Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-470/10-2/MR
z 27 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-470/10-2/MR
Data
2010.07.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
honorarium
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawa autorskie
umowa cywilnoprawna
utwory


Istota interpretacji
stosowanie 50% koszty uzyskania przychodów przy opodatkowaniu honorarium autorskiego



Wniosek ORD-IN 670 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2010 r. (data wpływu 17.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania 50% koszty uzyskania przychodów przy opodatkowaniu honorarium autorskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania 50% koszty uzyskania przychodów przy opodatkowaniu honorarium autorskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej „Spółka”) zatrudnia na podstawie umowy o zarządzanie („Umowa”) osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej („Zarządzający”). Zarządzający został powołany do zarządu Spółki. Będzie odpowiedzialny za zarządzanie Spółką zgodnie z Umową, postanowieniami umowy Spółki oraz odpowiednimi przepisami prawa.

Ponadto do obowiązków Zarządzającego określonych w umowie należy tworzenie lub współtworzenie określonych dzieł, które mogą być chronione przepisami ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych („Prawo Autorskie”). W szczególności mogą to być utwory wyrażane słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (art. 1 ust. 2 pkt 1 Prawa Autorskiego) np. analizy, raporty, sprawozdania, prezentacje, opinie, itp. dokumenty dotyczące współtworzenia założeń twórczych i artystycznych Zarządzającego. Jeżeli w ramach świadczonych przez Zarządzającego usług dojdzie do stworzenia utworów w rozumieniu Prawa Autorskiego, Zarządzający z chwilą dostarczenia utworów przenosi na Spółkę całość autorskich praw majątkowych do takich utworów wraz z prawami zależnymi do nich w zakresie korzystania i rozporządzania nimi.

Na podstawie Umowy, z tytułu wykonywania obowiązków Zarządzającemu przysługują: (i) wynagrodzenie za prace kierowniczo-organizacyjne, w tym za reprezentowanie Spółki, (ii) honorarium autorskie za przeniesienie praw autorskich do stworzonych współtworzonych) utworów chronionych prawem autorskim oraz iii) świadczenia dodatkowe.

Kwestia sposobu ustalenia wysokości honorarium autorskiego pozostaje do rozstrzygnięcia. Wysokość honorarium autorskiego jest określana jako stała kwota miesięczna odzwierciedlająca przyjętą przez strony wartość nabywanych przez Spółkę praw autorskich. Jest ona okresowo weryfikowana przez strony w celu potwierdzenia, że jej wysokość odpowiada liczbie i wartości utworów Zarządzającego, do których spółka nabyła prawa.

W każdym miesiącu Spółka nabywa prawa autorskie do takich dzieł. Ponadto w ramach szczegółowej ewidencji dotyczącej pracy twórczej pracowników i współpracowników Spółka gromadzi kopie utworów stworzonych przez Zarządzającego, do których nabywa prawa majątkowe.

Spółka zamierza stosować do wyodrębnionej części wynagrodzenia przysługującej Zarządzającemu za przeniesienie praw autorskich na Spółkę, tj. do honorarium autorskiego koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 updof, tj. w wysokości 50% uzyskanego przychodu (obliczane od przychodu pomniejszonego o potrącone przez Spółkę w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli Zarządzający tworzy utwory chronione Prawem Autorskim, Spółka nabywa prawa do nich, Umowa wyodrębnia wynagrodzenie Zarządzającego za przejście tych praw, a Spółka prowadzi stosowną ewidencję utworów, czy Spółka może stosować do honorarium autorskiego koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym, jeżeli Zarządzający tworzy utwory chronione Prawem Autorskim, Spółka nabywa prawa do nich, Umowa wyodrębnia wynagrodzenie Zarządzającego za przejście tych praw, a Spółka prowadzi stosowną ewidencję utworów, Spółka będzie mogła stosować do honorarium autorskiego koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 updof.

Udof wymienia kilka źródeł przychodów, w tym m.in. stosunek pracy, działalność wykonywaną osobiście, pozarolniczą działalność gospodarczą, kapitały pieniężne i prawa majątkowe czy inne źródła (art. 10 updof). Zgodnie z art. 13 pkt 9 updof, za przychody z działalności osobistej uważa się m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Z kolei art. 18 updof wskazuje, że za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów dobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Koszty uzyskania przychodów są określone co do zasady w art. 22 updof, przy czym zasadą generalną jest uznanie za nie kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (art. 22 ust 1. updof).

Od zasady ogólnej istnieje wiele wyjątków określonych określonych w przepisach szczególnych zawartych w kolejnych ustępach art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I tak zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów ustala się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 (tj. 111 zł 25 gr. miesięcznie a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł), a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (tj. nie mogą one przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr. za rok podatkowy).

Kolejnym wyjątkiem od zasady ogólnej jest art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - koszty uzyskania przychodów ustala się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W praktyce najczęściej spotykanym jest stosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów wynikających z art. 22 ust 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów osiąganych przez osoby (i) tworzące utwory chronione Prawem Autorskim samodzielnie i korzystające / rozporządzające tymi prawami bez podjęcia wcześniejszego zobowiązania do ich stworzenia, (ii) tworzące utwory chronione Prawem Autorskim i korzystające / rozporządzające tymi prawami na podstawie umowy o pracę, z której wynika obowiązek lub możliwość ich tworzenia, a strony ustalają odrębne wynagrodzenie dotyczące praw autorskich lub (iii) tworzące utwory chronione Prawem Autorskim i korzystające / rozporządzające tymi prawami na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, z której wynika obowiązek lub możliwość ich tworzenia, a strony ustalają odrębne wynagrodzenie dotyczące praw autorskich.

Najwięcej indywidualnych interpretacji wydawanych przez organy podatkowe oraz orzeczeń sądów administracyjnych dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (np. interpretacje: IPPB2/415-416/09-2/AS2, ILPB1/415-521/09-2/TW, ITPB2/415-36/09/IB, IPPB2/415-1609/08-2/AS, IBPBII/1/415-109/08/MK, ILPB1/415-987/08-2/AK, ILPB1/415-972/08-2/AMN, IBPBII/1/415-44/08/MK; wyroki: III SA/Wa 1987/07, III SA/Wa 35/09, I SA/Rz 310/09) oraz wykonujących usługi na podstawie umowy zlecenia / umowy o dzieło (np. interpretacje: ILPB2/415-432/09-4/ES, IPPB4/415-85/08-2/MO, IBPBII/1/415-12/08/TK, IPPB4/415-28/08-2/JK, IPPB4-415-250/09-2/PJ).

Zdaniem Spółki, przepisy updof pozwalają jednak na stosowanie kosztów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 updof także do przychodów ustalonych za przeniesienie praw autorskich dokonane pomiędzy Spółką a Zarządzającym na podstawie Umowy. Jest to bowiem sytuacja uregulowana podobnie do przypadków stosowania 50% kosztów w relacjach pracodawca-pracownik oraz dający zlecenie / zamawiający dzieło - przyjmujący zlecenie / wykonujący dzieło. W szczególności ten drugi przypadek (umów zlecenia / o dzieło) jest uregulowany analogicznie, jak sytuacja: Spółka (dający zlecenie) - Zarządzający (przyjmujący zlecenie). Co do zasady, koszty uzyskania przychodów z tytułów różnych form prowadzenia działalności osobistej są uregulowane w art. 22 ust. 9 pkt 4 i 5 updof (np. w przypadku umowy zlecenia lub umowy o dzieło jest to 20% przychodów, a w przypadku umowy o zarządzanie / kontraktu menedżerskiego jest to określona kwota miesięczna / roczna). Natomiast w przypadku wykonywania na podstawie takich umów dzieł chronionych Prawem Autorskim i ustalenia w danej umowie odrębnego wynagrodzenia za przeniesienie praw do takich dzieł, zastosowanie znajduje (do odpowiedniej części wynagrodzenia) art. 22 ust. 9 pkt 3 updof.

Jak stwierdzono w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2009 r., sygn. IBPBII/1/415-12/08/TK, „zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu nie jest uzależnione od formy umowy, na podstawie której wykonywana są ww. czynności (tj. czy jest to umowa zlecenia czy też umowa o dzieło) lecz od spełnienia ww. przestanek wskazujących na to, iż określony przychód został osiągnięty z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i praw pokrewnych”.

Co więcej w interpretacji z dnia 8 kwietnia 2010 r. możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do honorarium autorskiego wynikającego z umowy o zarządzanie / kontraktu menedżerskiego potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB2/415-31/10-2/AS; http://www.podatki.biz/interpretacje/0146837.txt).

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, co do zasady jest możliwe zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu do wynagrodzenia, przysługującego Zarządzającemu na podstawie Umowy, za rozporządzanie prawami autorskimi do utworów. Zastosowanie 50% kosztów będzie oczywiście możliwe, o ile spełnione będą określone przesłanki, tj. Umowa będzie zawierała zobowiązanie Zarządzającego do prowadzenia pracy twórczej, przedkładania utworów Spółce i przenoszenia na Spółkę praw autorskich oraz będzie wyodrębniała wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, zaś dane dzieła będą podlegały ochronie na podstawie Prawa Autorskiego (o ocenę tego Spółka nie wnosi, gdyż taka ocena nie należy do domeny prawa podatkowego, lecz prawa cywilnego).

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka prosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego wcześniej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie, odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji oraz wyroków sądowych wskazać należy, iż powyższe interpretacje i wyroki dotyczą konkretnych spraw podatników w określonych stanach faktycznych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one stanowić źródła praw i obowiązków dla innych wnioskodawców.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja Nr 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj