Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-676/09-2/MG
z 29 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-676/09-2/MG
Data
2010.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Delegacja ustawowa


Słowa kluczowe
formularze podatkowe
komisja wyborcza
podatek dochodowy od osób fizycznych
zeznanie roczne


Istota interpretacji
Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu i członkom obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w dniu 07 czerwca 2009 r. informacji PIT-R o wypłaconych członkom obwodowych komisji wyborczych dietach za wykonanie czynności związanych z wyborami, w sytuacji gdy żaden członek obwodowej komisji wyborczej nie uzyskał diety wyższej niż 2.280 zł miesięcznie. W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia i przekazania do właściwego urzędu skarbowego i do członków obwodowej komisji wyborczej żadnej innej informacji o wypłaconych dietach za wykonanie czynności związanych z wyborami, w tym informacji, o której mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), jeżeli żaden członek obwodowej komisji wyborczej nie uzyskał diety wyższej niż 2.280 zł miesięcznie.



Wniosek ORD-IN 524 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 30.10.2009 r. (data wpływu 05.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku sporządzenia i przekazania członkom obwodowych komisji wyborczych do Parlamentu Europejskiego informacji na formularzu PIT-R oraz innym formularzu PIT w związku z wypłacaniem diet za udział w pracach komisji wyborczych - jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej obowiązku sporządzenia i przekazania członkom obwodowych komisji wyborczych do Parlamentu Europejskiego informacji na formularzu PIT-R,

  • prawidłowe - w części dotyczącej braku obowiązku sporządzenia i przekazania członkom obwodowych komisji wyborczych do Parlamentu Europejskiego informacji na innym formularzu PIT.

UZASADNIENIE

W dniu 05.11.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku sporządzenia i przekazania członkom obwodowych komisji wyborczych do Parlamentu Europejskiego informacji na formularzu PIT-R oraz innym formularzu PIT w związku z wypłacaniem diet za udział w pracach komisji wyborczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członkom obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w dniu 07 czerwca 2009 r. wypłacono diety za wykonanie czynności związanych z wyborami. Środki na ten cel zostały przekazane Wnioskodawcy przez Krajowe Biuro Wyborcze w formie dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien sporządzić i przekazać informacje, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, członkom obwodowych komisji wyborczych na formularzu PIT-R, czy też innym formularzu PIT, w związku z wypłaceniem diet za udział w pracach obwodowych komisji wyborczych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca twierdzi, iż nie powinien sporządzać i przekazywać informacji, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych członkom obwodowych komisji wyborczych na formularzach PIT-R, jak również innych formularzach PIT. Jest to wyraz obowiązującego na terenie Polski zwyczaju nie sporządzania deklaracji PIT członkom obwodowych komisji wyborczych, który ukształtował się na przestrzeni kolejno odbywających się wyborów. Wnioskodawca podkreślił, iż jest to przejaw dążenia do upraszczania procedur związanych z wyborami.

Ze sprawozdania państwowych komisji wyborczych wynika, iż w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2009 r. było aż 209644 członków obwodowych komisji wyborczych. Sorządzenie deklaracji PIT dla tak znacznej liczby osób wpłynęłoby na niepotrzebne zbiurokratyzowanie procedur wyborczych. Co więcej, żaden członek obwodowej komisji wyborczej nie uzyskał diety wyższej niż 2.280 zł, a więc nie podlega ona opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku sporządzenia i przekazania członkom obwodowych komisji wyborczych do Parlamentu Europejskiego informacji na formularzu PIT-R, natomiast w części dotyczącej braku obowiązku sporządzenia i przekazania członkom obwodowych komisji wyborczych do Parlamentu Europejskiego informacji na innym formularzu PIT uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 omawianej ustawy działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego wskazuje, iż Wnioskodawca w 2009 roku wypłacił członkom obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego diety za wykonanie czynności związanych z wyborami. Żaden członek obwodowej komisji wyborczej nie uzyskał diety wyższej niż kwota 2.280 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w zaistniałej sytuacji na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji na formularzu PIT-R lub jakimkolwiek innym formularzu PIT poszczególnym członkom komisji wyborczych, w związku z wypłaceniem diet za udział w pracach obwodowych komisji wyborczych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia obowiązków społecznych lub obywatelskich. Zgodnie zatem z ukształtowanym przez doktrynę poglądem wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” należy rozumieć bardzo szeroko, nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia, ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993 r. t. II str. 435 i III str. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeśli chodzi o wyraz „obywatelski”, to oznacza on „obowiązek obywatelski, prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelską zorganizowaną z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.

Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. z 2004 r. Nr 25, poz. 219 ze zm.), do zadań obwodowych komisji wyborczych należy:

  1. przeprowadzenie głosowania w obwodzie;
  2. czuwanie w dniu wyborów nad przestrzeganiem prawa wyborczego w miejscu i czasie głosowania;
  3. ustalanie i ogłaszanie wyników głosowania w obwodzie i przekazywanie ich właściwej rejonowej komisji wyborczej.

Z treści art. 27 ust. 1 ww. ustawy wynika, że członkom komisji wyborczych przysługują:

  1. diety i zwrot kosztów podróży i noclegów;
  2. zryczałtowane diety za czas związany z wykonywaniem zadań członka komisji w przypadku członków okręgowych i rejonowych komisji wyborczych oraz za czas związany z przeprowadzeniem głosowania oraz ustaleniem wyników głosowania w przypadku członków obwodowych komisji wyborczych.

Stosownie do treści art. 28 omawianej ustawy, Minister właściwy do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej, określa, w drodze rozporządzenia, wysokość oraz szczegółowe zasady, na których przysługują diety, zryczałtowane diety, o których mowa w art. 27 ust. 1, zwrot kosztów podróży i noclegów oraz warunki obniżania wysokości diet członków okręgowych i rejonowych komisji wyborczych w przypadku nieuczestniczenia w wykonywaniu części zadań komisji, a także tryb udzielania dni wolnych od pracy, o których mowa w art. 27 ust. 3.

Na podstawie powołanego powyżej art. 28 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzeniem z dnia 20 kwietnia 2004 r. w sprawie należności pieniężnych przysługujących członkom komisji wyborczych i osobom powołanym w skład inspekcji w wyborach do Parlamentu Europejskiego oraz trybu udzielania im dni wolnych od pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 94, poz. 922 ze zm.) w § 2 zarządził, iż członkom komisji przysługują, w związku z udziałem w pracach tych komisji, diety i zwrot kosztów podróży i noclegów na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 oraz z 2003 r. Nr 199, poz. 1951), z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia. Natomiast § 7 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia wskazuje, iż członkom obwodowych komisji wyborczych za czas związany z przeprowadzeniem głosowania oraz ustaleniem wyników głosowania, przysługuje zryczałtowana dieta w wysokości 135 zł.

Zatem niewątpliwie z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich mamy do czynienia w przypadku zadań związanych z przerowadzaniem głosowania oraz ustalaniem wyników głosowania przez członków obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego, bowiem obowiązki członka obwodowej komisji wyborczej wynikają z ustawy i ustawodawca określił miane diety należność przysługującą członkom tych komisji.

W związku z powyższym mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa i nakreślony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę diety członkom obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego, za wykonanie czynności związanych z wyborami korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w zacytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Ustosunkowując się w następnej kolejności do obowiązku sporządzenia i przekazania przez Wnioskodawcę w przedmiotowej sprawie formularza PIT-R Informacji o wypłacanych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, organ podatkowy nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 45b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 74, poz. 445 ze zm.).

Zgodnie z treścią § 1 pkt 3 lit. d) tegoż rozporządzenia został określony wzór Informacji o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R), będący załącznikiem Nr 12 do rozporządzenia.

W punkcie 1 objaśnień zawartych na str. 2 formularza PIT-R stwierdzono, iż informację PIT-R mają obowiązek wypełnić płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, dokonujący wypłat należności wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b i pkt 17 ustawy, osobom z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 i 6 ustawy).

W punkcie 3 ww. objaśnień stwierdzono, iż sumę kwot wykazanych w kolumnie e płatnik wykazuje w wierszu 7 część E informacji PIT-11 oraz w rocznym obliczeniu podatku PIT-40.

Natomiast w pkt 4 przedmiotowych objaśnień wskazano, iż w sytuacji gdy płatnik wypłaca osobie fizycznej jedynie należności z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich i należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, płatnik nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-11, a jedynie informację PIT-R. Jeden egzemplarz informacji płatnik przesyła do urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika, drugi egzemplarz przekazuje podatnikowi.

Zatem z brzmienia pkt 4 objaśnień do powołanego rozporządzenia jednoznacznie wynika, iż płatnik w sytuacji gdy wypłaca tylko należność z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich w wysokości nieprzekraczającej kwoty wolnej, a więc tak jak w przedmiotowej sprawie w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł, nie ma obowiązku sporządzenia Informacji PIT-11, zobowiązany jest natomiast sporządzić i przesłać właściwemu urzędowi skarbowego i podatnikowi informację PIT-R.

Tym samym płatnik poza informacją PIT-R nie ma obowiązku sporządzenia i przesłania do właściwego urzędu skarbowego i do podatnika żadnej innej informacji o wypłacanych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich, jeżeli faktycznie należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, o których mowa w przedmiotowych zwolnieniach.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu i członkom obwodowych komisji wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w dniu 07 czerwca 2009 r. informacji PIT-R o wypłaconych członkom obwodowych komisji wyborczych dietach za wykonanie czynności związanych z wyborami, w sytuacji gdy żaden członek obwodowej komisji wyborczej nie uzyskał diety wyższej niż 2.280 zł miesięcznie. W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia i przekazania do właściwego urzędu skarbowego i do członków obwodowej komisji wyborczej żadnej innej informacji o wypłaconych dietach za wykonanie czynności związanych z wyborami, w tym informacji, o której mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), jeżeli żaden członek obwodowej komisji wyborczej nie uzyskał diety wyższej niż 2.280 zł miesięcznie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj