Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1384/09/AZ
z 27 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1384/09/AZ
Data
2009.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja bazy oświatowej na terenie Gminy B.”



Wniosek ORD-IN 639 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009r. (data wpływu do tut. organu 30 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja bazy oświatowej na terenie Gminy B.”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja bazy oświatowej na terenie Gminy B.”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizując zadania własne, nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym (art. 7 ust. 1 pkt 8) wykonuje inwestycję pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja bazy oświatowej na terenie Gminy B.”. W ramach tej inwestycji, która realizowana będzie w latach 2009-2011 zostanie rozbudowany budynek istniejącej już Publicznej Szkoły Podstawowej w S. i w S. Dużym oraz wybudowana zostanie hala sportowa przy istniejącym już Publicznym Gimnazjum w B..

Do realizacji zadania Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 5.2 „Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Otrzymane dofinansowanie stanowi 60% wartości brutto inwestycji, tj. uwzględnia również koszty naliczonego podatku VAT w zakupionych usługach. Gmina tworząc budżet dla zadania j.w. uwzględniła jako koszty kwalifikowane kwoty podatku VAT naliczonego, ponieważ nie ma możliwości jego odzyskania w całości lub w części. Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupionych usług ponieważ nie dokonuje w tym zakresie sprzedaży i nie osiąga w ramach działalności oświatowej żadnych dochodów.

Głównym celem projektu jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej – art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Nowe budynki nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy itp. Lecz będą się w nich odbywać jedynie nieodpłatne zajęcia edukacyjne w ramach szkół publicznych. Działalność, która będzie prowadzona w nowych budynkach jest działalnością statutową Gminy i nie jest związana z działalnością opodatkowana podatkiem VAT

Po zakończeniu inwestycji nowe budynki zostaną przekazane zgodnie z art. 43 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, dyrektorom poszczególnych placówek oświatowych. Forma „trwałego zarządu” jaką placówki zostaną przekazane do użytkowania nie przysporzy Gminie z tego tytułu żadnego dochodu. Zgodnie bowiem z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, publiczne szkoły, placówki, a także inne formy wychowania przedszkolnego, (…) są zwolnione z opłaty z tytułu trwałego zarządu, użytkowania i użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność skarbu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków zajętych na działalność oświatową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach zakupu, wystawionych i otrzymanych na okoliczność realizowanej przyszłej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U, z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty zakresie edukacji publicznej na poziomie szkół podstawowych i gimnazjalnych.

Gmina nowe budynki oświatowe będzie wykorzystywała tylko w zakresie wypełniania swoich ustawowych statutowych obowiązków. Nie będą one zatem przedmiotem najmu czy dzierżawy tj. nie będą służyły prowadzeniu działalności generującej dochody i działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nowe budynki będą przekazane dyrektorom szkół decyzją administracyjną wójta Gminy w trwały zarząd.

Forma przekazania wyżej opisana nie wygeneruje dla Gminy dochodów.

Zatem usługi nabywane w ramach inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym – w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku tego podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego oraz zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina nie ma prawa odliczyć w całości lub w części podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza realizować zadanie pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja bazy oświatowej na terenie Gminy B.”. W ramach tej inwestycji, która realizowana będzie w latach 2009-2011 zostanie rozbudowany budynek istniejącej już Publicznej Szkoły Podstawowej w S. i w S. Dużym oraz wybudowana zostanie hala sportowa przy istniejącym już Publicznym Gimnazjum w B..

Do realizacji zadania Gmina pozyskała dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 5.2 „Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupionych usług ponieważ nie dokonuje w tym zakresie sprzedaży i nie osiąga w ramach działalności oświatowej żadnych dochodów.

Głównym celem projektu jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej – art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Nowe budynki nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy itp. lecz będą się w nich odbywać jedynie nieodpłatne zajęcia edukacyjne w ramach szkół publicznych. Działalność, która będzie prowadzona w nowych budynkach jest działalnością statutową Gminy i nie jest związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT

Po zakończeniu inwestycji nowe budynki zostaną przekazane zgodnie z art. 43 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, dyrektorom poszczególnych placówek oświatowych w trwały zarząd.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałych budynków, które zostaną przekazane w trwały zarząd dyrektorom szkół.

Trwały zarząd, w świetle regulacji przepisów art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.), jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostką organizacyjną. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w trwały zarząd odpowiedniej jednostce organizacyjnej za opłatą na czas oznaczony lub nieoznaczony. Trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja bazy oświatowej na terenie Gminy B.”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj