INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 11 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. „Dostawa samochodu specjalnego pożarniczego, ratowniczo-gaśniczego (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. „Dostawa samochodu specjalnego pożarniczego, ratowniczo-gaśniczego (…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina w partnerstwie z Ochotniczą Strażą Pożarną (stowarzyszenie) realizuje projekt pn. „Dostawa samochodu specjalnego pożarniczego, ratowniczo-gaśniczego (…)”. Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych (Ochotniczej Straży Pożarnej) poprzez zakup nowego średniego, uterenowionego samochodu pożarniczego. Samochód ten służy do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz prowadzenia akcji ratowniczych. Większość wydatków w projekcie została już poniesiona. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa z dnia 15 maja 2017 r. zakupu pojazdu dokonała OSP po przeprowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Umowę zawarto w dniu 15 września 2017 r., a płatnikiem faktury była Ochotnicza Straż Pożarna. Środki finansowe na realizację zadania pochodzą z następujących źródeł: 1) Krajowy System Ratownictwa Gaśniczego – 400.000,00 PLN (zrealizowana dotacja) 2) Regionalny Program Operacyjny Województwa 2014-2020 – 150.000,00 PLN (promesa dofinansowania w formie refundacji części dotacji udzielonej przez Gminę) 3) Gmina – 369.986,85 PLN (zrealizowana dotacja) 4) OSP – 35.909,15 PLN.

Obaj partnerzy projektu, zarówno Gmina jak i OSP, nie będą osiągać żadnych przychodów związanych z eksploatacją wozu strażackiego. Poniesiony wydatek nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi partnerów. Wszelkie wydatki związane z konserwacją i właściwą eksploatacją pojazdu ponosić będzie OSP oraz Gmina w zakresie wynikającym z odpowiednich przepisów.

Faktura dokumentująca nabycie samochodu strażackiego jest wystawiona na Ochotniczą Straż Pożarną, faktura dokumentująca obowiązkowe usługi w zakresie promocji projektu jest wystawiona na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku) wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „Dostawa samochodu specjalnego pożarniczego, ratowniczo-gaśniczego (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17, 19 oraz art. 124. Ochotnicza Straż Pożarna w wyniku realizacji projektu, nie będzie wykorzystywać nowo zakupionego samochodu do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) − zwanej dalej ustawą − podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w partnerstwie z Gminą realizuje projekt pn. „Dostawa samochodu specjalnego pożarniczego, ratowniczo-gaśniczego (…)”. Celem projektu jest wzmocnienie potencjału służb ratowniczych poprzez zakup nowego średniego, uterenowionego samochodu pożarniczego. Samochód ten służy do przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz prowadzenia akcji ratowniczych. Większość wydatków w projekcie została już poniesiona. Zgodnie z zawartą umową partnerstwa z dnia 15 maja 2017 r. zakupu pojazdu dokonał Wnioskodawca po przeprowadzonym postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Umowę zawarto w dniu 15 września 2017 r., a płatnikiem faktury był Wnioskodawca. Środki finansowe na realizację zadania pochodzą z następujących źródeł: 1) Krajowy System Ratownictwa Gaśniczego – 400.000,00 PLN (zrealizowana dotacja) 2) Regionalny Program Operacyjny Województwa 2014-2020 – 150.000,00 PLN (promesa dofinansowania w formie refundacji części dotacji udzielonej przez Gminę) 3) Gmina – 369.986,85 PLN (zrealizowana dotacja) 4) Wnioskodawca – 35.909,15 PLN.

Obaj partnerzy projektu, zarówno Gmina jak i Wnioskodawca, nie będą osiągać żadnych przychodów związanych z eksploatacją wozu strażackiego. Poniesiony wydatek nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi partnerów. Wszelkie wydatki związane z konserwacją i właściwą eksploatacją pojazdu ponosić będzie Wnioskodawca oraz Gmina w zakresie wynikającym z odpowiednich przepisów.

Faktura dokumentująca nabycie samochodu strażackiego jest wystawiona na Wnioskodawcę, faktura dokumentująca obowiązkowe usługi w zakresie promocji projektu jest wystawiona na Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie pomimo tego, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup samochodu strażackiego, ponieważ nabyty samochód strażacki nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z nabyciem samochodu strażackiego Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku wynikającego z faktury dokumentującej zakup samochodu strażackiego dokonywanego w związku z realizacją projektu pn. „Dostawa samochodu specjalnego pożarniczego, ratowniczo-gaśniczego (…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego należy podkreślić, że wydana interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawno-podatkową tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla partnera projektu, tj. Gminy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze