INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2014 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Bank S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Bank) jest bankiem z siedzibą w Polsce, wykonującym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności bankowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 ze zm.).

Ponadto, Bank na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej: KNF), prowadzi działalność maklerską w zakresie oferowania instrumentów finansowych. Bank zamierza w przyszłości nabyć akcje innej spółki (dalej: Akcje). Do nabycia Akcji dojdzie poza obrotem zorganizowanym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy nabycie Akcji bezpośrednio przez Wnioskodawcę będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC) na podstawie art. 9 pkt 9 pkt (a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.; dalej: ustawa o PCC)?


Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie Akcji bezpośrednio przez Bank będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC.


Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Według art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych i ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

Zgodnie z art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych będących instrumentami finansowymi firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym - w rozumieniu przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami inwestycyjnymi (Dz. U. Nr 183 poz. 1538 z późn. zm.; dalej: ustawa o obrocie instrumentami finansowymi).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami pochodnymi instrumentami finansowymi są m.in. papiery wartościowe. Z kolei art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wskazuje, że papierami wartościowymi są m.in. akcje.

Zestawienie powyższych regulacji prowadzi do wniosku, że Akcje są „instrumentami finansowymi” w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zatem w przypadku zawarcia umowy sprzedaży Akcji o zwolnieniu od PCC decydować będzie to, czy Wnioskodawca (nabywca Akcji) jest „firmą inwestycyjną” w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez „firmę inwestycyjną” rozumie się dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, Wnioskodawca będący bankiem prowadzącym działalność maklerską na podstawie zezwolenia udzielonego przez KNF jest firmą inwestycyjną w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami inwestycyjnymi.

Reasumując, skoro Wnioskodawca spełnia definicję „firmy inwestycyjnej” w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a Akcje stanowią prawa majątkowe będące instrumentami finansowymi, to nabycie ich bezpośrednio przez Wnioskodawcę będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC.

Prawidłowość prezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2013 r. (nr IPPB2/436-382/13-2/LS). Wskazana interpretacja dotyczyła analogicznego do przedstawionego przez Bank stanu faktycznego - organ rozstrzygał o zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania PCC w odniesieniu do czynności nabycia akcji lub innych instrumentów finansowych przez podmiot mający status banku prowadzącego działalność maklerską. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził że „nabycie akcji i innych instrumentów finansowych bezpośrednio przez Wnioskodawcę będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych”.

W innej sprawie, dotyczącej zakupu akcji przez zagraniczną instytucję kredytową, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie również wskazał, że w przypadku takiej transakcji powinien znaleźć zastosowanie art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC. Zdaniem organu argumentem przesądzającym o zastosowaniu wskazanego zwolnienia byt fakt, że nabywca spełnia definicję zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2011 r. (nr IPPB2/436-102/11-2/MZ). Z rozstrzygnięcia tego wywnioskować można, iż Bank prawidłowo zidentyfikował warunki zastosowania zwolnienia: wymóg, by przedmiotem sprzedaży był instrument finansowy w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz wymóg, by nabywca byt podmiotem wskazanym w art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC, tj. firmą inwestycyjną lub zagraniczną firmą inwestycyjną w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2010 r. (nr ILPB2/415-762/08-3/MK) zaprezentował analogiczne do przedstawionego przez Wnioskodawcę rozumienie treści art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC wskazując, że „z treści art. 9 pkt 9 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że wskazane w tym przepisie zwolnienie dotyczy tylko sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych (m.in. akcji) dokonywanej firmom inwestycyjnym, bądź za ich pośrednictwem jak również sprzedaży tych instrumentów dokonywanej w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi”.

Biorąc pod uwagę zarówno literalne brzmienie art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC, jak również jednolite stanowisko organów podatkowych w kwestii wskazanej w niniejszym wniosku należy stwierdzić, że bezpośrednie nabycie akcji innej spółki przez Wnioskodawcę będącego bankiem prowadzącym działalność maklerską, podlega zwolnieniu z opodatkowania PCC na mocy art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o PCC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Według art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych i ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.


W myśl art. 9 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

  1. firmom inwestycyjnym oraz
  2. dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,
  3. dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,
  4. dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firny inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego
    • w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.).


Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na rzecz kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W powołanym przepisie jest mowa tylko o rzeczach podmiotach materialnych (art. 45 Kodeksu Cywilnego), jednakże zgodnie z art. 555 Kodeksu Cywilnego przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do sprzedaży energii oraz praw. Ustawa Kodeks Cywilny nie zawiera w tym przedmiocie wyłączeń w odniesieniu do sprzedaży praw wynikających z papierów wartościowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 94 z późn. zm.), instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej - rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa należącego do OECD lub WTO, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

W związku z powyższym za sprzedaż papierów wartościowych, także w rozumieniu art. 9 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy uznać umowę zobowiązującą jedną stronę czynności do przeniesienia praw wynikających z papierów wartościowych (ewentualnie także innych czynności - np. wydania papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów), a drugą stronę do zapłaty ceny (ewentualnie także innych czynności - np. odbioru papierów wartościowych istniejących w formie dokumentów).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Bank S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Bank) jest bankiem z siedzibą w Polsce, wykonującym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności bankowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 ze zm.). Ponadto, Bank na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Nadzoru Finansowego (dalej: KNF), prowadzi działalność maklerską w zakresie oferowania instrumentów finansowych. Bank zamierza w przyszłości nabyć akcje innej spółki (dalej: Akcje). Do nabycia Akcji dojdzie poza obrotem zorganizowanym.


Reasumując należy stwierdzić, że nabycie akcji bezpośrednio przez Wnioskodawcę będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Odnosząc się do wskazanych przez Wnioskodawcę interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że co do zasady wiążą one w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze