Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-781/09-2/PS
Data
2010.02.25
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji
Słowa kluczowe
Francja
rozliczenie podatkowe
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zakład
Istota interpretacji
Czy prowadzenie magazynu na terytorium Polski w przedstawionych wyżej okolicznościach będzie skutkować powstaniem w Polsce „zakładu” Spółki w rozumieniu art. 5 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej „Umowa”), i w konsekwencji z koniecznością rozliczania w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 7 Umowy ?
Wniosek ORD-IN
590 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2009r. (data wpływu 09.12.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 i 7 umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 roku, Nr 1 poz. 5, dalej umowa polsko – francuska) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9.12.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 5 i 7 umowy polsko – francuskiej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
F.. jest spółką prawa francuskiego z siedzibą we Francji (dalej „Spółka”) będącą spółką holdingową. H. prowadzi działalność polegająca na handlu towarami z drewna służącymi do dekoracji i urządzania ogrodów. Towary będące przedmiotem sprzedaży nabywane są przez Spółkę od dostawców z krajów należących do Unii Europejskiej (w tym z Polski) oraz z importu. Nabywane wyroby Spółka sprzedaje do spółek powiązanych zajmujących się dystrybucją towarów („spółki dystrybucyjne”) na poszczególnych rynkach. Rynek polski obsługiwany będzie przez spółkę z siedzibą w Polsce będącą spółką córką Spółki – F.Sp. z o.o. Od 18 stycznia 2010 r. Spółka planuje prowadzić na terenie Polski magazyn, w którym składowane będą towary importowane oraz nabywane w Polsce (80% wyrobów sprzedawanych przez Spółkę pochodzi z Polski). Z magazynu w Polsce sprzedane towary będą wysyłane/transportowane do spółek dystrybucyjnych lub bezpośrednio do kontrahentów spółek dystrybucyjnych. Spółka nie planuje prowadzenia żadnej działalności handlowej w miejscu przechowywania zapasów, tj. w magazynie, nie zamierza również oddelegować do magazynu pracowników i kadry zarządzającej. Sprzedaż towarów oraz wszystkie czynności związane ze sprzedażą (negocjacje, zawieranie umów itd.) będą wykonywane przez Spółkę we Francji. Prowadzenie magazynu i jego obsługa zostanie zlecona innej spółce należącej do holdingu – L. Sp. z o.o. (dalej: „L.”). L. będzie świadczyć odpłatnie na rzecz Spółki usługi dwojakiego rodzaju: - obsługę i prowadzenie magazynu,
- zbieranie informacji handlowych na terenie Polski umożliwiających Spółce zakup towarów w Polsce oraz kontrola jakości w fabrykach znajdujących się w Polsce i współpracujących ze Spółką.
Poza wspomnianymi powyżej usługami L. nie będzie upoważniona do wykonywania żadnych innych czynności handlowych na rzecz Spółki, np. w postaci zakupu czy sprzedaży towarów, prowadzenia negocjacji handlowych czy zawierania umów związanych ze sprzedażą i nabyciem materiałów służących do dekoracji i urządzania ogrodów. Z tytułu prowadzonego w Polsce magazynu Spółka nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów, a jedynie ponosić koszty. Wszystkie czynności związane z działalnością Spółki w postaci wyszukiwania kontrahentów, składania zamówień, kontaktu z kontrahentami, uzgadniania cen, warunków i terminów dostaw, zawierania umów, ewentualne decyzje o zaprzestaniu współpracy, rezygnacji z zamówienia, wystawianie faktur itp. będą prowadzone przez Spółkę we Francji.
W związku z powyższym Spółka zwróciła się z następującym pytaniem:
Czy prowadzenie magazynu na terytorium Polski w przedstawionych wyżej okolicznościach będzie skutkować powstaniem w Polsce „zakładu” Spółki w rozumieniu art. 5 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej „Umowa”), i w konsekwencji z koniecznością rozliczania w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 7 Umowy ...
Zdaniem Spółki, posiadanie w Polsce magazynu w okolicznościach przedstawionych powyżej, nie spowoduje powstania w Polsce zakładu Spółki w rozumieniu art. 5 Umowy i w związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania w Polsce podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z definicją zakładu wskazaną w art. 5 ust. 1 Umowy przez zakład rozumie się stałą placówkę, w której całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Jak stanowi art. 5 ust. 2 Umowy określenie „zakład” obejmuje w szczególności: - miejsce zarządu,
- filię
- fabrykę
- warsztat
- kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada zakład w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym państwie, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki: - istnieje placówka działalności gospodarczej,
- placówka ma charakter stały ,
- działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki.
Jednocześnie w ust. 3 art. 5 Umowy określono, że pomimo zaistnienia wymienionych wyżej przesłanek pewne rodzaje działalności ze względu na ich pomocniczy lub przygotowawczy charakter są zbyt niewymierne w stosunku do zysków uzyskiwanych przez przedsiębiorstwa i w związku z tym nie są traktowane jako zakład.
I tak nie stanowią zakładu: - placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa,
- dobra albo towary należące do przedsiębiorstwa, utrzymywane wyłącznie dla składowania, wystawiania albo wydawania,
- dobra albo towary należące do przedsiębiorstwa utrzymywane wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
- stała placówka utrzymywana wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu uzyskiwania informacji dla przedsiębiorstw,
- stała placówka utrzymywana przez przedsiębiorstwo wyłącznie dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, prowadzenia badań naukowych lub wykonywania podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze.
W ust. 4 art. 5 Umowy wskazano, iż zakład powstaje, jeśli w państwie działa osoba, która posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i wykonuje to pełnomocnictwo, chyba, że działalność tej osoby ogranicza się jedynie do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr i towarów. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, ze prowadzenie magazynu w Polsce w sposób przedstawiony powyżej nie doprowadzi do powstania w Polsce zakładu Spółki Działalność Spółki polega na zakupie i sprzedaży towarów do dekoracji i urządzania ogrodów. Działalność Spółki w Polsce ograniczy się jedynie do składowania i wydawania towarów z magazynu. Zatem zgodnie z postanowieniami art. 5 ust 3 Umowy działalność prowadzoną w Polsce należy uznać za pomocniczą dla podstawowej działalności Spółki, z której uzyskuje przychody, tj. działalności handlowej prowadzonej we Francji. W tym miejscu można powołać interpretację Ministra Finansów w sprawie opodatkowania dochodów zakładu przedsiębiorstwa zagranicznego (sygn. PB4-6/PD-033-0272-124-1674/06) W interpretacji Minister Finansów wyraził opinię, iż do powstania zakładu przedsiębiorcy zagranicznego dochodzi w sytuacji, gdy magazyn oprócz składowania i wydawania towarów służy także do prowadzenia sprzedaży. Zwrot sprzedaż odnosi się do szeregu działań podejmowanych przez magazyn, niezależnie od brzmienia umów zawartych przez przedsiębiorstwo zagraniczne z jego klientami. Istotne są tutaj czynność faktyczne, jak zbieranie zamówień, negocjowanie cen, obsługa posprzedażowa itp. Biorąc pod uwagę, powyższe należy stwierdzić, że skoro w magazynie Spółki w Polsce nie będą prowadzone wymienianie przez Ministra Finansów czynności nie dojdzie do powstania zakładu w Polsce. Należy także stwierdzić, iż działalność wykonywana na rzecz Spółki przez L. nie będzie miała charakteru działalności tzw. zależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 4 Umowy, bowiem L. nie została przez Spółkę umocowana do zawierania umów i nie będzie podejmować żadnych działań o charakterze sprzedażowym lub zakupowym, a jedynie czynności o charakterze technicznym i informacyjnym. Z tych samych powodów zależnym przedstawicielem nie będzie również spółka dystrybucyjna z siedzibą w Polsce (spółka siostra), która na własny rachunek i we własnym imieniu nabywa od Spółki towary i prowadzi ich sprzedaż na terytorium Polski. Zgodnie z powyższym należy uznać, że prowadzona w Polsce działalność nie będzie skutkować powstaniem zakładu w Polsce, a co za tym idzie, zgodnie z art. 7 Umowy Spółka nie będzie miała w Polsce obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|