Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-214/10/KB
z 20 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-214/10/KB
Data
2010.04.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
pozarolnicza działalność gospodarcza
sprzedaż


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów osiągniętych ze sprzedaży produktów pochodzących z własnej produkcji, prowadzonej w ramach gospodarstwa rolnego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 22 stycznia 2010r.), uzupełnionego w dniach 24 marca 2010r oraz 13 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania tym podatkiem dochodów osiągniętych ze sprzedaży produktów pochodzących z własnej produkcji, prowadzonej w ramach gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie konieczności opodatkowania tym podatkiem dochodów osiągniętych ze sprzedaży produktów pochodzących z własnej produkcji, prowadzonej w ramach gospodarstwa rolnego.Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 09 i 31 marca 2010r. Znak: IBPBI/1/415-63/10/KB, IBPBI/1/415-214/10/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 24 marca 2010r. oraz 13 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem wraz żoną (małżonkowie mają rozdzielność majątkową) gospodarstwa rolnego. Zamierzają sprzedawać wytworzone w tym gospodarstwie produkty rolne i zwierzęce. Produkty rolne, które będą sprzedawać to owies i siano, a w ramach produkcji zwierzęcej będą sprzedawać konie własnej hodowli i własnego chowu oraz świadczyć na rzecz osób trzecich usługi „pensjonatu” dla koni, polegające na udostępnieniu boksów, ujeżdżalni i karuzeli, ich karmieniu i pielęgnacji (bez opieki weterynaryjnej), mieszczące się w zakresie grupowania „Usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt pozostałe, gdzie indziej nie wymienione” (PKWIU 01.42.10-00.90). Może się również pojawić konieczność wynajęcia dla osób trzecich boksów dla koni (bez podstawowej opieki i wyżywienia) lub części gospodarstwa rolnego np. ujeżdżalni dla koni. Usługi takie zostały sklasyfikowane przez GUS jako „usługi wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek, pozostałe, gdzie indziej nie wymienione” (PKWIU 70.20.12-00.90).

Wszystkie ww. czynności Wnioskodawca zamierza opodatkować podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że zarówno on, jak i jego żona, są już, jako osoby fizyczne, podatnikami tego podatku z racji wynajmu lokali użytkowych.

W uzupełnieniach wniosku wskazano m.in., iż:

  • powadzenie pensjonatu dla koni oraz najem wskazanych we wniosku składników majątku nie będzie się odbywać w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • usługi świadczone w ramach pensjonatu dla koni oraz najem wskazanych we wniosku składników gospodarstwa rolnego, będą wykonywane w sposób zorganizowany i ciągły,
  • najemcy ww. składników majątku nie będą ich wykorzystywać na cele rolnicze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. dochody osiągnięte w ramach gospodarstwa rolnego, tj. dochody uzyskane ze sprzedaży produktów pochodzących z własnej produkcji i chowu prowadzonych w ramach tego gospodarstwa rolnego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe dochody osiągnięte w ramach gospodarstwa rolnego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2" (art. 2 ust. 3a ww. ustawy).

Przy czym, zgodnie z art. 2 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Natomiast za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej (art. 2 ust. 1 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje wyraźnie, co dla celów tego podatku należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ww. ustawy ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce).

Przy czym, przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się, co do zasady, do przychodów uzyskiwanych z tej działalności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego. Zamierza sprzedawać wytworzone w tym gospodarstwie owies i siano oraz konie, pochodzące z własnej hodowli i chowu, prowadzonych w tym gospodarstwie. Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zbywać produkty roślinne i zwierzęce w stanie nieprzetworzonym, wytworzone we własnym gospodarstwie rolnym.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż do przychodów uzyskanych ze sprzedaży ww. produktów przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą miały zastosowania. W konsekwencji dochód uzyskany z ich sprzedaży nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku dołączono dokument źródłowy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Nadmienić należy, iż w zakresie dotyczącym konieczności opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych z prowadzenia hotelu dla koni oraz najmu składników majątku wchodzących w skład gospodarstwa rolnego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj