Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-317/10-2/AK
z 2 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-317/10-2/AK
Data
2010.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akt notarialny
rozliczenie roczne
spadek
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
zbycie


Istota interpretacji
opodatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego udziału w prawie do lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku



Wniosek ORD-IN 304 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 09.04.2010 r. (data wpływu 12.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego udziału w prawie do lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego udziału w prawie do lokalu mieszkalnego nabytego w drodze spadku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 09.10.1997r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni Jan K. 11 lat później w dniu 11.10.2008 r. zmarła matka Wnioskodawczyni Janina K. Oboje mieszkali w L. przy ul. S., posiadali spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Następnie Wnioskodawczyni opisuje sytuację rodziną.

Po śmierci rodziców, wraz z braćmi w dniu 26.02.2009 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do Sądu Rejonowego z wnioskiem o stwierdzenie nabycia po nich spadku w postaci spółdzielczego własnościowego prawa do mieszkania. W dniu 27.03.2009 r. Sąd Rejonowy wydał orzeczenie potwierdzające nabycie tego spadku. O fakcie tym w ustawowy terminie spadkobiercy powiadomili Urząd Skarbowy, właściwy miejscowo dla tej sprawy. Decyzją z dnia 15.06.2009 r. Naczelnik tego Urzędu ustalił wartość tego prawa na kwotę 197.620 zł oraz ustalił wysokość podatku od części po zmarłym ojcu na kwotę 548 zł. Kwoty te spadkobiercy opłacili. Następnie ten sam Naczelnik wydał zaświadczenie, w którym stwierdził, że od nabycia spadku po Janie K. podatek został w całości zapłacony (zgodnie z przepisami art. 9 i 15 ustawy o podatku od spadków i darowizn). W dniu 06.07.2009 r. spadkobiercy uzyskali drugie zaświadczenie, w którym stwierdza się, że na podstawie art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadku i darowizn, zostaliśmy zwolnieni od podatku od spadku po matce.

Ponieważ mieszkanie było niepodzielne, a każde ze spadkobierców nie miało środków na spłatę pozostałych, spadkobiercy postanowili ten spadek w postaci spółdzielczego własnościowego prawa do mieszkania rodziców sprzedać żeby chociaż w części zwrócić sobie poniesione koszty na utrzymanie matki.

W dniu 06.07.2009 r. na podstawie Aktu Notarialnego spadkobiercy odsprzedali spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Elżbiecie i Zbigniewowi G. za kwotę 220.000 zł. Udział każdego ze spadkobierców wyniósł 1/3 tej kwoty w wysokości 73.333,00 zł.

Wnioskodawczyni sądziła, że na tym sprawa została zakończona. Tymczasem przy rozliczeniu rocznym zażądano od Wnioskodawczyni wpłaty podatku dochodowego od sprzedaży mieszkania. Jak się Wnioskodawczyni dowiedziała od braci to skorzystali oni z ulgi mieszkaniowej ponieważ w przeszłości przez jakieś krótkie okresy byli zameldowani w sprzedanym mieszkaniu. Wnioskodawczyni natomiast nigdy nie była w nim zameldowana i dlatego jako jedyna ma ten podatek zapłacić. Tym bardziej fakt ten dziwi Wnioskodawczynię, że nigdy nie była właścicielką tego mieszkania a jedynie w ostatnim okresie udziałowcem 1/3 w spółdzielczym własnościowym prawie do tego lokalu. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn”. W myśl tych przepisów, jak już wcześniej wspomniała Wnioskodawczyni z nabycia tego spadku, decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego została zwolniona.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy rzeczywiście Wnioskodawczyni ma opłacić podatek dochodowy w wysokości 19 % od sprzedaży 1/3 udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu, które uzyskała z tytułu spadku ....
  2. Jeśli tak to w jakiej wysokości...
  3. Wnioskodawczyni prosi również o wskazanie instytucji do której mogłaby się zwrócić o zwolnienie z tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni uważa, iż w myśl przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, nie ma znaczenia czy przedmiotem spadku są pieniądze, ziemie, mieszkania itp. Wnioskodawczyni rozumie to tak, że gdyby otrzymała z tytułu spadku pieniądze, to sprawa zakończyła by się na decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego. Gdy natomiast chodzi o mieszkanie to nie. Wnioskodawczyni przecież nie sprzedałam samoistnie mieszkania, a tylko 1/3 udziału spółdzielczego własnościowego prawa do tego mieszkania. Tak więc Wnioskodawczyni zamieniłam swoją część należnego spadku po rodzicach na pieniądze. Wnioskodawczyni rozumie, iż uzyskane pieniądze są nadal spadkiem i nie powinny podlegać ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też Wnioskodawczyni nie może się pogodzić, że z pieniędzy które w jakimś procencie pokryły jej poniesione koszty związane z opieką nad matką (od których już płaciła podatek) musi jeszcze raz odprowadzić podatek 19 procentowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz wynikającego z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzona ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1558) zmieniła zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c). W myśl art. 7 ust. 1 nowelizacji do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Natomiast ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W przedmiotowej sprawie – dla określenia właściwej podstawy normującej zasady opodatkowania przychodu, uzyskanego ze sprzedaży nabytej nieruchomości – istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia udziału w przedmiotowej nieruchomości.

Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy.

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Tak więc dniem nabycia spadku przez Wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców jest data śmierci spadkodawców. Postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni nabyła spadek po ojcu zmarłym dnia 09.10.1997 r. zatem przychód ze sprzedaży udziału w nieruchomości wchodzącej w skład spadku jako nabytego w tym dniu, nie stanowi źródła przychodu a tym samym nie będzie podlegał opodatkowaniu.

Natomiast spadek po matce Wnioskodawczyni nabyła w dniu jej śmierci, tj. 11.10.2008 r. zatem sprzedaż udziału w nieruchomości wchodzącej w skład spadku jako nabytego w tym dniu będzie podlegało opodatkowaniu według zasad ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W myśl art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) rzeczy lub praw nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Wnioskodawczyni w opisie stanu faktycznego pisze, iż nigdy nie była w przedmiotowym mieszkaniu zameldowana w związku z powyższym nie przysługuje jej prawo do skorzystania z powyższego zwolnienia.

Reasumując, zbycie przez Wnioskodawczynię udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego w części nabytej w spadku po ojcu nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b), natomiast w części nabytej po matce podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy obowiązujących od dnia 1 stycznia 2007 r.

Odnosząc się do pytania Nr 3, w którym Wnioskodawczyni prosi o wskazanie instytucji, do której mogłaby się zwrócić o zwolnienie z płacenia podatku od uzyskanego dochodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości wskazać należy, iż:

zgodnie z art. 67a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionym ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty bądź odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a, albo umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

W związku z powyższym w tej kwestii Wnioskodawczyni winna wystąpić ze stosownym wnioskiem do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Przywołanie przez Wnioskodawczynię jako podstawy prawnej wyłączenia z opodatkowania art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn jest chybione. Przepisom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 93, poz. 768) podlega nabycie przez osoby fizyczne w drodze spadku własności rzeczy znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem nabycie w spadku podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Oznacza to, że skoro nabycie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, nie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei w przypadku opisanym przez Wnioskodawczynię mamy do czynienia z inną sytuacją niż nabycie spadku, tj. ze sprzedażą nieruchomości. Czynność ta podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy bowiem innego rodzaju przychodu niż uprzednie nabycie udziałów w nieruchomości w spadku. Obie operacje, zarówno nabycie udziałów w nieruchomości jak i późniejsza ich sprzedaż, są odrębnymi, kolejnymi czynnościami, które należy ocenić niezależnie od siebie pod względem skutków prawnych, jakie wywołały. Stąd też czynności te podlegają opodatkowaniu różnymi podatkami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj