Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-784/10/EJ
z 14 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-784/10/EJ
Data
2010.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
mała architektura
place
prawo do odliczenia
przebudowa


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu polegającego za rewitalizacji centrum Gminy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010r. (data wpływu 25 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2010r. (data wpływu 2 lipca 2010r.), z dnia 30 czerwca 2010r. (data wpływu 8 lipca 2010r.) oraz z dnia 14 lipca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji inwestycji pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 30 czerwca 2010r. (data wpływu 2 lipca 2010r. oraz 8 lipca 2010r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 czerwca 2010r. znak: IBPP4/443-784/10/EJ oraz pismem z dnia 14 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, który jest podatnikiem VAT, posiada NIP i składa VAT-7 realizuje projekt pn. „…” dofinansowywany przez Regionalny Program Operacyjny Województwa. Zadanie obejmuje rewitalizację centrum K. z uporządkowaniem obszaru Placu z przyległymi ulicami, wykonanie przekładek wody i budowę kanału wód opadowych. Zadanie będzie sfinansowane ze środków własnych a częściowo dofinansowane przez RPOW. Do wykonanych robót zostanie naliczony podatek VAT w wysokości 22%, który będzie kosztem dla Gminy. Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie będzie mogła odliczyć naliczonego podatku.

W piśmie z dnia 30 czerwca 2010r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że zakres i rodzaj robót w ramach projektu obejmuje przebudowę/wykonanie robót budowlanych, drogowych, instalacyjnych związanych z odtworzeniem starego układu urbanistycznego polegających na przebudowie układu drogowego, zagospodarowaniu zieleńca rynkowego z małą architekturą (Plac-P. wykonanie, zagospodarowanie Placu), budowie kanalizacji deszczowej, przebudowie kolizji sieci nn, przebudowie oświetlenia ulicznego, przebudowie kolizji sieci telekomunikacyjnej, przebudowie sieci wodociągowej, przebudowie kolizji sieci gazowej.

Zakres i rodzaj robót do realizacji:

  • odtworzenie starego układu urbanistycznego polegającego na zagospodarowaniu istniejącego zieleńca – Plac w formie skweru rynkowego (zgodnie z wytycznymi Konserwatora Wojewódzkiego):
    • przywrócenie rynkowej funkcji reprezentacyjnej dla miasta,
    • wprowadzenie nowego, regularnego układu alejek i zieleni na rynku,
    • wprowadzenie na rynku nowych elementów małej architektury,
    • zlikwidowanie istniejącego drzewostanu zaburzającego układ przestrzenny
    • korekcie sytuacyjnej i wysokościowej istniejących odcinków ulic wokół rynku,
    • korekcie sytuacyjnej i wysokościowej rynku będącego obecnie zieleńcem rynkowym,
    • wykonanie konstrukcji nawierzchni ulic i placu,
    • przebudowie istniejących skrzyżowań,
    • przebudowie istniejących zjazdów indywidualnych,
    • budowie dwóch zatok autobusowych i przebudowie istniejącej zatoki postojowej,
    • przebudowie istniejących chodników i budowie nowych chodników,
    • przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej w ul. C., P., R. i wokół Placu o łącznej dł. 753 m,
    • przebudowę i budowę oświetlenia Placu i ulic przyległych o łącznej dł. 1.915m,
    • przebudowę sieci NN i urządzeń elektroenergetycznych o łącznej dł. 2.171m
    • przebudowę telekomunikacyjnej sieci o łącznej dł. 873m,
    • przebudowę sieci wodociągowej o łącznej dł. 459m,
    • przebudowę sieci gazowej o łącznej dł. 1.326m,
    • przebudowie istniejących ulic i chodników zlokalizowanych w sąsiedztwie Placu o łącznej dł. 1.609,60m,
    • rozbiórka istniejącego przepustu pod ul. C. w km 0+034,62 i budowę nowego przepustu 1,2 x 3m,
    • przebudowę istniejącego rowu przy budowanym przepuście.

Z efektów projektu będą korzystali nieodpłatnie mieszkańcy K. oraz osoby przemieszczające się przez gminę K. Z odtworzonego mienia, które zostanie zmodernizowane w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów i nie będzie prowadził żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przebudowany układ drogowy, zagospodarowanie zieleńca rynkowego z małą architekturą (Plac – P. wykonanie zagospodarowania Placu), budowana kanalizacja deszczowa, przebudowane oświetlenie uliczne nie stworzą mienia, z którego Gmina będzie osiągała jakiekolwiek obroty. Ponadto wykonywana będzie przebudowa kolizji infrastruktury technicznej tj. sieci nn, sieci telekomunikacyjnej, sieci wodociągowej i sieci gazowej będącej własnością innych Gestorów. Zakres przebudowy infrastruktury związany jest ściśle z likwidacją kolizji z układem drogowym. Powyższe będzie miało wpływ na estetykę rewitalizowanego otoczenia oraz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę. Przebudowywany wodociąg stanowi majątek Gminy, ale Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą wody. Eksploatację sieci wodociągowej prowadzi Zakład Gospodarki, który zarządza przedmiotowym majątkiem Gminy. Realizacja projektu realizowana jest w zakresie zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 2 „gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego”.

W piśmie z dnia 14 lipca 2010r. wskazano, że Wnioskodawcą wniosku jest Gmina K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina po otrzymaniu faktury za „…” będzie mogła odliczyć podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od otrzymanej faktury za projekt „…”, ponieważ zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnik nie ma prawa do pomniejszenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego dla inwestycji, która nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…” Zadanie obejmuje rewitalizację centrum K. z uporządkowaniem obszaru Placu z przyległymi ulicami, wykonanie przekładk wody i budowę kanału wód opadowych. Zakres i rodzaj robót w ramach projektu obejmuje przebudowę/wykonanie robót budowlanych, drogowych, instalacyjnych związanych z odtworzeniem starego układu urbanistycznego polegających na przebudowie układu drogowego, zagospodarowaniu zieleńca rynkowego z małą architekturą (Plac-P. wykonanie, zagospodarowanie Placu), budowie kanalizacji deszczowej, przebudowie kolizji sieci nn, przebudowie oświetlenia ulicznego, przebudowie kolizji sieci telekomunikacyjnej, przebudowie sieci wodociągowej, przebudowie kolizji sieci gazowej. Z efektów projektu będą korzystali nieodpłatnie mieszkańcy K. oraz osoby przemieszczające się przez gminę K. Z odtworzonego mienia, które zostanie zmodernizowane w trakcie realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek obrotów i nie będzie prowadził żadnej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przebudowany układ drogowy, zagospodarowanie zieleńca rynkowego z małą architekturą (Plac – P. wykonanie zagospodarowania Placu), budowana kanalizacja deszczowa, przebudowane oświetlenie uliczne nie stworzą mienia, z którego Gmina będzie osiągała jakiekolwiek obroty. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj