Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1061/09-3/AP
z 20 stycznia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1061/09-3/AP
Data
2010.01.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nieruchomości
sprzedaż
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Przychody ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gruntów rolnych.
Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawczyni jest właścicielką działki o powierzchni 2,64 ha oznaczonej jako łąki (1,93 ha) i lasy (0,71 ha), za którą płaci podatek rolny. Dodatkowo dokupiła działki nr X o powierzchni 1500 m2 oraz działki nr Y o powierzchni 1600 m2 wraz z udziałami w działce nr Z, przy czym wszystkie wymienione grunty są sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne. W dniu 23 grudnia 2006 r. dokonano sprzedaży działki nr X o powierzchni 1600 m2 wraz z udziałami w działce nr Z. Natomiast w dniu 16 lipca 2009 r. dokonano sprzedaży działki nr Y o powierzchni 1500 m2 wraz z udziałami w działce nr Z.
Przedmiotowe działki stanowiły część gospodarstwa rolnego, a w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego, tj. w ewidencji gruntów prowadzonej przez Biuro Geodezji i Katastru oznaczone są jako grunty orne. Ponadto Wnioskodawczyni podkreśla, iż do chwili obecnej, tj. do dnia złożenia wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, na obszarze, na którym są one położone nie ma żadnej możliwości ich zabudowy. Nie ma sporządzonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i można je wyłącznie wykorzystać na cele rolnicze.
Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego jest kierunkiem planowania przestrzennego, nie jest aktem prawa miejscowego i nie może być i nie jest żadną podstawą do zmiany sposobu użytkowania gruntu, a szczególnie do wydania pozwolenia na budowę.
Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji są konsekwencje podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie sprzedaży działki nr X oraz udziałów w działce nr Z dokonanej w dniu 23 grudnia 2006 r. Natomiast w odniesieniu do skutków podatkowych sprzedaży dokonanej w dniu 16 lipca 2009 r. została wydana interpretacja indywidualna z dnia 20 stycznia 2010 r., nr ILPB2/415-1061/09-4/AP. Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ przedmiotowe działki są składnikami gospodarstwa rolnego (Zainteresowana jest właścicielem działki rolnej o pow. 2,64 ha), obowiązuje Ją zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego w związku ze sprzedażą działki przed upływem 5 lat od dnia nabycia. Zainteresowana korzysta zatem z ulgi dotyczącej sprzedaży działki będącej składnikiem gospodarstwa rolnego. Po sprzedaży przedmiotowa działka nadal jest działką rolną, a sam fakt istnienia studium nie zmienia jej charakteru rolnego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła przedmiotowe grunty w dniu 2 września 2005 r. Zgodnie z tym, w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Równocześnie przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.
Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.
Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowana w 2006 r. dokonała sprzedaży działki nr X oraz udziałów w działce nr Z. Przedmiotowe grunty stanowiły część gospodarstwa rolnego. Zainteresowana podkreśla, iż w wyniku sprzedaży działki te nie utraciły charakteru rolnego i w ewidencji gruntów prowadzonej przez Biuro Geodezji i Katastru określone są jako grunty orne, zatem stanowią użytki rolne. Reasumując, uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży działki nr X oraz udziałów w działce nr Z korzysta ze zwolnienia podatkowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., ponieważ spełnione zostały warunki tego zwolnienia. Ponadto, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, studium zagospodarowania przestrzennego dla ww. terenu nie jest podstawą do interpretowania zmiany charakteru działek na budowlane i nie przesądza o możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.