Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-864/09/MZ
Data
2010.03.09
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
podatek dochodowy od osób fizycznych
sprzedaż nieruchomości
Istota interpretacji
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości (pola) jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 05 listopada 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 10 listopada 2009r.), uzupełnionym w dniu 07 i 25 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości (działki) – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 listopada 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie – jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości (działki). Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismami z dnia 18 grudnia 2009r. oraz z dnia 13 stycznia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-864/09/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 07 i 25 stycznia 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni w dniu 16 czerwca 2008r. otrzymała jako darowiznę pole rolne – niezabudowaną nieruchomość (działkę), objętą aktem własności ziemi. Otrzymaną nieruchomość wnioskodawczyni sprzedała w dniu 24 czerwca 2009r. Nieruchomość ta stanowi nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego i nie jest objęta obowiązującym w miejscu jej położenia planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów na ww. nieruchomość składa się w całości grunt orny kl. IVa. Nabywcy nieruchomości zapewniają, że są właścicielami gospodarstwa rolnego, obejmującego nieruchomości rolne o łącznej powierzchni 3,50 ha oraz, że nieruchomość stanowiąca przedmiot nabycia wejdzie w skład tego gospodarstwa. Oświadczają, że są rolnikami indywidualnymi, osobiście prowadzącymi rodzinne gospodarstwo rolne, w którym powierzchnia użytków rolnych nie przekracza 300 ha, że posiadają oni kwalifikacje rolnicze, ponieważ osobiście prowadzą gospodarstwo rolne przez okres dłuższy niż 5 lat, jak również, że w wyniku nabycia przez nich nieruchomości rolnej, będącej przedmiotem kupna nastąpi powiększenie ich gospodarstwa rolnego, rodzinnego do powierzchni nie większej jednak niż 300 ha użytków rolnych.
W drugim uzupełnieniu wniosku stwierdzono, iż powierzchnia sprzedanej przez wnioskodawczynię nieruchomości wynosiła 0,32 ha oraz, że w momencie zbycia nieruchomość ta stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. W uzupełnieniu tym wskazano również na decyzję w sprawie wymiaru podatku rolnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przedmiotowa działka nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu nie podlegają nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie: - nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 209 poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotową nieruchomość wnioskodawczyni nabyła w 2008r. Zatem w niniejszym przypadku zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość ww. nakładów, w myśl art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych. Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zatem ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Uszczegóławiając jakiego rodzaju grunty wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia. Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.
Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami: - grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
- muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
- grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży charakteru rolnego (cel nabycia nieruchomości winien wynikać z aktu notarialnego).
Jeżeli zatem zostały zachowane określone powyżej warunki przychód uzyskany ze sprzedaży jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w dniu 16 czerwca 2008r. otrzymała w drodze darowizny niezabudowaną nieruchomość - pole rolne o powierzchni 0,32 ha. Otrzymaną nieruchomość wnioskodawczyni sprzedała w całości w dniu 24 czerwca 2009r. Nabywcy nieruchomości są właścicielami gospodarstwa rolnego, obejmującego nieruchomości rolne o łącznej powierzchni 3,50 ha a nieruchomość stanowiąca przedmiot nabycia wejdzie w skład tego gospodarstwa. W ww. wniosku, wnioskodawczyni wskazała również, że powyższa nieruchomość w momencie zbycia stanowiła gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Z treści wniosku nie wynika jednak, wbrew twierdzeniu wnioskodawczyni, aby sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha). Nie wynika również aby nieruchomość ta stanowiła część składową posiadanego przez wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego (wnioskodawczyni nie wskazała na to, mimo zapytania sformułowanego w wezwaniu do uzupełnienia wniosku). Dokonując analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wnioskodawczyni posiadała jedynie otrzymaną w drodze darowizny w 2008r. nieruchomość rolną (pole) o powierzchni 0,32 ha, którą sprzedała w całości w 2009r. Zatem sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość, z uwagi na zbyt małą powierzchnię, nie wynoszącą co najmniej 1 ha, nie mogła w momencie zbycia stanowić gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Podkreślić należy, iż sam fakt płacenia podatku rolnego na podstawie decyzji wymiarowej w sprawie tegoż podatku – na którą wnioskodawczyni się powołuje – nie przesądza o posiadaniu przez płacącego ten podatek gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. W zaistniałej sytuacji, mając na uwadze definicję gospodarstwa rolnego, określonego powołaną wyżej ustawą o podatku rolnym, nie można stwierdzić, aby w niniejszym stanie faktycznym miała miejsce sprzedaż gospodarstwa rolnego, czy też sprzedaż części gospodarstwa rolnego. Jak wykazano powyżej, z wniosku nie wynika bowiem, żeby sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość w chwili sprzedaży stanowiła gospodarstwo rolne lub część tego gospodarstwa. Oznacza to, iż nie została spełniona jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt, iż sprzedana przez wnioskodawczynię nieruchomość (pole) posiadała charakter rolny oraz, że weszła w skład gospodarstwa rolnego, będącego własnością nabywcy (nie zmieniła swego przeznaczenia) jest w tej sytuacji niewystarczający. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie przychód ze sprzedaży w 2009r. nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|