Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1531/12/EK
z 27 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 17 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 21 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i przystąpiła do realizacji zadania pn. „B.”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Faktury związane z realizacją zadania są wystawiane na Gminę, jako nabywcę i „płatnika usług i towarów”.


Oprócz współfinansowania ze środków PROW, ubiegała się o pożyczkę w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na uzupełnienie wkładu własnego realizowanego przedsięwzięcia. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane przez Gminę również przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane są z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Partycypacja w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie oczyszczalni przydomowej dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca. Zawierane umowy mają poniższą treść:


UMOWA

zawarta, w dniu…….pomiędzy:

Gminą ………reprezentowaną przez:

Zastępcę Burmistrza

przy kontrasygnacie Skarbnika Gminy

a Panią/Panem……………. (imię i nazwisko)

zam. …….nr domu/mieszkania……., poczta…………

w sprawie budowy i partycypację w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych.

§ 1

Gmina ……..przystępuje do realizacji programu wyposażenia nieruchomości w urządzenia do utylizacji ścieków bytowych dla nieruchomości z terenu Gminy……, które nie mogą zostać podłączone do istniejącej zbiorczej kanalizacji sanitarnej.

§ 2

  1. Gmina ……… zobowiązuje się do wybudowania oczyszczalni przydomowej dla budynku mieszkalnego będącego Pani/Pana własnością w 2012 roku.
  2. Projekt uwzględnił panujące warunki gruntowo - wodne, natomiast zaprojektowane rozwiązanie zostało zaakceptowane przez właściciela nieruchomości.

§ 3

  1. Pani/Pan…………wyraża zgodę na wykonywanie przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych na działce nr……….w miejscowości, zgodnie z wykonanym projektem. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie dochodził roszczeń od Gminy z tytułu budowy przydomowej oczyszczalni.
  2. Pani/Pan…………zobowiązuje się do wpłaty kwoty………zł (słownie:…….) w kasie Urzędu Miejskiego w ………. lub na konto Gminy……… (Bank ………. nr konta…...), w terminie,

do………, jako partycypację w kosztach budowy oczyszczalni przydomowej.

  1. W przypadku nie wpłacenia umownej należności w określonym terminie, kwota partycypacji będzie zwiększona o odsetki w wysokości właściwej dla zaległości podatkowej liczonych od umownego terminu płatności.

§ 4

  1. Wybudowana w ramach przedsięwzięcia oczyszczalnia przydomowa pozostaje własnością Gminy…….. przez okres 5 lat od dnia dokonania przez agencję płatniczą płatności ostatecznej dofinansowania ze środków PROW i w tym okresie zostaje przekazana oczyszczalnia Pani/Panu………………. do użytkowania.
  2. Do obowiązków Użytkownika należeć będzie bieżąca konserwacja urządzeń, prowadzona w sposób umożliwiający prawidłową eksploatację - zgodnie z instrukcją eksploatacji, natomiast Gmina zapewni serwis gwarancyjny. Koszty eksploatacji i naprawy nie obejmujące gwarancji oraz pogwarancyjne ponosi Użytkownik.
  3. Po okresie użyczenia, oczyszczalnia zostanie przekazana na własność Użytkownikowi i nastąpi to w drodze odrębnej umowy.

§ 5

W przypadku rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia, właściciel/właściciele nieruchomości poniesie/poniosą wszelkie koszty związane z realizacją inwestycji, w tym również koszty projektu.

§ 6

W sprawach nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

§ 7

Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

Podpisy stron.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od całej wartości realizowanego zadania pn. „B.”?


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia całego podatku od towarów i usług związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na Jego terenie. Gmina wskazała, że inwestycja jest realizowana na podstawie umów cywilnoprawnych. Podniosła, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wpłaty mieszkańców podlegają opodatkowaniu, w związku z czym nabyte towary i usługi służą sprzedaży opodatkowanej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Według regulacji art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była objęta tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według regulacji § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przystąpiła do realizacji zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków bytowych, współfinansowanego ze środków EFR. Ubiegała się o pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na uzupełnienie wkładu własnego. Ww. oczyszczalnie będą wybudowane przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawierane są z nimi umowy cywilnoprawne, na podstawie których są oni zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Partycypacja w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców ma charakter zobowiązaniowy w zamian za wybudowanie oczyszczalni przydomowej dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca. Z umów wynika m.in., iż Gmina zobowiązuje się do wybudowania oczyszczalni przydomowej, która pozostaje własnością Gminy przez okres 5 lat i w tym okresie zostaje przekazana do użytkowania danemu mieszkańcowi. Po okresie użyczenia zostanie przekazana na własność użytkownikowi, co nastąpi w drodze odrębnej umowy.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w rozpatrywanej sprawie wystąpią skonkretyzowane świadczenia, które zostaną wykonane między dwoma stronami umowy cywilnoprawnej, tj. między Gminą (która zobowiązała się do wybudowania oczyszczalni przydomowych i przekazanie ich do użytkowania mieszkańcom), a Jej mieszkańcami, którzy zobowiązali się do partycypowania w kosztach budowy. Wobec powyższego wystąpi bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnościami wnoszonymi przez ww. mieszkańców. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymywanymi wpłatami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz mieszkańców należy stwierdzić, iż czynności, które wykona Gmina, będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wobec powyższego – o ile nie występują ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy - Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj