INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2014 r. (data wpływu 7 maja 2014 r.) oraz w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lipca 2014 r. (data nadania 18 lipca 2014 r., data wpływu 21 lipca 2014 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 7 lipca 2014 r. Nr IPPB2/415-462/14-2/MG (data nadania 7 lipca 2014 r., data doręczenia 14 lipca 2014 r.) oraz piśmie z dnia 21 lipca 2014 r. (data nadania 21 lipca 2014 r., data wpływu 22 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty zwrotu przez spółdzielnię wkładu mieszkaniowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2014 r. złożony został ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty zwrotu przez spółdzielnię wkładu mieszkaniowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Z uwagi na wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, zamieszkiwanego od początków lat osiemdziesiątych do dnia 31 sierpnia 2013 r. przez Wnioskodawcę i byłego współmałżonka - Mirosława D. (oboje małżonkowie byli członkami Spółdzielni), Spółdzielnia wypłaciła Wnioskodawcy w roku 2013 kwotę 189.666,10 zł (po potrąceniu kosztów Spółdzielni), która stanowiła zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego, obliczonej na podstawie wartości rynkowej mieszkania. Następnie Spółdzielnia „” wystawiła Wnioskodawcy w lutym 2014 r. PIT-8C wykazujący, że - zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - Wnioskodawca osiągnął przychód podlegający opodatkowaniu w wysokości 189.666,10 zł.


Z informacji zaś jakie osobiście Wnioskodawca uzyskał w Urzędzie Skarbowym oraz w Krajowej Informacji Podatkowej (podczas rozmowy telefonicznej) wynikało, że wystawienie przez Spółdzielnię PIT-8C, nie powinno mieć w tym wypadku miejsca, albowiem zwroty wkładów mieszkaniowych do wysokości wniesionych wkładów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 nie podlegają opodatkowaniu i w związku z tym nie wymagają wystawienia PIT-8C. W związku z tym Wnioskodawca zwrócił się do Spółdzielni z prośbą o skorygowanie wystawionego Wnioskodawcy PIT-8C do 0 zł. Niestety Spółdzielnia nie zgodziła się ze stanowiskiem Wnioskodawcy i wystawiła w marcu 2014 r. kolejny PIT-8C skorygowany z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego do kwoty 189.950 zł (tj. kwoty wyższej od poprzedniej o 283,90 zł), komunikując Wnioskodawcy jednocześnie, że jest to prawidłowo wyliczona wartość przypadającej Wnioskodawcy części zwrotu wkładu mieszkaniowego, jednocześnie nie wpłaciła Wnioskodawcy na konto ww. różnicy w kwocie 283,90 zł. Kwota 189.950 zł wykazana w skorygowanym PIT-8C nie obejmowała już odliczonej wcześniej przez Spółdzielnię przypadającej Wnioskodawcy części kosztu sporządzenia operatu szacunkowego niezbędnego do wyceny rynkowej lokalu (który wcześniej w pierwszym PIT-8C odliczyła).


W związku z zaistniałym stanem faktycznym oraz terminem rozliczenia podatku dochodowego za rok 2013 do dnia 30 kwietnia 2014 r., Wnioskodawcy nie pozostało nic innego, jak rozliczyć obecnie swoje dochody za 2013 r., uwzględniając wystawiony Wnioskodawcy przez Spółdzielnię PIT-8C, co też Wnioskodawca uczynił i wpłacił na konto Urzędu Skarbowego podatek w kwocie 60.763 zł.


Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi, w związku z tym pismem z dnia 7 lipca 2014 r. Nr IPPB2/415-462/14-2/MG (data nadania 7 lipca 2014 r., data doręczenia 14 lipca 2014 r.), na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:


  • doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wyjaśnienie, czy wypłacona Pani przez spółdzielnię kwota stanowiąca zwrot przypadającej Pani części wkładu mieszkaniowego odpowiada wysokości wniesionego przez Panią wkładu do spółdzielni, czy też została Pani wypłacona wartość rynkowa lokalu?
  • przeformułowanie zadanego przez Panią pytania o treści „Czy Spółdzielnia „” postąpiła słusznie, wystawiając mi informację podatkową w formie PIT-8C i wykazując w niej całość zwrotu przypadającej mi części wkładu mieszkaniowego jako przychód podlegający opodatkowaniu w kwocie wskazanej jako „zwrot wkładu mieszkaniowego”, jeśli zwroty wkładów mieszkaniowych do wysokości wniesionych wkładów nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wskazana przez Spółdzielnię w PIT-8C kwota zwrotu wkładu nie stanowi przysporzenia majątkowego (w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych?”, tak aby dotyczyło Pani obowiązków jako podatnika w swojej indywidualnej sprawie, z uwagi na to, że sformułowane przez Panią pytanie odnosi się do obowiązków informacyjnych spoczywających na spółdzielni jako podmiotu zobowiązanego do wystawienia informacji PIT-8C.

Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie, pismem z dnia 18 lipca 2014 r. (data nadania 18 lipca 2014 r., data wpływu 21 lipca 2014 r.), w którym m.in. wyjaśnił że:


Wypłacona Wnioskodawcy przez spółdzielnię kwota w wysokości 189.666,10 zł stanowiąca zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego, w całości odpowiada - zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami Prawa Spółdzielczego - zwaloryzowanej wartości części wkładu mieszkaniowego wniesionego przez Wnioskodawcę na początku lat osiemdziesiątych. Inaczej, jest to wartość urealniona wniesionego wcześniej przez Wnioskodawcę wkładu. Waloryzacja została przeprowadzona przez spółdzielnię w oparciu o cenę rynkową lokalu (według cen obowiązujących w dniu wygaśnięcia prawa do lokalu). Zgodnie z Prawem Spółdzielczym i Statutem Spółdzielni wartość tę w rozliczeniu z członkiem spółdzielni, spółdzielnia rozumie jako zwrot należnego wkładu mieszkaniowego. Zaś przeprowadzona w ten sposób rewaloryzacja powoduje, że zwrócona Wnioskodawcy kwota stanowi równowartość (według obecnych przepisów Prawa Spółdzielczego i Statutu Spółdzielni) wniesionego ponad 30 lat temu przez Wnioskodawcę wkładu.


Sprawę tę wyjaśniono Wnioskodawcy dokładnie w piśmie ze spółdzielni z dnia 14 maja 2013 r. (załącznik nr 1). Wynika z niego, że:


„Należny wkład mieszkaniowy (...) W przypadku wygaśnięcia po dniu 23 kwietnia 2001 r. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego Spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami Statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu. (...) Rozliczenia wkładu mieszkaniowego związanego z wygaśnięciem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu dokonuje się według zasad prawnych i relacji cenowych obowiązujących w dniu wygaśnięcia prawa do lokalu”.


Zgodnie z powyższym po opuszczeniu przez Wnioskodawcę mieszkania została dokonana wycena rynkowa lokalu przez rzeczoznawcę (z ramienia spółdzielni) i po odliczeniu niewielkich kosztów wykazanych w piśmie ze spółdzielni z dnia 7 października 2013 r. (załącznik nr 2) zrewaloryzowana kwota przypadającej Wnioskodawcy części zwrotu wniesionego przez Wnioskodawcę wkładu mieszkaniowego wyniosła 189.666,10 zł.

W podobny sposób rozliczany jest zwrot wkładu mieszkaniowego w sytuacji dziedziczenia. O ile samo prawo do lokalu lokatorskiego nie podlega dziedziczeniu, o tyle dziedziczeniu podlega wkład mieszkaniowy, którego obecnie zrewaloryzowaną wartość spółdzielnia oblicza w taki sam sposób, jak w sytuacji wygaśnięcia praw do lokalu, czyli odnosi ją do wartości rynkowej lokalu. Oznacza to, że z prawnego punktu widzenia wysokość zrewaloryzowanego wkładu mieszkaniowego równoważna jest z wartością wkładu wniesionego w przeszłości. W związku z tym wobec takich warunków rozliczenia wniesionego wcześniej wkładu mieszkaniowego (lub jego części) nie zachodzi przysporzenie majątkowe w momencie rozliczenia i otrzymania kwota zwrotu wkładu mieszkaniowego powinna być w całości zwolniona od podatku (zgodnie z wykładnią art. 21 ust. 1 pkt 50 przepisów prawa podatkowego).


Mimo to spółdzielnia potraktowała cały zwrot wkładu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, i wystawiła Wnioskodawcy PIT-8C - najpierw na kwotę 189.666,10 zł (załącznik nr 3), a następnie dokonała korekty w kolejnym PIT-8C (załącznik nr 4) i wpisała kwotę wyższą o 258,91 zł, czyli 189.925,01 zł - choć różnica z niej wynikająca nie wpłynęła już dodatkowo na konto Wnioskodawcy. W związku z tym - do czasu wyjaśnienia tej sprawy – Wnioskodawca został zobligowany do zapłacenia podatku, pomimo że nie powinien tego robić.


Nominalne wartości wkładów mieszkaniowych w latach 1970-1995 oscylowały od kilkudziesięciu tysięcy złotych do prawie miliarda złotych (z uwagi na galopującą inflację). Stąd w rozliczeniach (zarówno w przypadku dziedziczenia, jak i w sytuacji wygaśnięcia praw do lokalu), zawsze były i są nadal stosowane formy rewaloryzacji wkładów (zgodnie z obowiązującymi na dany moment przepisami), uwzględniające tę zmienną sytuację, albowiem odnoszenie się do wartości nominalnych (szczególnie do wkładów z lat 1988-1994) uniemożliwiałoby w praktyce to rozliczenie. Obecnie spółdzielnie stosują rozliczenie w oparciu o wartość rynkową lokalu i nie stosują innej. Stąd nie może być mowy w przypadku takich rozliczeń o jakimkolwiek przysporzeniu majątkowym.


W tym miejscu dla przykładu Wnioskodawca podaje zrewaloryzowaną wartość z 2001 r. wniesionego wkładu mieszkaniowego lokalu Wnioskodawcy (który Wnioskodawca zamieszkiwał wówczas ze współmałżonkiem) obliczonego przez spółdzielnię (zgodnie z ówcześnie obowiązującymi przepisami Prawa Spółdzielczego). Na dzień 8 stycznia 2001 r. (załącznik nr 5) kwota ta wynosiła 58.207,19 zł. Gdyby jednak Wnioskodawca zmuszony był wystąpić o sporządzenie takiego dokumentu np. w roku 1994 wówczas prawdopodobnie zamiast 58.207,19 zł widniałaby kwota około 500.000.000 zł. Przykład ten pokazuje, że nominalna wartość wniesionego wcześniej wkładu mieszkaniowego, z uwagi na inflację i inne czynniki, zawsze była rewaloryzowana zgodnie z obowiązującymi przepisami i jej wyliczona wartość traktowana jako równoważna w sytuacji rozliczeń.

Dlatego zgodnie z przepisami Prawa Spółdzielczego obowiązującymi obecnie zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego dokonany w 2013 r. przez spółdzielnię w wysokości 189.666,10 zł, liczony według wartości rynkowej lokalu jest traktowany jako zrewaloryzowana wartość wniesionej przez Wnioskodawcę części tego wkładu, który Wnioskodawca wniósł na początku lat osiemdziesiątych i w całości stanowi zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wniesionego wkładu do jego pełnej zrewaloryzowanej wysokości. Zgodnie więc z art. 21 ust. 1 pkt 50 zwrot ten według Wnioskodawcy nie powinien podlegać opodatkowaniu, albowiem nie zachodzi w tym wypadku przysporzenie majątkowe (tylko mamy tu do czynienia z rewaloryzacją przeprowadzoną zgodnie z prawem). Zwrócona Wnioskodawcy kwota stanowi (po zrewaloryzowaniu) realną wartość wniesionego przez Wnioskodawcę wcześniej wkładu mieszkaniowego.


Z uwagi na obecnie stosowany sposób rozliczania wkładów mieszkaniowych przez rewaloryzację ich wartości nominalnych w oparciu o wartości rynkowe, nie istnieje w sprawie Wnioskodawcy możliwość wyliczenia wartości ewentualnego przysporzenia majątkowego i wykazania jego wielkości w dokumencie PIT-8C. W związku z tym spółdzielnia nie powinna w ogóle takiego dokumentu wystawiać Wnioskodawcy, albowiem w dokumencie tym (zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym) powinna być podana jedynie wartość przysporzenia majątkowego, które podlega opodatkowaniu, a tego - wobec ww. powodów - nie można określić.

Ponadto pismem z dnia 21 lipca 2014 r. (data nadania 21 lipca 2014 r., data wpływu 22 lipca 2014 r.) Wnioskodawca ponownie przeformułował pytania podatkowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z opisanym (w p. 68 dokumentu ORD-IN) stanem faktycznym zwrot wkładu mieszkaniowego w wysokości 189.950 zł wykazany w drugim, skorygowanym przez spółdzielnię PIT-8C (będący w całości - zgodnie z obowiązującymi przepisami - zrewaloryzowaną wartością wkładu mieszkaniowego, który Wnioskodawca wniósł do spółdzielni ponad 30 lat temu) należy potraktować jako przychód z innych źródeł powodujący przysporzenie majątkowe (w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatkach od osób fizycznych), od którego został wyliczony i zapłacony przez Wnioskodawcę podatek dochodowy? I czy w związku z tym podatek został zapłacony słusznie?
  2. Czy też zwrot tego wkładu mieszkaniowego powinien być w całości zwolniony od podatku, albowiem w przypadku przychodów otrzymanych w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie zachodzi w sytuacji Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe (jeśli uwzględnimy, że wyliczona kwota zwrotu wkładu w wysokości 189.950 zł, to zrewaloryzowana, czyli równoważna wartość wkładu, który Wnioskodawca wniósł do spółdzielni ponad 30 lat temu)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot wkładów mieszkaniowych wniesionych do Spółdzielni może stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie wtedy, gdy stanowi przysporzenie majątkowe i tylko wtedy podlega opodatkowaniu. Przysporzenie majątkowe zaś może mieć jedynie miejsce tylko wtedy, gdy pomiędzy wypłaconą przez Spółdzielnię kwotą, a zwróconym wkładem mieszkaniowym istnieje nadwyżka. W przypadku Wnioskodawcy kwota wykazana w PIT-8C stanowi w całości zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wniesionego przez Wnioskodawcę wkładu mieszkaniowego, którego urealniona wielkość została określona przez samą Spółdzielnię zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa spółdzielczego i statutu Spółdzielni „” i odniesiona do wartości rynkowej mieszkania. Jak wynika bowiem z informacji przekazanych Wnioskodawcy wcześniej przez Spółdzielnię „”, w przypadku wygaśnięcia po dniu 23 kwietnia 2001 r. spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego Spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami swojego Statutu i obowiązujących ją przepisów wewnętrznych osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, według wartości rynkowej lokalu (po potrąceniu oczywiście swoich ewentualnych kosztów i roszczeń). W związku z tym nie zachodzi w przypadku Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przytoczył wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 grudnia 2009 r., sygn. akt: I SA/Kr 1531/091, w którym Sąd orzekł, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 50 u.p.d.o.f. przewiduje, że przychody otrzymane w związku ze zwrotem - wkładów mieszkaniowych są wolne od podatku do wysokości wniesionych wkładów. Zdaniem Sądu sformułowanie „do wysokości wniesionych wkładów” należy rozumieć nie jako odniesienie do wartości początkowej wkładu, ale do jego wielkości, co oznacza, że zwrócony wkład mieszkaniowy stanowi urealnioną kwotę, współmierną do wkładu wniesionego przed ponad trzydziestu laty. Dlatego też powyższe zwolnienie od podatku obejmuje, co do zasady, cały zwrócony wkład.


W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Spółdzielnia „” niesłusznie wystawiła Wnioskodawcy PIT-8C zobowiązujący Wnioskodawcę do zapłacenia podatku, którego - wobec opisanego wyżej stanu faktycznego – Wnioskodawca płacić nie powinien.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.


Z treści powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że z uwagi na wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, który Wnioskodawca wraz z byłym współmałżonkiem zamieszkiwał od początków lat osiemdziesiątych do 31 sierpnia 2013 r., Spółdzielnia wypłaciła Wnioskodawcy w 2013 r. kwotę 189.666,10 zł (po potrąceniu kosztów Spółdzielni), stanowiącą zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego, obliczonej na podstawie wartości rynkowej mieszkania. Wypłacona Wnioskodawcy przez spółdzielnię kwota w wysokości 189.666,10 zł stanowiąca zwrot przypadającej Wnioskodawcy części wkładu mieszkaniowego, w całości odpowiada zwaloryzowanej wartości części wkładu mieszkaniowego wniesionego przez Wnioskodawcę na początku lat osiemdziesiątych. Jest to wartość urealniona wniesionego wcześniej przez Wnioskodawcę wkładu. Waloryzacja została przeprowadzona przez spółdzielnię w oparciu o cenę rynkową lokalu (według cen obowiązujących w dniu wygaśnięcia prawa do lokalu). Po opuszczeniu przez Wnioskodawcę mieszkania została dokonana wycena rynkowa lokalu przez rzeczoznawcę (z ramienia spółdzielni) i po odliczeniu niewielkich kosztów wykazanych w piśmie ze spółdzielni z dnia 7 października 2013 r. zrewaloryzowana kwota przypadającej Wnioskodawcy części zwrotu wniesionego przez Wnioskodawcę wkładu mieszkaniowego wyniosła 189.666,10 zł. Wnioskodawca otrzymał od spółdzielni informację PIT-8C z wykazanym przychodem podlegającym opodatkowaniu w wysokości 189.666,10 zł. Wnioskodawca zwrócił się do spółdzielni z prośbą o skorygowanie wystawionej Wnioskodawcy informacji PIT-8C do 0 zł. Spółdzielnia nie zgodziła się ze stanowiskiem Wnioskodawcy i wystawiła w 2014 r. kolejną informację PIT-8C skorygowaną z tytułu zwrotu wkładu mieszkaniowego do kwoty 189.950 zł, wyższej od poprzedniej o 283,90 zł, jednocześnie nie wypłaciła Wnioskodawcy różnicy w kwocie 283,90 zł. Kwota 189.950 zł wykazana w skorygowanej informacji PIT-8C nie obejmowała odliczonej wcześniej przez Spółdzielnię przypadającej Wnioskodawcy części kosztu sporządzenia operatu szacunkowego niezbędnego do wyceny rynkowej lokalu. Wnioskodawca rozliczył swoje dochody za 2013 r., uwzględniając kwotę wykazaną w otrzymanej od spółdzielni informacji PIT-8C i wpłacił podatek w kwocie 60.763 zł.

Kwestię nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222).


Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych.

W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące w szczególności: wnoszenia, ustalania i waloryzacji wkładu mieszkaniowego i budowlanego określają postanowienia statutu (art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).


Mając na względzie powyższe, wkład mieszkaniowy (budowlany) stanowi formę, w jakiej członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu kosztów budowy budynku (lokalu). Wydatki na wkłady mieszkaniowe do spółdzielni wpłacane są natomiast w celu uzyskania spółdzielczego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu.


Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład mieszkaniowy według zasad określonych w statucie w wysokości odpowiadającej różnicy między kosztem budowy przypadającym na jego lokal a uzyskaną przez spółdzielnię pomocą ze środków publicznych lub z innych środków uzyskanych na sfinansowanie kosztów budowy lokalu. Jeżeli część wkładu mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w Rozdziale 2 tej ustawy.


W myśl art. 11 ust. 2¹ ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie w postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 2² ww. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy, warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 2¹, jest opróżnienie lokalu.


Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Zakres przedmiotowego zwolnienia wyznacza niewątpliwie użyte w tym przepisie pojęcie „do wysokości wniesionych wkładów” ograniczając go tylko i wyłącznie do wkładów uprzednio wniesionych (uiszczonych), a więc ich nominalnej wysokości.


Jeżeli wartość ich ulega zwiększeniu na skutek waloryzacji wówczas zwolnienie obejmuje wyłącznie tę część wypłaconej kwoty, która odpowiada kwocie wniesionego wkładu (tj. bez uwzględnienia waloryzacji).


Biorąc pod uwagę przywołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że kwota zwróconego przez spółdzielnię wkładu mieszkaniowego, do wysokości wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej wkładu jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nadwyżka pomiędzy wypłaconym wkładem a wniesionym wkładem stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nie zachodzi u Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe, w sytuacji zwrotu zrewaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.


Reasumując, zwrot Wnioskodawcy wkładu mieszkaniowego zwolniony jest od podatku dochodowego do wysokości wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej wkładu, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nadwyżka pomiędzy wypłaconym wkładem a wniesionym do spółdzielni wkładem stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.


Wskazać należy, że przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowiła jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie weryfikacja prawidłowości wyliczeń. Zauważyć bowiem należy, mając na uwadze treść przepisu art. 14b Ordynacji podatkowej, że w przedmiotowej sprawie tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które pozwoliłoby na ich ocenę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowania dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze