INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2018 r. (data wpływu 8 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Prace konserwatorskie …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Prace konserwatorskie …”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Kościół parafialny jest najstarszym i najcenniejszym zabytkiem na obszarze gminy, a jednocześnie jednym z najstarszych murowanych kościołów (…). W formie murowanej istnieje od ok. 1570-1575 roku dzięki fundacji rodu (…).

W 2015 r. rozpoczęto w prezbiterium prace konserwatorskie zmierzające do zahamowania procesów destrukcji obiektu oraz odtworzenia XVI-wiecznego wyglądu wnętrza Kościoła, z czasów jego powstania. Katastrofalny stan zachowania barokowego ołtarza głównego oraz znajdującego za nim unikalnego, największego w woj. …, renesansowego nagrobka fundatorów Kościoła z ok. 1575 r., narzucił kolejność działań konserwatorskich. Na oryginalną renesansową polichromię i zamurowane okna natrafiono w 2015 r. podczas remontu elewacji i demontażu ołtarza. Polichromia charakteryzuje się złym stanem zachowania i wymagała podjęcia natychmiastowej interwencji konserwatorskiej. W 2016 r. odsłonięto i zabezpieczono pierwotną warstwę malarską wokół pomnika na łamanej ścianie wschodniej z pominięciem przemurowań. Kolejnym etapem działań konserwatorskich w prezbiterium jest odsłonięcie i pełna konserwacja zaślepionych późnogotyckich okien oraz odsłonięcie, zabezpieczenie i utrwalenie pięknej polichromii w glifach. Glify wypełnione są materiałem ceramicznym – ok. 7 m3. Okna należy otworzyć, przeszklić szybą podwójną z tzw. szkła konserwatorskiego, niebarwionego, ramy poddać konserwacji lub rekonstrukcji. Ze względu na otwarcie okien gotyckich zadanie należy wykonać szybko, w okresie letnim i w jednym etapie, by nie narażać zabytkowego obiektu na niebezpieczeństwo. Prace te przywrócą oryginalny charakter wnętrza i oświetlenia prezbiterium, zabezpieczą przed dalszym niszczeniem i utrwalą substancję zabytkową obiektów o wyjątkowej wartości historycznej i artystycznej, przyczynią się do zachowania dziedzictwa kulturowego województwa i podniesienia walorów turystycznych obszaru. Każdemu zainteresowanemu mieszkańcowi, turyście, pielgrzymowi i grupom zorganizowanym umożliwione jest zwiedzanie wnętrz wraz z historycznym opisem. Kościół jest obiektem otwartym dla wiernych i turystów przez wszystkie dni tygodnia, a za zwiedzanie nie są pobierane żadne opłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesionego na pokrycie kosztów realizacji projektu pn. „Prace konserwatorskie …” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i udokumentowanego fakturą VAT obejmującą roboty remontowo-budowlane wykonane w ramach ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących koszty związane z realizacją przedmiotowej inwestycji. Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r., poz. 1221 z dnia 24 czerwca 2017 r., z późn. zm.), traktuje podatek VAT jako koszt ostatecznie poniesiony i niepodlegający zwrotowi. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. (Dz. U. 2015 r., poz. 1570 z dnia 9 października 2015 r.) w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 par. 2.1. oraz par. 4, w wyżej wskazanym przypadku podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym, i tak też traktuje go Wnioskodawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do obniżenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy – odliczenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ze złożonego wniosku wynika, że Parafia nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje projekt pn. „Prace konserwatorskie …” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Prace w ramach realizowanego projektu przywrócą oryginalny charakter wnętrza i oświetlenia prezbiterium, zabezpieczą przed dalszym niszczeniem i utrwalą substancję zabytkową obiektów o wyjątkowej wartości historycznej i artystycznej, przyczynią się do zachowania dziedzictwa kulturowego województwa i podniesienia walorów turystycznych obszaru. Każdemu zainteresowanemu mieszkańcowi, turyście, pielgrzymowi i grupom zorganizowanym umożliwione jest zwiedzanie wnętrz wraz z historycznym opisem. Kościół jest obiektem otwartym dla wiernych i turystów przez wszystkie dni tygodnia, a za zwiedzanie nie są pobierane żadne opłaty.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a usługi i/lub towary nabyte w ramach realizacji ww. projektu, nie są wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Parafia nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesionego na pokrycie kosztów realizacji projektu pn. „Prace konserwatorskie …” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i udokumentowanego fakturą VAT obejmującą roboty remontowo-budowlane wykonane w ramach ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Trwają prace modernizacyjne serwisu, w szczególności zmienia się wygląd i układ stron. Linki do stron pozostaną niezmienione.

Dawiejsze