Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1177/09/BG
Data
2010.01.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
budowa
Irlandia
obowiązek podatkowy
oddział
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zakład
Istota interpretacji
Czy Spółka prawidłowo rozlicza podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału? (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)
Wniosek ORD-IN
3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 01 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 07 grudnia 2009r. i 20 stycznia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 01 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 24 listopada 2009 r. znak: IBPBI/2/423-1177/09/BG IBPP2/443-804/09/ASz i z dnia 05 stycznia 2010r. znak: IBPBI/2/423-1177/09/BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 07 grudnia 2009 r. i 20 stycznia 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Firma irlandzka utworzyła na terytorium Polski swój oddział, za pośrednictwem którego świadczy w Polsce usługi budowlane. Podatnik jest oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej, zarejestrowanego do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, odpowiednika formy prawnej w postaci spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), Spółka jest osobą prawną spółką prawa irlandzkiego z siedzibą zarządu w Irlandii. Oddział został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, Spółka dokonała rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce oraz otrzymała nr NIP i REGON.
Działalność oddziału z siedzibą w Polsce prowadzi do utworzenia zakładu w rozumieniu Konwencji Modelowej oraz polsko-irlandzkiej Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w związku z tym zyski osiągnięte przez Oddział podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Przedsiębiorca jest zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług, którego przedmiotem działalności wg PKD jest m.in. wynajem maszyn i urządzeń budowlanych, sprzedaż maszyn oraz usługi budowlane i doradztwo techniczne. Przedsiębiorca zagraniczny zajmuje się w głównej mierze działalnością handlową w zakresie sprzedaży urządzeń budowlanych oraz ich wynajmu bez obsługi operatorskiej. Przedsiębiorca zagraniczny, z siedzibą w Irlandii kredytuje swoją działalność korzystając głównie z finansowania przez irlandzkie instytucje leasingowe. Przedmiotem leasingu są głównie koparki lub koparko ładowarki, które następnie odnajmuje swoim klientom w Irlandii. Podatnik (oddział przedsiębiorcy zagranicznego) będzie prowadził na terytorium kraju działalność analogiczną do prowadzonej w Irlandii, tj. korzystając z tego samego parku maszynowego będzie wynajmował sprzęt polskim podmiotom oraz swojemu Oddziałowi w Polsce. Dodatkowo Przedsiębiorca zagraniczny świadczy usługi doradztwa technicznego na rzecz swojego Oddziału w Polsce, za świadczone usługi doradztwa oraz wynajmu sprzętu na rzecz Oddziału w Polsce przedsiębiorca zagraniczny wystawia faktury podatnikowi.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 listopada 2009r., w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, iż Oddział w Polsce prowadzi na terytorium RP prace budowlane wymienione poniżej: - prace budowlane w G. od 1 października 2008 r. do 03 lipca 2009 r.,
- prace budowlane w P. od 25 maja 2009 r. do 30 września 2009 r.
- prace budowlane w K. od 17 sierpnia do 15 grudnia 2009 r.
- czas przewidziany na zakończenie zgodnie z Umową, - prace budowlane w Ś. od 27 maja 2009 r. do 27 października 2009 r.
- prace budowlane w J. od września 2009 r. do 18 grudnia 2009 r.
- czas przewidziany na zakończenie zgodnie z Umową.
Na dzień składania powyższych wyjaśnień Oddział w Polsce nie ma zawartych innych kontraktów na wykonywanie prac budowlanych. Oddział w Polsce zawarł umowy na w/w prace budowlane. Dodatkowo Oddział w Polsce zawarł umowę na wynajem pomieszczeń biurowych, umowy na dostarczanie energii elektrycznej oraz umowy na świadczenie usług budowlanych z innymi kontrahentami w celu wykonywania prac budowlanych np. na ułożenie masy asfaltobetonowej. Oddział w Polsce zatrudnia pracowników zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa polskiego. Zatrudniani pracownicy mają opłacane składki na ubezpieczenia społeczne oraz pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy odprowadzaną do właściwego urzędu skarbowego.
Osobą decyzyjną w Oddziale w Polsce jest Reprezentant Oddziału w Polsce, który zawiera umowy, zatrudnia pracowników, występuje na zewnątrz w imieniu Oddziału w Polsce i reprezentuje go przed innymi przedsiębiorcami oraz organami administracji publicznej oraz podejmuje większość decyzji związanych z realizacją prac budowlanych oraz wykonywaniem działalności gospodarczej przez Oddział w Polsce. Ważniejsze decyzje m.in. dotyczące zawierania kontraktów na prace budowlane, zakup sprzętu i narzędzi związanych z większymi nakładami pieniężnymi do Oddziału w Polsce są konsultowane z oddelegowanym do siedziby w Polsce Dyrektorem Spółki - przedsiębiorcą zagranicznym.
Oddział w Polsce wykonuje działalność gospodarczą w RP poprzez prowadzenie prac budowlanych w miejscach wymienionych wcześniej, wynajmuje pomieszczenie biurowe w miejscowości Ż. Zgodnie z wpisem do KRS Oddział posiada stałą siedzibę w Polsce w Ż., ponieważ zgodnie z wpisem Oddział w Polsce został utworzony na czas nieokreślony.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 05 stycznia 2010r. IBPBI/2/423-1177/09/BG, w uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, iż Oddział w Polsce prowadzi na terytorium RP prace budowlane wymienione poniżej, które nie stanowiły integralnej części jednego projektu ( kontraktu), lecz każde z tych zadań stanowiło odrębną robotę budowlaną, realizowane dla różnych zamawiających i dla każdego z tych zadań była zawarta odrębna umowa na realizację tego zadania. - prace budowlane w G. od 1 października 2008 r. do 03 lipca 2009r. - Inwestor prywatny - umowa na roboty zawarta z M.
- prace budowlane w P. od 25 maja 2009 r. do 30 września 2009r. - Inwestor -administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Starostwem,
- prace budowlane w K. od 17 sierpnia do 15 grudnia 2009 r. Inwestor - administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Gminą K.,
- prace budowlane w Ś. od 27 maja 2009 r. do 27 październik 2009r. Inwestor -administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Gminą Ś.,
- prace budowlane w J. od września 2009 r. do 18 grudnia 2009r. Inwestor - administracja samorządowa - umowa na roboty zawarta z Zarząd Dróg Powiatowych w Ż.
Na dzień składania powyższych wyjaśnień Oddział w Polsce nie ma zawartych innych kontraktów na wykonywanie prac budowlanych. W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym informowano, że opisane powyżej w punktach od a) do e) roboty budowlane stanowiły odrębne place budowy, nie będące realizacją jednego integralnego projektu budowlanego.
Jednocześnie informowano, że ze względu na poniższe fakty, tj.: - każdy z tych projektów był realizowany na podstawie odrębnego kontraktu,
- dla różnych Inwestorów,
- każdy obejmował inny zakres prac budowlanych,
- każdy stanowił odrębny plac budowy, samodzielne zadanie nie powiązane z innym wymienione w pkt a) do e) projekty nie stanowią całości w sensie handlowym.
W sensie geograficznym wspólnym łącznikiem, wyżej opisanych projektów jest obszar geograficzny ich faktycznego realizowania tj. kraj - Polska, województwo: śląskie i ujmując to w rozumowaniu obszaru geograficznego można stwierdzić, że były one realizowane w całości na terytorium Polski i w tym ujęciu będą stanowić całość w rozumieniu geograficznym.
Wykazane w pkt a) do e) okresy realizacji projektów budowlanych obejmują wszystkie czynności przygotowawcze ( zorganizowania placu budowy i zaplecza na czas realizacji prac budowlanych), czynności faktycznego wykonania prac budowlanych objętych kontraktem oraz prace końcowe (posprzątanie placu budowy i doprowadzenie terenów przyległych do stanu pierwotnego). Wykazane w pkt a) do e) daty rozpoczęcia robót stanowią daty zawarcia umów z każdym z Inwestorów, po których nastąpiło protokolarne przekazanie placu budowy a następnie rozpoczęcie prac przygotowawczych do realizacji tych projektów.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy Spółka prawidłowo rozlicza podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce z tytułu działalności Oddziału... (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przytoczonych przepisów prawnych polski Oddział Spółki działa na zasadach utworzonego tutaj zakładu i odprowadza podatki - VAT i dochodowy od osób prawnych - w Polsce. Ponieważ działalność Oddziału z siedzibą w Polsce prowadzi do utworzenia zakładu w rozumieniu Konwencji Modelowej oraz polsko-irlandzkiej Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w związku z tym zyski osiągnięte przez Oddział podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Polski. Zgodnie z art. 5 ust. 1 polsko-irlandzkiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania z dnia 13 listopada 1995 r., polski Oddział irlandzkiej Spółki stanowi zakład w Polsce.
Stosownie do art. 7 ust. 1 polsko-irlandzkiej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność poprzez zakład, to zyski tego przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Wnioskodawca nie posiada żadnych decyzji administracyjnych w powyższej sprawie. Swoje stanowisko opiera na podstawie przepisów prawa podatkowego oraz interpretacji przepisów prawa zamieszczonych w opracowaniach książkowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określana dalej „ustawa o pdop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z definicją zakładu zagranicznego zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy o pdop, pojęcie to oznacza: - stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
- plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
- osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje,
chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczypospolita Polska, stanowi inaczej. W myśl art. 7 ust. 1 umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 ze zm., określana dalej „umowa polsko- irlandzka”), zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 umowy polsko irlandzkiej, określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, poprzez którą prowadzona jest całkowicie lub częściowo działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. W myśl art. 5 ust. 2 ww. umowy określenie "zakład" obejmuje w szczególności: - miejsce zarządu,
- filię,
- biuro,
- zakład fabryczny,
- warsztat i
- kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo jakiekolwiek inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada zakład w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym państwie, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki: - istnieje placówka działalności gospodarczej,
- placówka ma charakter stały (tzn. można jej przypisać określony stopień trwałości),
- działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż firma irlandzka utworzyła na terytorium Polski swój oddział za pośrednictwem którego świadczy w Polsce usługi budowlane. Podatnik jest oddziałem przedsiębiorcy zagranicznego, jest osobą prawną spółką prawa irlandzkiego z siedzibą zarządu w Irlandii. Oddział został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego, Spółka dokonała rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w Polsce oraz otrzymała nr NIP i REGON. Oddział w Polsce zawarł umowy wynajmu pomieszczeń biurowych, umowy na dostarczanie energii elektrycznej oraz umowy na świadczenie usług budowlanych z innymi kontrahentami w celu wykonywania prac budowlanych. Ponadto jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku zatrudnia on pracowników w Polsce zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa polskiego a zatrudniani pracownicy mają opłacane składki na ubezpieczenia społeczne i pobieraną zaliczkę na podatek dochodowy. Oddział posiada stałą siedzibę w Polsce i został utworzony na czas nieokreślony. Wszystkie te elementy wymienione we wniosku stanowią o stałym miejscu prowadzenia działalności przez Oddział w Polsce. Spełniona jest zatem przesłanka stałego charakteru placówki wynikająca z art. 5 ust. 1 umowy polsko-irlandzkiej.
Należy zatem stwierdzić, iż działalność Wnioskodawcy na terytorium Polski stanowi zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy polsko – irlandzkiej, tym samym zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym znajdzie art. 7 ust. 1 umowy, zgodnie z którym w przypadku powstania zakładu na terytorium Polski, zyski Wnioskodawcy przypisane temu zakładowi będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski.
Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania Nr 2 w zakresie podatku od towarów i usług wydano postanowienie o pozostawieniu tej części wniosku bez rozpatrzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|