Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-472/10/WRz
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-472/10/WRz
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
przychody ewidencjonowane
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
jaki jest sposób prowadzenia ewidencji przychodów wykorzystywanej również jako ewidencja sprzedaży dla celów podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura 17 maja 2010r.), uzupełnionym w dniu 5 lipca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, m.in. dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przychodów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 czerwca 2010r. Znak: IBPBI/1/415-472/10/WRz, IBPP1/443-452/10/AZb wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 5 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Przedmiotem jego działalności jest:

  • sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach (PKD 47.82.Z),
  • sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach (PKD 47.89.Z),
  • sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowe> lub internet (PKD 47.91 .Z),
  • pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z).

Z tytułu wykonywania wyżej wymienionej działalności Wnioskodawca jest podatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144 poz. 930 ze zm.) prowadzi m.in. ewidencję przychodów. Korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). Natomiast zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej umożliwia mu przepis § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. Nr 224 poz. 1797). Prowadzoną ewidencję przychodów wykorzystuje w zakresie podatku od towarów i usług jako ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu stanu faktycznego zawartego we wniosku wskazano ponadto, iż pod pojeciem bieżącej daty ewidencjonowania, Wnioskodawca rozumie konieczność dokonania wpisu do ewidencji przychodów, jeszcze przed dokonaniem sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jakim terminie Wnioskodawca powinien dokonywać wpisów do ewidencji przychodów, a w szczególności czy jest zobowiązany, jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży w danym dniu wpisać w ww. ewidencji bieżącą datę...
  2. Inaczej mówiąc, czy każdy dzień pracy podatnika opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem dochodowym powinien rozpoczynać się od wpisania bieżącej daty do ewidencji przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. Nr 219, poz. 1836 ze zm.), zapisy w ewidencji przychodów są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 3, 4 i 7 powoływanego rozporządzenia, nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Na podstawie niniejszego paragrafu podatnik nie ma obowiązku dokonywania zapisów w ewidencji przychodów po zakończeniu każdego dnia, a tym bardziej na bieżąco (po każdej sprzedaży). Nie ma więc przeszkód, aby zapisów, dotyczących osiągniętych przychodów, dokonywać jeden raz, ale nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Obowiązek dokumentowania sprzedaży na koniec dnia zawiera § 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, który uszczegóławia rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się zapisów w ewidencji przychodów. Czytamy w nim, iż zapisy w ewidencji dokonywane są m.in. na podstawie faktur VAT, dokumentów celnych, rachunków oraz faktur korygujących oraz not korygujących, a w przypadku sprzedaży nieudokumentowanej ww. dowodami, podstawą zapisu w ewidencji przychodów jest dowód wewnętrzny wystawiony na koniec dnia.

Jeżeli natomiast prowadzoną ewidencję przychodów podatnik wykorzystuje dodatkowo do bieżącego kontrolowania wielkości obrotów, pod kątem korzystania ze zwolnienia w podatku od towarów i usług ze względu na wysokość obrotów, to musi on dodatkowo prowadzić ją zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W art. 108 (winno być art. 109) ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czytamy iż podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa formy prowadzenia ewidencji sprzedaży, lecz jedynie niezbędne dane jakie musi ona zawierać oraz terminy dokonywania w niej wpisów. W związku z tym, co do zasady, możliwe jest uznanie za ewidencję sprzedaży innej ewidencji, do której prowadzenia zobowiązany jest podatnik na podstawie innych przepisów podatkowych, pod warunkiem że będzie ona spełniać wymogi określone w art. 109 ustawy o podatku do towarów i usług.

W związku z powyższym podatnik prowadzący ewidencję przychodów, która stanowi dla niego również ewidencję sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, jest zobowiązany ewidencjonować w niej sprzedaż za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym. Natomiast z żadnych przepisów nie wynika, iż podatnik przed rozpoczęciem sprzedaży w danym dniu jest zobowiązany wpisać w ewidencji przychodów bieżącą datę. Takie działanie, w sytuacji nie osiągnięcia w danym dniu przychodów opodatkowanych, może doprowadzić do konieczności wpisywania wartości zerowych w kolumny, w których wykazuje się przychód. Nie ma również wówczas możliwości uzupełnienia kolumny ”Data uzyskania przychodu” i “Numer dowodu”, na podstawie którego dokonano wpisu", ponieważ przychodu takiego w danym dniu nie uzyskano.

Reasumując:

  • w przypadku uzyskania przychodu Wnioskodawca jest zobowiązany udokumentować go rachunkiem (rachunkami) lub sporządzać na koniec dnia dowód (dowody) wewnętrzne,
  • ww. dokumenty stanową podstawę do zaewidencjonowania uzyskanego przychodu w ewidencji przychodów za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym,
  • organy kontroli skarbowej nie mogą wymagać wpisywania bieżącej daty w ewidencji przychodów przed rozpoczęciem sprzedaży w danym dniu, ponieważ może się tak zdarzyć, że w danym dniu przychodu takiego nie osiągnie, a jeżeli Wnioskodawca dokona sprzedaży, to ma prawo uzupełnić ewidencję przychodów (sprzedaży) na koniec dnia, nie później niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. Nr 219, poz. 1836 ze zm.), rozporządzenie określa sposób prowadzenia przez podatników, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej "ustawą" ewidencji przychodów, zwanej dalej "ewidencją", oraz szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ewidencja, aby stanowiła dowód w postępowaniu podatkowym, a także sposób dokumentowania przychodów oraz obliczania należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.

Natomiast w myśl § 3, rozporządzenia, zapisy w ewidencji są dokonywane na podstawie wystawionych faktur VAT (w szczególności faktur VAT marża, faktur VAT RR, faktur VAT MP), dokumentów celnych, rachunków oraz faktur korygujących i not korygujących, zwanych dalej "fakturami", odpowiadających warunkom określonym w odrębnych przepisach, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, a w przypadku sprzedaży bez faktur - na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie jest wykazana wartość tych przychodów za ten dzień z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zapisy dotyczące przychodów mogą być również dokonywane na podstawie dziennego zestawienia faktur (§ 7 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 8 powołanego rozporządzenia, zapisy w ewidencji są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 3, 4 i 7, nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Przy czym § 9 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r., stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 84 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej "ustawą o podatku od towarów i usług", mogą ewidencjonować przychody w ewidencji łącznie z podatkiem od towarów i usług, z tym że na koniec miesiąca przychód pomniejsza się o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do § 11 ww. rozporządzenia jeżeli podatnik prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o podatku od towarów i usług, może zrezygnować z prowadzenia ewidencji, na zasadach określonych w rozporządzeniu, pod warunkiem, że:

  1. dane wykazane w tej ewidencji pozwolą na wyodrębnienie z obrotów, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, przychodów dla celów ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. po zakończeniu każdego miesiąca, w terminie, o którym mowa w § 8, sporządzi zestawienie, w którym wykaże przychody na podstawie danych zawartych w tej ewidencji, według poszczególnych stawek ryczałtu, z uwzględnieniem różnic między obrotem, w rozumieniu przypisów ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, która stanowi również ewidencję sprzedaży w zakresie podatku od towarów i usług. W przypadku uzyskania przychodu udokumentowanego rachunkiem, ewidencjonuje przychód za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż w świetle przytoczonych wyżej przepisów, taki sposób ewidencjonowania przychodów jest prawidłowy, albowiem przepisy ww. rozporządzenia w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wskazują, iż stosowne zapisy w ewidencji przychodów winny być dokonane nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Tym samym ujęcie przychodów w tej ewidencji w terminie wcześniejszym należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przychodów dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług, zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj