Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-665/09/UH
z 5 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-665/09/UH
Data
2009.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT dla usługi naprawy rowerów PKWiU 54.72.12-00 oraz wykorzystywanych części rowerowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2009r. (data wpływu 24 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2009r. (data wpływu 13 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usługi naprawy rowerów PKWiU 54.72.12-00 oraz wykorzystywanych części rowerowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usługi naprawy rowerów PKWiU 54.72.12.-00 oraz wykorzystywanych części rowerowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 sierpnia 2009r. (data wpływu 13 października 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką cywilną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej rowerów, akcesorii rowerowych oraz odzieży i sprzętu sportowego.

Wnioskodawca świadczy również usługi napraw rowerów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 54.72.12-00. Wykonywanie usługi wiążą się jednak z wykorzystaniem materiałów. Zakupione materiały opodatkowane są podatkiem od towarów i usług według stawki 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakiej wysokości stawkę podatku VAT należy zastosować do świadczonych usług w zakresie naprawy rowerów PKWiU, oraz wykorzystanych w tym celu materiałów czyli części rowerowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7% zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uważa, że przy łącznej cenie za całość świadczonej usługi – usługi i wykorzystanych materiałów wystąpi jedna, obniżona stawka VAT 7% w tej sytuacji nie należy wyodrębniać na fakturach, paragonach fiskalnych osobno usługi i osobno materiałów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 16 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 3% lub 7% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek, uwzględniając:

  1. specyfikę obrotu niektórymi towarami i świadczenia niektórych usług;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

I tak pod poz. 17 ww. załącznika zostały wymienione „Usługi w zakresie napraw rowerów (PKWiU 52.74.12-00)”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca m.in. świadczy usługi naprawy rowerów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 54.72.12-00. Do wykonania ww. usługi Wnioskodawca wykorzystuje materiały (części rowerowe), które są opodatkowane 22% stawką podatku od towarów i usług.

Zatem świadczenie usług w zakresie napraw rowerów sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 54.72.12-00 jest objęte preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Odnośnie natomiast kwestii opodatkowania materiałów zużytych do wykonania ww. usług należy stwierdzić, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. W przypadku gdy zawarta umowa przewiduje sprzedaż usługi naprawy rowerów wraz z materiałem tj. częściami rowerowymi dostarczonymi przez wykonującego usługę, to do całości usługi należy stosować stawkę podatku w wysokości 7%. Natomiast w sytuacji gdy zawarte umowy określają odrębne elementy będące przedmiotem sprzedaży (np. usługa naprawy, materiały – części rowerowe itp.) – stawki podatkowe odnoszą się do tych poszczególnych elementów (usługa z 7% stawką podatku VAT i materiały z 22% stawką podatku VAT).

Wnioskodawca prezentując swoje stanowisko stwierdził, iż „przy łącznej cenie za całość świadczonej usługi – usługi i wykorzystanych materiałów wystąpi jedna, obniżona stawka VAT 7%.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku a także przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż o ile z umowy cywilnoprawnej zawartej między Wnioskodawcą a usługobiorcami usług naprawy rowerów wynika, iż przedmiotem sprzedaży jest usługa wraz z materiałami mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 54.72.12-00 to usługa ta będzie objęta preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%. Zatem na fakturze i paragonie fiskalnym nie należy wyodrębniać oddzielnie materiałów i świadczonej usługi.

W sytuacji natomiast gdy z umowy między stronami wynika, iż przedmiotem sprzedaży jest odrębnie usługa naprawy rowerów i odrębnie dostawa materiałów – części rowerowych to wykonana usługa będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 7% zaś dostawa materiałów - części rowerowych 22% stawką podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga poprawności podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji ww. usługi naprawy rowerów wg PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do dokonania takiej weryfikacji, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu lub usługi, a w razie wątpliwości podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj