Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-578/12-4/AMN
z 13 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, reprezentowanej przez (…), przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 27 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 oraz art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 13 sierpnia 2012 r. znak ILPP2/443-595/12-2/MR, ILPB1/415-578/12-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 16 sierpnia 2012 r., a w dniu 27 sierpnia 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 23 sierpnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pan P. B. świadczy na rzecz Spółki, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej pod firmą XX, usługi na podstawie umowy zlecenia zawartej w dniu 16 grudnia 2011 r., polegające na zarządzaniu nieruchomościami należącymi do Spółki. Zgodnie z punktem 3.1 tej umowy pan B. zobowiązany jest do wykonywania następujących czynności: prowadzenia negocjacji z potencjalnymi najemcami pomieszczeń znajdujących się w nieruchomościach Spółki, wynajmu pomieszczeń znajdujących się w nieruchomościach należących do Spółki, sprawowania kontroli nad terminową zapłatą przez najemców czynszu i opłat, sprawowania nadzoru nad utrzymaniem czystości i porządku w nieruchomościach Spółki, koordynowania służb ochrony mienia w celu zapewnienia należytej ochrony nieruchomości Spółki, podejmowania działań marketingowych, poszukiwania oraz prowadzenia negocjacji z podmiotami zainteresowanymi nabyciem przedsiębiorstwa Spółki oraz doradztwa technicznego.

Ponadto, dnia 2 maja 2012 r. Spółka zawarła kontrakt menadżerski z panem P. B. Na podstawie kontraktu menadżerskiego pan P. B. zobowiązany jest do pełnienia funkcji zarządczych w Spółce zgodnie z obowiązującymi przepisami, umową Spółki oraz warunkami określonymi w kontrakcie menadżerskim. Kontrakt menadżerski nie zawiera postanowień dotyczących zasad odpowiedzialności, zatem mają w tej kwestii zastosowanie zasady ogólne, zgodnie z którymi Spółka nie przejmuje odpowiedzialności pana B. za szkody względem osób trzecich. Pan P. B. sprawując funkcję Prezesa Zarządu Spółki jest w szczególności zobowiązany do wykonywania obowiązków wynikających z ustawy Kodeks spółek handlowych, do bieżącego zarządzania Spółką, wytyczania strategii działania Spółki, przygotowanie rocznych i wieloletnich planów Spółki, dbanie o bezpieczeństwo finansowe Spółki, promowanie interesów Spółki, kształtowanie racjonalnej polityki kadrowej i płacowej w Spółce, wykonywanie umów zawartych przez Spółkę oraz właściwe zabezpieczenie i ochrona mienia Spółki (artykuł 1 i 4 kontraktu menadżerskiego).

Pan P. B. wykonuje usługi zarządzania Spółką osobiście w czasie, w jakim wymaga tego dobro i interes Spółki, przy czym to pan B. decyduje jaki czas jest niezbędny do należytego wykonywania powierzonych mu obowiązków. Zgodnie z kontraktem menadżerskim wszelkie czynności z zakresu zarządzania Spółką pan P. B. wykonuje samodzielnie i osobiście. Obowiązki te winny być wykonywane z należytą starannością jakiej można oczekiwać od osoby, która profesjonalnie zajmuje się zarządzaniem cudzymi interesami.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż stan faktyczny przedstawiony we wniosku dotyczy bezpośrednio sfery praw i obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika. Wnioskodawca bowiem, w przypadku uzyskiwania przez pana P. B. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku).


Czy prawidłowa jest następująca kwalifikacja prawno-podatkowa osobnych wynagrodzeń uzyskiwanych przez pana P. B. od Spółki:

  1. z tytułu umowy zlecenia - kwalifikowanego jako przychód osiągany przez pana P. B. w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej pod firmą XX;
  2. z tytułu czynności wykonywanych na rzecz Spółki na podstawie kontraktu menadżerskiego - kwalifikowanych jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, podlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej - czy w takiej sytuacji powstaje odpowiedzialność po stronie Spółki, jako płatnika, do pobierania zaliczek na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i następnie ich przekazywania na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; w jaki sposób Spółka winna jest przyjąć podstawę opodatkowania dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowa jest kwalifikacja prawno-podatkowa wynagrodzeń wypłacanych przez Spółkę panu B.:

  1. z tytułu umowy zlecenia - kwalifikowanego jako przychód w ramach prowadzonej przez pana P. B. działalności gospodarczej, które zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega opodatkowaniu według stawki liniowej;
  2. z tytułu czynności wykonywanych przez pana B. na podstawie kontraktu menadżerskiego - kwalifikowanego jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, podlegającego opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

Taka kwalifikacja prawno-podatkowa wynagrodzenia pana B., uzyskiwanego z tytułu wykonywania czynności na podstawie kontraktu menadżerskiego powoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz skorelowany z tym obowiązek przekazania tych zaliczek na konto właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznym w art. 10 wyraźnie rozróżnia źródła przychodów, do których zaliczana jest między innymi działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza. Definicja ustawowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6) zawiera wyłączenia dotyczące uzyskiwania dochodów, mianowicie, zgodnie z tą definicją, do przychodów z działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów z innych źródeł, przychodów wymienionych w art. 10 ustawy w punktach 1, 2, 4-9. Wyłączenie to obejmuje także przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z art. 13 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście należy uznać między innymi przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7), a także przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, z wyłączeniem przychodów otrzymywanych przez osoby, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, niezależnie od sposobu ich powołania (pkt 9). Takie wyodrębnienie (pkt 7 i 9) w katalogu przychodów uzyskiwanych z działalności wykonywanej osobiście, a także jednoczesne zdefiniowanie pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, nie pozostawia wątpliwości, że źródłem przychodów z działalności opisanych w art. 13 pkt 7 i 9 ustawy, nie mogą być przychody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a tylko przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet gdy są one wykonywane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Rozróżnienie to ma bardzo duże znaczenie przy ustalaniu zobowiązań podatkowych oraz przy ustaleniu odpowiedzialności - płatnika lub podatnika - za odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy. Przychody z działalności wykonywanej osobiście podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy, natomiast dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej przy zachowaniu wymogów ustawowych, podlegają opodatkowaniu jednolitą stawką podatkową, określoną w art. 30c ustawy.

Zarządzanie spółką i pełnienie funkcji Prezesa Zarządu jest usługą zarządczą i ma charakter bezspornie osobisty. Kwalifikacja prawna przychodów uzyskiwanych z takiej działalności, jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest zgodna ze stanowiskiem organów podatkowych, między innymi w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r. o sygnaturze IPPB1/415-969/10-2/EC oraz interpretacji z dnia 26 stycznia 2011 r. o sygnaturze ITPB1/415-1030a/10/MR.

W przypadku kwalifikacji przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia mogą powstać wątpliwości czy takie przychody pochodzą z działalności gospodarczej, czy są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, bowiem takie wykonywanie usług może się odbywać zarówno w ramach działalności wykonywanej osobiście, jak i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Podstawowym kryterium pozwalających na odróżnienie tych dwóch rodzajów działalności jest występowanie znamion działalności gospodarczej, takich jak: zarejestrowanie podatnika jako przedsiębiorcy, wykonywanie działalności w celach zarobkowych, zawodowo, we własnym imieniu i na własny rachunek. Co do zasady należy uznać, iż osoba prowadząca działalność gospodarczą uzyskuje przychody z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zaś sytuacje, gdy uzyskuje przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście należy uznać za wyjątkowe, wynikające z konkretnych uregulować prawnych, kwalifikujących daną działalność, jako działalność wykonywaną osobiście.

Również z punktu widzenia przedmiotu obu umów, taka kwalifikacja jak została przedstawiona powyżej znajduje uzasadnienie. Czynności zarządcze powierzone osobie sprawującej funkcję Prezesa Zarządu są ewidentnie czynnościami wykonywanymi osobiście przez taką osobę i każda odrębna ich interpretacja mogłaby zostać uznana za próbę obejścia przepisów prawa podatkowego. Natomiast w przypadku, gdy powierzane na podstawie umowy zlecenia czynności nie dotyczą zarządzania Spółką i zgodnie z ustawą nie stanowią czynności wykonywanych osobiście, to kwalifikacja takiego przychodu, jako przychodu uzyskiwanego z pozarolniczej działalności gospodarczej nie budzi wątpliwości.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest zatem kwalifikowanie przychodów osiąganych przez pana P. B. z tytułu umowy zlecenia, jako przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, które to podlegają opodatkowaniu na innych zasadach niż przychody z działalności wykonywanej osobiście, a mianowicie według stawki liniowej, zgodnie z art. 30c ustawy, w takim przypadki Spółka nie ponosi jako płatnik odpowiedzialności za odprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, który to obowiązek obciąża podatnika.

Spółka dla celów obliczenia zaliczki na podatek dochodowy winna przyjąć za podstawę opodatkowania przychód pomniejszony o podatek VAT. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Kwota zaś podatku VAT nie jest kwotą faktycznie otrzymaną czy też pozostawioną do dyspozycji podatnika. Wprawdzie nie wynika to bezpośrednio z definicji przytoczonej powyżej, jednakże w przypadku przychodów z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty podatku VAT nie wlicza się do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, który per analogam winien być stosowany także do przychodów osiąganych przez podatników z działalności niestanowiącej pozarolniczej działalności gospodarczej z uwagi na zasadę sprawiedliwości podatkowej i zasadę równości obywateli wobec prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 cyt. ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 2 i 3 tego przepisu:

  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 5a ust. 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

   - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego wynika, iż pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność spełniająca wskazane w ww. art. 5a ust. 6 ww. ustawy przesłanki, o ile ustawa nie kwalifikuje przychodów z tej działalności do innego źródła.

Poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymienione zostały w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

   - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W świetle wyżej powołanego przepisu art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozróżnić dwie sytuacje, tj.:

  • gdy umowa zlecenia została zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • gdy umowa zlecenia nie została zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tylko w sytuacji, kiedy umowa zlecenia nie została zawarta przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej przychód tak uzyskany może być zakwalifikowany do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

W przypadku świadczenia usług na podstawie umowy zlecenia zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przychody uzyskiwane z realizacji tej umowy stanowią przychody z tej działalności.

Jednocześnie należy wskazać, iż z powyższych przepisów wynika, że dochody osiągnięte przez osoby wykonujące umowę zlecenia w ramach prowadzonej przez nie działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu za pośrednictwem płatnika.

Stosownie do treści art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl art. 13 pkt 9 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna, np. przez spółkę.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 22 ust. 9 pkt 5 cytowanej ustawy, koszty uzyskania niektórych przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 ustala się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2.

W świetle art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, na rzecz Wnioskodawcy pan P. B. świadczy, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, usługi na podstawie umowy zlecenia, polegające na zarządzaniu nieruchomościami należącymi do Spółki. Ponadto Wnioskodawca zawarł z panem P. B. kontrakt menadżerski na pełnienie funkcji zarządczych w Spółce. Pan P. B. sprawuje funkcję Prezesa Zarządu Spółki. Wnioskodawca wypłaca panu P. B. wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że wynagrodzenie pana P. B. za świadczone na rzecz Spółki usługi na podstawie umowy zlecenia zawieranej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, stanowią dla niego przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z działalności gospodarczej. Przychód ten podlega opodatkowaniu zgodnie z wybraną przez pana P. B. formą opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej. W tej sytuacji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.

Natomiast wynagrodzenie pana P. B. z tytułu czynności wykonywanych na rzecz Spółki na podstawie kontraktu menadżerskiego należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy tym przychody z tego tytułu, uzyskiwane przez pana P. B., jako osoby powołanej do składu Zarządu Spółki, są przychodami o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy i winny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodu, tj. według skali o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać przy tym należy, iż stosownie do treści art. 155 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w przypadkach nieuregulowanych w odrębnych przepisach, do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług oraz zwróconej różnicy podatku od towarów i usług. W takim zatem przypadku przychodem będzie wartość należności z tytułu wykonanej usługi pomniejszona o należny podatek od towarów i usług.

Zaliczenie uzyskanych przez pana P. B. przychodów z tytułu czynności wykonywanych na podstawie kontraktu menadżerskiego do działalności wykonywanej osobiście, nakłada na Wnioskodawcę obowiązki płatnika określone przepisami art. 41 i 42 ww. ustawy, w związku z tym Wnioskodawca jest obowiązany do poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Dla potrzeb obliczenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, dochodem jest kwota wynagrodzenia określona w kontrakcie menadżerskim, pomniejszona o koszt uzyskania przychodu, w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) tej ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące Zainteresowanego jako płatnika należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług, został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj