; systemu dokumentacji badań audytorskich; techniki pisania raportów; polskiego systemu podatkowego; wykładni prawa podatkowego: międzynarodowego prawa podatkowego) i miękkich (nt. profesjonalnej komunikacji: zarządzania czasem; pracy w zespole: zarządzania projektem; budowy relacji z klientem: kompetencji profesjonalnego doradcy podatkowego).
  5. realizacja warsztatów dot. zarządzania wiekiem:
  • informacja i promocja udziału w warsztatach wśród pracowników i kadry zarządzającej,
  • realizacja warsztatów: etap I - skierowany do młodych pracowników (zbadanie potrzeb związanych z funkcjonowaniem w dużej organizacji i koniecznością sprostania stawianym obowiązkom); etap lI skierowany do kadry zarządzającej (zapoznanie się z efektami etapu l i wymiana doświadczeń w zakresie zarządzania pracownikami różnych generacji),
  • ewaluacja warsztatów,
  • opracowanie i dystrybucja strategii wypracowanej w trakcie warsztatów. Cel - opracowanie strategii dzięki której możliwe będzie usprawnienie komunikacji między pracownikami w różnym wieku i wzrost liczby osób powyżej 40 roku życia wśród pracowników projektodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyższego, uzasadnione jest stwierdzenie, że pracownicy zatrudniani przez Spółkę i wykonujący powyżej wymienione czynności, poprzez swoje działania bezpośrednio realizują Projekty w ramach POKL.

Powyżej przywołany przepis formułuje jednakże warunek ograniczający zastosowanie wskazanego zwolnienia. Otóż nie ma mieć ono zastosowanie do podatników, którzy wykonują czynności związane z programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy na zlecenie podatnika bezpośrednio realizującego cel programu. Bez znaczenie jest przy tym rodzaj umowy, na podstawie której zatrudnieni są Ci wykonawcy.

Według Spółki, ograniczenie powyższe nie ma zastosowania do wynagrodzenia jej pracowników finansowanego ze środków przyznanych na podstawie Umów. A mianowicie, beneficjentem bezzwrotnej pomocy jest wprawdzie Spółka, niemniej faktyczna, konkretne, a w konsekwencji, bezpośrednia realizacja Projektu jest zapewniona przez pracowników. Spółka jako taka, tj. osoba prawna, nie może działać inaczej jak poprzez swoich pracowników. Tym samym pracownicy, których wynagrodzenie jest w części finansowane ze środków przeznaczonych na realizację Projektu bezpośrednio go realizują i nie są jego podwykonawcami.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, który w wyroku z dnia 29 marca 2010 r. (sygn. I SA/Rz 63/10) stwierdził:

„Jeśli bowiem tenże podmiot (tj. spółka będące beneficjentem programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy - przyp. Spółka) realizuje określony projekt z wykorzystaniem takiej pomocy i działa w określonej formie organizacyjno-prawnej (np. osoba prawna, albo w szerokim pojęciu, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ale uczestnicząca w obrocie gospodarczym), to dla jego realizacji z reguły musi zatrudniać określoną ilość osób; nie może sama jako dany podmiot zrealizować tegoż projektu. Gdyby z przedmiotowego zwolnienia wyłączone zostały osoby będące pracownikami bezpośredniego realizatora celu programu, to byłoby to stanowisko nieuzasadnione, bo przecież podejmowanie określonych działań musi być dokonywane przez konkretne osoby.”

Wnioskodawca zwraca również uwagę na celowościową interpretację komentowanego przepisu oraz odwołuje się to tzw. „racjonalności ustawodawcy”. Gdyby pracownicy nie mieliby korzystać z niniejszego zwolnienia, powinno to zostać ujęte w sposób jednoznaczny. Takie Stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 stycznia 2009 r. (sygn. II FSK 1457/07): .„Otóż gdyby ustawodawca chciał, aby zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odnosiło się do pracowników podatnika bezpośrednio realizującego cel programu, to przepis ten otrzymałby inne brzmienie, a mianowicie takie, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, będących pracownikami oraz podmiotów, którym podatnik ten zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Poza tym przyjmowanie poglądu, że podatnik sam niejako (w tym wypadku konkretna osoba prawna - przyp. wnioskodawcy) realizuje bezpośrednio cel programu, nie jest do pogodzenia z istotą działalności gospodarczej rozumianej szeroko. Przedsiębiorstwo musi przecież wykonywać te zadania posługując się choćby tylko i wyłącznie, ale zawsze zatrudnionymi pracownikami. Nie sposób więc przyjąć by pracownicy Spółki podlegali wyjątkowi z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy”. Argumentacja ta została powtórzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 8 października 2009 r. (sygn. I SA/Gd 517/09).

Innymi słowy, zawężenie kręgu podmiotów realizujących bezpośrednio Projekty do tylko i wyłącznie Spółki, prowadziłoby w konsekwencji do konieczności uznania faktu, że Projekty bezpośrednio nie są realizowane przez nikogo, bowiem Spółka jako osoba prawna (czyli podmiot abstrakcyjny) sama z siebie faktycznie wprowadzać w życie

Projektów nie może. A zatem jej pracownicy zaangażowani w realizację Projektów realizują je równie bezpośrednio jak ona sama.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 3.03.2010 r. (sygn. IBPBII/1/415-908/09/BJ) oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z upoważnienia Ministra Finansów w dniu 8 lutego 2010 r. (sygn. IPPB4/415-728/09-4/SP).

Jednocześnie, gdyby chcieć ograniczyć krąg adresatów komentowanego zwolnienia do konkretnych podmiotów otrzymujących bezzwrotną pomoc, efektem byłoby bezpodstawne i naruszające zasadę równości opodatkowania zawężenie korzystających ze zwolnienia podatników do przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Tylko oni bowiem mogliby być, w myśl takiej daleko idącej interpretacji, zarazem bezpośrednimi beneficjentami oraz wykonawcami programów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto Wnioskodawca zauważa, że w odniesieniu do części środków przekazanych przez PARP, a finansowanych przez budżet państwa, spełniony jest również warunek sformułowany w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, uzależniający zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od przekazania środków pochodzących z budżetu państwa przez agencję rządową lub wykonawczą. Przepis tan mówi wprost o kwotach przekazanych przez wspomniane agencje i nie formułuje żadnych ograniczeń (podmiotowych lub przedmiotowych) co do jego zastosowania. A zatem, skoro PARP jest agencją rządowa, to kwoty wynagrodzenia pracowników wnioskodawcy pochodzące z budżetu państwa, a przekazana przez PARP powinny podlegać omawianemu zwolnieniu.

Podsumowując, Wnioskodawca wskazuje, iż główna część kwoty wynagrodzenia pracowników Spółki związana z dofinansowaniem Projektów pochodzi ze środków Unii Europejskiej oraz jest związana z bezpośrednim wykonywaniem przez nich Projektów. Ponadto, pozostała część kwot wynagrodzenia tychże pracowników finansowana z budżetu państwa jest przekazana przez agencję rządową tj. PARP. W konsekwencji, zdaniem Spółki, dochody jaj pracowników otrzymane w związku z realizacją Projektów, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz pkt 47c, ponieważ warunki sformułowane w przywołanych przepisach są spełnione.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z dniem 01 stycznia 2010 r., ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku, Spółka zawarł z A. w dniu 25 września 2009 r. umowę o dofinansowanie projektu pt. „Zintegrowany rozwój kluczowych kompetencji zawodowych u konsultantów działu audytu P.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Z kolei w dniu 1 marca 2010 r. Spółka zawarła w ramach POKL umowę z A. o dofinansowanie projektu pt. „Profesjonalne doradztwo podatkowe - program rozwoju kompetencji zawodowych P.”. Obydwa projekty są współfinansowane ze środków Europejskiego Fundusze Społecznego.

Na mocy ww. umów Spółce zostało przyznane dofinansowanie w wysokości 60% kosztów Projektów (na tę część składają się środki pochodzące z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu państwa). Dalsze 40% środków wniosła Spółka w ramach wkładu własnego. Środki pochodzące z Unii Europejskiej są zgodne z Umowami, przekazywane na odrębny rachunek bankowy. Spółka zatrudnia na podstawie umów o pracę osoby, które w ramach swoich stanowisk (takich jak Koordynator projektu, Specjalista ds. szkoleń, Asystent ds. szkoleń, Specjalista ds. programowania szkoleń, Specjalista ds. zarządzania projektem dotowanym, Kontroler finansowy, Trener wewnętrzny) bezpośrednio realizują Projekty.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej (2007) z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 01 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r. do 31 grudnia 2009 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. na skutek wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), zmienione zostały zasady finansowania programów operacyjnych i projektów finansowanych m.in. środkami funduszy strukturalnych.

Zdefiniowano pojęcie środków europejskich, zaliczając do nich m.in. fundusze strukturalne, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rybacki oraz środki pomocy od państw – członków Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Za środki publiczne uznano środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA - art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Wyodrębniono budżet środków europejskich w ramach budżetu państwa. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117 ustawy o finansach publicznych. W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegających refundacji.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 ust. 1 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatkami budżetu państwa są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Nowa ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot - płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) - Bank Gospodarstwa Krajowego - beneficjent.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Stosownie do art. 200 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Przy czym w myśl art. 206 ust. 1 ww. ustawy szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 03 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego. Ww. umowa powinna określać elementy wymienione w treści art. 206 ust. 2 powyższej ustawy o finansach publicznych.

Stosownie do art. 101 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U Nr 157 poz.1241), z dniem 01 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

Na gruncie obowiązującej od 01 stycznia 2010 r. ustawy o finansach publicznych - środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji (z wyłączeniem środków na pomoc techniczną), jednakże wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 - w tym wydatki budżetu środków europejskich - są wydatkami budżetu państwa.

Zatem źródłem finansowania wynagrodzeń pracowników Wnioskodawcy są krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy.

Zwolnienia jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przyjęcie natomiast, iż dochody każdego pracownika zatrudnionego w podmiocie wykonującym jakiekolwiek zadania związane z wykorzystaniem środków pomocowych i otrzymującego wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę korzystają ze zwolnienia określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niczym nieuzasadnione. Ustalona wykładnia językowa ww. przepisu nie może bowiem prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań. Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów. Pracownik otrzymujący wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uzależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

Z wniosku wynika, iż umowy o dofinansowanie projektów zostały zawarta pomiędzy PARP, a Spółką. Na mocy ww. umów Spółce zostało przyznane dofinansowanie w wysokości 60% kosztów Projektów. Zatem podmiotem bezpośrednio realizującym projekt, który otrzymał środki na realizację projektu jest Wnioskodawca, a nie jego pracownicy. Dochody pracowników Wnioskodawcy, zatrudnionych przy realizacji projektów, nie mogą podlegać zwolnieniu. Istotą przedmiotowego zwolnienia nie jest bowiem zwolnienie dochodów otrzymanych przez każdy podmiot, który bierze udział w realizacji projektu, o ile ostatecznie ciężar ekonomiczny danego wydatku związanego z tym dochodem poniesie Unia Europejska.

W przedmiotowej sprawie, w ramach nawiązanego stosunku pracy, pracownicy Wnioskodawcy wykonują określone czynności w związku z realizacją projektów w ramach określonego programu. Realizują zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych im w ramach obowiązków służbowych zadań. Zapłatę za wykonanie zadań pracownicy otrzymują od Spółki jako pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartej umowy o pracę i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji). Przyznane pracownikom wynagrodzenia pochodzą zatem ze środków pracodawcy, a nie ze środków o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownicy nie są bezpośrednim beneficjentem ani wykonawcą projektu, na realizację którego przyznane zostały środki pomocowe, a jedynie zatrudnieni są u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu. W związku z tym pracownikom Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało dobrodziejstwo skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, gdyż powyższe zwolnienie nie przechodzi na dalsze podmioty, które biorą udział w realizacji celu, na jaki pomoc została przyznana.

Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, w brzmieniu obowiązujących do 31.12.2009 r., wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Od 01.01.2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 24 września 2009 r.) zmieniono treść ww. artykułu. Powyższy przepis otrzymał brzmienie: wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z cytowanego przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych lub agencji wykonawczych.

W niniejszym przypadku środki dofinansowania od agencji rządowej (Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości) otrzymuje Wnioskodawca (Spółka), natomiast pracownicy zaangażowani przy realizacji ww. projektów otrzymują dochody z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy od Wnioskodawcy, a nie dotację.

Zatem wynagrodzenia wypłacane pracownikom ze stosunku pracy, nie bezpośrednio od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, lecz za pośrednictwem beneficjenta pomocy, który otrzymał środki pochodzące z budżetu państwa na realizację projektów od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie.

Należy wskazać, iż rozporządzeniem z dnia 3 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. z 2009 r. Nr 211, poz. 1632), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL):

  1. Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;
  2. Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. Poddziałanie 9.1.3 Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
  4. Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie, stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia).

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż realizuje projekt pt. „Zintegrowany rozwój kluczowych kompetencji zawodowych u konsultantów działu audytu P.” oraz projekt pt. „Profesjonalne doradztwo podatkowe - program rozwoju kompetencji zawodowych P.” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), które mieszczą się w poddziałaniu 2.1.1 – Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach. A zatem, wynagrodzenia pracowników Spółki zaangażowanych w bezpośrednią realizację ww. projektów nie będą stanowiły dochodów, do których zastosowanie znajdzie ww. rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników Spółki zaangażowanych w realizację Projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c, gdyż jak wskazano powyżej, nie były finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, oraz wynagrodzenia te, nie pochodzą bezpośrednio od agencji, lecz za pośrednictwem beneficjenta pomocy, który otrzymał środki na realizację Programu pochodzące z budżetu państwa od agencji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądowych oraz interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację. Ponadto orzeczenia sądów administracyjnych nie stanowią wiążącej wykładni ani źródła prawa powszechnie obowiązującego, tym samym nie stanowią podstawy wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj