Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-589/12-4/AF
z 4 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.11.2012 r. (data wpływu 20.11.2012 r.) uzupełnionym na wniosku ORD-IN z dnia 24.01.2013 r. (data nadania 28.01.2013 r., data wpływu 29.01.2013 r.) na wezwanie z dnia 16.01.2013 r. Nr IPPB2/436-589/12-2/AF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących zawarcia umowy zakupu towaru handlowego (samochodu) - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20.11.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących zawarcia umowy zakupu towaru handlowego (samochodu).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego. Działalność Wnioskodawcy polega na zakupie i sprzedaży pojazdów (motocykle, samochody). Wnioskodawca zakupu dokonuje również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie umów kupna sprzedaży, po czym przy sprzedaży wystawia Fakturę VAT – Marżę, która jest składową wartością zakupionego pojazdu – VAT 0% oraz marży VAT 23%. Cała kwota FV jest dochodem, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od towarów i usług.


Pismem z dnia 16.01.2013 r. Nr IPPB2/436-589/12-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • Przesłanie dokumentu (oryginału lub urzędowo poświadczonej kopii za zgodność z oryginałem), z którego wynika umocowanie dla Pana D B., który w imieniu Spółki podpisał wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, do występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu Wnioskodawcy.

lub też

  • Uzupełnienie złożonego wniosku o podpis drugiego wspólnika Pana S P.
  • Uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego poprzez wskazanie:
    • czy konkretnie z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę pojazdów (motocykli, samochodów) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej status podatnika podatku od towarów i usług posiadają sprzedający, tj. czy transakcje podlegają/będą podlegały uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług. Należy wskazać, iż nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego (tj. Wnioskodawcy), gdyż z tytułu zakupu towaru i usługi nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego. Działalność Wnioskodawcy polega na zakupie i sprzedaży pojazdów (motocykle, samochody). Wnioskodawca zakupu dokonuje również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie kupna-sprzedaży, z czego musi opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych PCC-3 z tytułu zakupu pojazdu, nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego - (Wnioskodawcy), gdyż z tytułu zakupu towarów i usług nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług. Po czym przy sprzedaży wystawia FV VAT marżę, która jest składową wartością - VAT 0% oraz marży - VAT 23%, tj. Wnioskodawca nabył pojazd na umowę kupna-sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędacej podatnikiem VAT na kwotę 20.000 zł, z czego ma opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (art. 10 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych). Następnie sprzedaje zakupiony pojazd na FV VAT marżę z czego jako podatnik znowu musi odprowadzić podatek marży od sprzedaży tego pojazdu.

Pytanie sformułowane w poz. 69 dotyczy stanu faktycznego (stanów przyszłych) tj. nabycie przez Wnioskodawcę w 2012 roku na podstawie umowy kupna-sprzedaży używanego samochodu, o wartości powyżej 1.000 zł, od osoby fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej i niebędącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy zwolnienie z przepisu art. 2 pkt 4 ustawy od czynności cywilnoprawnych ma zastosowanie do zakupów od towarów handlowych dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
  2. Czy Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą i będąca podatnikiem VAT jest zobowiązana zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych i złożyć deklarację PCC-3 od zakupionego towaru handlowego o wysokości powyżej 1.000 zł, jeżeli opłaca podatek od sprzedaży tego towaru?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega on podatkowi PCC-3, gdyż i tak opłaca podatek od sprzedaży towarów i usług – VAT 23% przy wystawianiu FV VAT MARŻY, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych - czynności jeśli jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana VAT lub zwolniona od tego podatku.

W ocenie podatnika z tytułu zakupu przez Wnioskodawcę pojazdów (motocykli, samochodów) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej status podatnika podatku od towarów i usług posiada sprzedający, tj. podlegają / będą podlegały uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy Wnioskodawcy - gdyż z tytułu zakupu towaru nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


W myśl art. 1 ust. 4 ww. ustawy, czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi – z zastrzeżeniem ust. 5 - jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.


Z normy prawnej zawartej w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wynika, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Nie podlegają więc podatkowi od czynności cywilnoprawnych, co do zasady, te czynności (wymienione w art. 1 ww. ustawy), których dokonanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.


Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z dyspozycją powyższego przepisu o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu odrębnych przepisów, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich - z tytułu dokonania tej konkretnej czynności - jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Oznacza to, że przy zawieraniu umowy sprzedaży status podatnika podatku od towarów i usług musi posiadać sprzedający. Nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego, gdyż z tytułu zakupu towaru lub usługi nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego. Działalność Wnioskodawcy polega na zakupie i sprzedaży pojazdów (motocykle, samochody). Wnioskodawca zakupu dokonuje również od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie kupna-sprzedaży, z czego musi opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych PCC-3 z tytułu zakupu pojazdu nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego - (Wnioskodawcy), gdyż z tytułu zakupu towarów i usług nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług. Po czym przy sprzedaży wystawia FV VAT marżę, która jest składowa wartością - VAT 0% oraz marży - VAT 23%, tj. Wnioskodawca nabył pojazd na umowę kupna-sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i niebędacej podatnikiem VAT na kwotę 20.000 zł, z czego ma opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (art. 10 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych). Następnie sprzedaje zakupiony pojazd na FV VAT marżę z czego jako podatnik znowu musi odprowadzić podatek marży od sprzedaży tego pojazdu. Pytanie dotyczy nabycia przez Wnioskodawcę w 2012 roku na podstawie umowy kupna-sprzedaży używanego samochodu, o wartości powyżej 1.000 zł, od osoby fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej i niebędącej zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując należy stwierdzić, iż umowy zakupu towaru handlowego (samochodu) o wartości powyżej 1.000 zł od osób fizycznych podlegają podatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z powyższym, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - od tej czynności Wnioskodawca winien, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Bez znaczenia w tym przypadku pozostaje fakt, iż Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług z tytułu dalszej sprzedaży powyższych towarów jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj