Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1131/09-4/EN
Data
2009.11.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
czynności
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
prawo do odliczenia
zmniejszenie podatku należnego
zwolnienia podatkowe
Istota interpretacji
Czy w związku z planowanymi zakupami inwestycyjnymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach inwestycji finansowanej z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej?
Wniosek ORD-IN
386 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009 r. (data wpływu 2 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem sprzętu medycznego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem sprzętu medycznego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca planuje realizację projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 – Oś Priorytetowa V – Infrastruktura Społeczna, Działanie V.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia. Zakupy sprzętu medycznego (aparatura i urządzenia do diagnostyki i terapii nowotworów i urazów) w ramach planowanego programu będą dokonywane od II kwartału 2010 r. do końca 2011 r. Opisywana inwestycja będzie w 75% finansowana ze środków strukturalnych Unii Europejskiej. Celem projektu jest zapewnienie dogodnych warunków do rozwoju zasobów ludzkich. Poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców, zwiększenie dostępu do ośrodków oferujących kompleksowe usługi medyczne. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż zakupiony sprzęt medyczny w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego będzie wykorzystywany przez niego do czynności zwolnionych od podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z planowanymi zakupami inwestycyjnymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach inwestycji finansowanej z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej...
Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przepisy prawa podatkowego nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach inwestycji finansowej z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Zainteresowany wskazał, iż w budynku gdzie będzie realizowany program, znaczna część powierzchni jest wykorzystywana do czynności zwolnionych od podatku VAT, natomiast są pomieszczenia wynajmowane na działalność gospodarczą – sklepiki. Do pobieranego czynszu od wynajmu powierzchni na sklepiki jest naliczany podatek VAT i w całości odprowadzany do Urzędu Skarbowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: - z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).
Jak wynika z powyższego: - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
- prawo to przysługuje podatnikowi „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 – Oś Priorytetowa V – Infrastruktura Społeczna, Działanie V.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia. W ramach ww. projektu Wnioskodawca zamierza zakupić – w okresie od II kwartału 2010 r. do końca 2011 r. – sprzęt medyczny (aparatura i urządzenia do diagnostyki i terapii nowotworów i urazów). Zainteresowany wskazał, iż przedmiotowy sprzęt medyczny będzie wykorzystywany przez niego do czynności zwolnionych od podatku VAT.
Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Art. 43 ust. 1 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 9 wskazano usługi o symbolu PKWiU ex 85 – „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż zakupiony w ramach realizowanego projektu sprzęt medyczny (aparatura i urządzenia do diagnostyki i terapii nowotworów i urazów), będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, nie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących ww. zakup dokonany w ramach projektu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|