INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 22 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z finansowaniem usług usuwania azbestu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z finansowaniem usług usuwania azbestu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z uchwalonym „Programem usuwania azbestu (…)”, Miasto ma m.in. obowiązek odbioru odpadów azbestowych z nieruchomości osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych, jednostek budżetowych i innych. Miasto finansuje 100% wartości brutto usługi usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, obejmującej demontaż, zbieranie, transport oraz unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Czynności te wykonuje wykonawca wyłoniony w drodze zapytania ofertowego na podstawie umowy zawartej między Miastem a wykonawcą. Podstawą do usunięcia z nieruchomości wyrobów zawierających azbest jest złożenie wniosku przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą, która przedłożyła informację o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska. Wszystkie wykonane w tym zakresie przez wykonawcę czynności finansowane są z budżetu Miasta po zakończeniu realizacji usługi, dokonaniu odbioru prac przez Miasto i dostarczeniu przez wykonawcę faktury. Środki finansowe przekazywane są przez Miasto na rachunek bankowy wykonawcy usługi. Rola osoby fizycznej polega jedynie na złożeniu wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wartość wykonanej usługi, czyli demontażu, zbierania, transportu i utylizacji azbestu przez Gminę dla osób fizycznych, stanowić będzie przychód z tzw. innych źródeł i na płatniku ciążył będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, czy też przychód powyższy korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Ministrów przyjęła uchwałą z dnia 14 lipca 2009 r. „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, zmieniony uchwałą Rady Ministrów z dnia 14 marca 2010 r., który nakłada na samorządy gminy zadania polegające na przygotowaniu i aktualizowaniu gminnych programów usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest. Celem tego programu jest zewidencjonowanie azbestu i wyrobów zawierających azbest oraz usunięcie azbestu i wyrobów zawierających azbest i ich bezpieczne unieszkodliwienie. Proces powinien być zakończony w 2032 r.

W celu wyeliminowania negatywnych skutków zdrowotnych powodowanych przez wyroby zawierające azbest oraz spełnienia wymogów ochrony środowiska, istotne jest bezpieczne i zgodne z przepisami ochrony środowiska przeprowadzenie demontażu, transportu i unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest. W celu realizacji tych zadań został opracowany „Program usuwania azbestu (…)”.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog źródeł przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9, źródłem przychodów są tzw. „inne źródła”.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Treść art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń związanych z usuwaniem azbestu stanowi dla beneficjentów przychód podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednak, jako finansowany ze środków budżetu gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem, musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma świadczenie finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług usuwania azbestu, świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, będzie korzystało ze zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma więc obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób uzyskujących przedmiotowe nieodpłatne świadczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w ww. przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego powyżej przepisu wynika, że podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych świadczenie, winno spełniać określone wymogi, a mianowicie powinno być:

  • nieodpłatne, bądź
  • częściowo odpłatne, bądź
  • rzeczowe (w naturze),
  • sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymane w ramach programów rządowych.

Zatem, jeżeli podatnik otrzyma wyżej opisane świadczenie, które jest sfinansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w ramach programów rządowych, to wartość tego świadczenia jest przychodem zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie omawianego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że na podstawie złożonego przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami wniosku, Gmina będzie finansowała osobom fizycznym usługi demontażu, zbierania, transportu i utylizacji azbestu. Czynności te będzie wykonywał wyłoniony wykonawca, natomiast będą one finansowane z budżetu Miasta. Obowiązek odbioru przez Miasto odpadów azbestowych wynika z uchwalonego „Programu usuwania azbestu (…)”, przy czym „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032” został przyjęty uchwałą Rady Ministrów.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wartość wykonanej usługi będzie stanowić dla osób fizycznych przychód z tzw. innych źródeł i na płatniku będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, czy może przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że osoby fizyczne otrzymają od Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług świadczonych przez wyłonionego wykonawcę, obejmujących demontaż, zbieranie, transport i utylizację azbestu. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla osób fizycznych przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże przychód ten, który będzie finansowany z budżetu Miasta – jednostki samorządu terytorialnego − i otrzymywany w ramach programów rządowych, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy przy tym pamiętać, że warunkiem skorzystanie z ww. zwolnienia przedmiotowego jest spełnienie wszystkich przesłanek zawartych w tym przepisie.

Podsumowując, nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług usuwania azbestu, świadczonych przez wykonawcę wyłonionego przez Gminę, będzie skutkowało powstaniem po stronie osób fizycznych przychodu z tzw. innych źródeł. Jednakże przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla osób uzyskujących przedmiotowe nieodpłatne świadczenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze