Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1040/09-6/BD
Data
2009.11.17
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
gmina
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
projekt
zadania publiczne
zadania własne
Istota interpretacji
Prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego.
Wniosek ORD-IN
727 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta (…), przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2009 r. (data wpływu: 3 września 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu: 3 listopada 2009 r. – fax, 13 listopada 2009 r. - oryginał) oraz z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu: 3 listopada 2009 r. – fax, 13 listopada 2009 r. - oryginał) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn.: „Kompleksowa termomodernizacja obiektów oświatowych poprawiająca środowisko naturalne w (…)” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn.: „Kompleksowa termomodernizacja obiektów oświatowych poprawiająca środowisko naturalne w (…)”. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 2 listopada 2009 r. oraz z dnia 3 listopada 2009 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina Miasto (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W roku 2009 Gmina będzie ubiegała się o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycji pn.: „Kompleksowa termomodernizacja obiektów oświatowych poprawiająca środowisko naturalne w (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013. Przedmiotem projektu była termomodernizacja ośmiu obiektów oświatowych na terenie Gminy. Termomodernizacja inwestycji oświatowych polegała na: - wymianie nieszczelnej stolarki okiennej i drzwiowej, na okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności (powierzchnia łączna 1838,2 m2),
- dociepleniu ścian zewnętrznych wraz z wykonaniem nowej elewacji (powierzchnia łączna 1747,18 m2),
- dociepleniu stropodachów (powierzchnia łączna 1747,18 m2),
- modernizacji instalacji cieplnego ogrzewania (regulacja hydrauliczna, modernizacja zaworów termostatycznych, wymiana grzejników – 97 szt.),
- instalacji pieca na ekogroszek (1 szt.).
Pismem z dnia 2 listopada 2009 r. Gmina uzupełniła wniosek o następujące informacje: - Gmina ma obowiązek utrzymania obiektów będących w jej posiadaniu, w tym obiektów oświatowych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (…)
- utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (…),
- Gmina Miasto (…) po oddaniu obiektów w trwały zarząd placówkom oświatowym, nie będzie wykorzystywała obiektów objętych wnioskiem do wykonywania czynności opodatkowanych oraz czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT,
- Obiekty objęte projektem są własnością Gminy Miasta (…). Na podstawie stosownych decyzji, zostały przekazane poszczególnym placówkom w trwały zarząd i są administrowane przez dyrektorów poszczególnych placówek oświatowych,
- Użytkownikiem obiektów objętych projektem są placówki oświatowe realizujące zadania własne Gminy,
- Obiekty objęte projektem, tj. siedem placówek oświatowych użytkowane są na podstawie następujących tytułów prawnych:
- Szkoła Podstawowa nr 8 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…),
- Szkoła Podstawowa nr 9 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…),
- Przedszkole nr 2 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…),
- Przedszkole nr 3 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…),
- Przedszkole nr 4 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…),
- Przedszkole nr 6 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…),
- Przedszkole nr 15 Decyzja w sprawie przekazania terenu zabudowanego w trwały zarząd nr (…).
W związku z faktem, iż obiekty objęte wnioskiem zostały przekazane placówkom w trwały zarząd, Gmina Miasto (…) nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych obrotów.
Ponadto pismem z dnia 3 listopada 2009 r. poinformowano, iż przekazanie obiektów oświatowych przez Gminę Miasto (…) w trwały zarząd poszczególnym placówkom oświatowym w (…) jest czynnością nieodpłatną. Natomiast w skład projektu wchodzi siedem placówek oświatowych, tj. Szkoła Podstawowa nr 8, Szkoła Podstawowa nr 9 oraz Przedszkola nr 2, 3, 4, 6, i 15.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina Miasto (…) będzie miała możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionej inwestycji od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, związanego z planowaną inwestycją ze względu na brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami dotyczącymi inwestycji, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W tej sytuacji VAT naliczony przy fakturach zakupowych dotyczących inwestycji, będzie w całości kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m. in. zadania dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych – art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycji pn.: „Kompleksowa termomodernizacja obiektów oświatowych poprawiająca środowisko naturalne w (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013.
Przedmiotem projektu była termomodernizacja siedmiu obiektów oświatowych na terenie Gminy. Termomodernizacja inwestycji oświatowych polegała na: - wymianie nieszczelnej stolarki okiennej i drzwiowej, na okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności (powierzchnia łączna 1838,2 m2),
- dociepleniu ścian zewnętrznych wraz z wykonaniem nowej elewacji (powierzchnia łączna 1747,18 m2),
- dociepleniu stropodachów (powierzchnia łączna 1747, 18 m2),
- modernizacji instalacji cieplnego ogrzewania (regulacja hydrauliczna, modernizacja zaworów termostatycznych, wymiana grzejników – 97 szt.),
- instalacji pieca na ekogroszek (1 szt.).
Realizacja ww. zadania traktowana jest jako działalność Gminy w zakresie nałożonych na nią obowiązków w ustawie o samorządzie gminnym. Obiekty objęte projektem są własnością Gminy Miasta (…). Na podstawie stosownych decyzji, zostały nieodpłatnie przekazane poszczególnym placówkom w trwały zarząd i są administrowane przez dyrektorów poszczególnych placówek oświatowych. W związku z tym faktem, Gmina nie będzie osiągała z przedmiotowych obiektów żadnych obrotów.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: - przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie: - brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
- istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie do użytkowania majątku wytworzonego w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu, bowiem nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Gmina nie będzie miała również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.
Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|