Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1024/09-2/AN
z 30 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-1024/09-2/AN
Data
2009.10.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
oddział
podatek od towarów i usług
podmiot zagraniczny
przedsiębiorcy
świadczenie usług


Istota interpretacji
Zatem podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terenie Polski w formie oddziału i zarejestrowany dla celów podatku od towarów usług traktowany jest jako jeden podatnik - przedsiębiorca zagraniczny



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2009r. (data wpływu 21 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych zmiany kraju siedziby Spółki macierzystej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych zmiany kraju siedziby Spółki macierzystej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. Główny Oddział w Polsce (dalej: „Oddział”) jest oddziałem spółki prawa szwajcarskiego (dalej: „Spółka”, „Centrala”), która zamierza przenieść swoją siedzibę ze Szwajcarii do Francji. Kraj siedziby Spółki ulegnie więc zmianie ze Szwajcarii na Francję, a jednocześnie nie nastąpią żadne zmiany dotyczące polskiego Oddziału. Celem opisanej restrukturyzacji jest uproszczenie struktury grupy, wykorzystanie efektu synergii wewnątrz grupy, a przede wszystkim skorzystanie z korzyści wynikających z zasady swobodnego przepływu usług i kapitału w państwach Wspólnoty, gdyż zgodnie z regułą, passport rule instytucja ubezpieczeniowa, która uzyskała zgodę na świadczenie usług w swoim kraju macierzystym może co do zasady przy spełnieniu pewnych warunków działać także na terenie innych krajów Unii Europejskiej zarówno w formie operacji transgranicznych, jak i za pośrednictwem oddziału.

Wnioskodawca informuje, że Centrala posiada opinię prawną specjalistów w zakresie przepisów prawa szwajcarskiego jak i francuskiego, zgodnie z którą:

  • zmiana kraju siedziby Spółki jest możliwa,
  • Spółka pozostanie tą samą osobą prawną z pełną zdolnością prawną i do czynności prawnych we Francji pomimo wyrejestrowania jej w Szwajcarii,
  • nie dojdzie do likwidacji Spółki w Szwajcarii,
  • wierzytelności I zobowiązania Spółki (ze Szwajcarii) pozostaną tymi samymi prawami i zobowiązaniami bez konieczności jakiegokolwiek ich transferu po rejestracji we Francji.

Wnioskodawca informuje też, że przedmiot działalności Spółki oraz Oddziału nie ulegnie zmianie oraz, że powyższa zmiana siedziby Spółki nie wpłynie na aktywa i pasywa Oddziału w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zmianą kraju siedziby Spółki powstaną konsekwencje podatkowe wynikające z ustawy VAT po stronie oddziału...

Zdaniem wnioskodawcy:

Powyżej opisana restrukturyzacja nie będzie powodować żadnych konsekwencji w zakresie podatku VAT. Opodatkowaniu podlegają czynności wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy VAT m. in. dostawa towarów I świadczenie usług na terytorium kraju. Opisany sposób restrukturyzacji nie wiąże się z zaistnieniem czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem i w konsekwencji nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Należy wskazać, iż zmiana siedziby Spółki nie będzie miała wpływu na jej rozliczenia w zakresie podatku VAT z Oddziałem i pozostaną one nadal neutralne w tym zakresie, tj. w dalszym ciągu ewentualne usługi pomiędzy Oddziałem i Spółką nie będą podlegały zakresowi ustawy VAT. Zdaniem Oddziału zgodnie z art. 15 ustawy o podatku VAT podatnikami mogą być wyłącznie podmioty wykonujące działalność gospodarczą samodzielnie. Tego przymiotu nie posiada oddział zagranicznej osoby prawnej świadczący usługi na rzecz swojej jednostki macierzystej. Oddział nie posiada własnej osobowości prawnej, a jest jedynie częścią zagranicznej spółki. Z tego względu, świadczenie usług pomiędzy oddziałem a jego jednostką macierzystą nie jest czynnością podlegającą VAT. Wnioskodawca zauważa, że podejście takie prezentuje również Europejski Trybunał Sprawiedliwości który w wyroku z dnia 23 marca 2006 r., C-210/04, orzekł, iż świadczenie usług między spółką a jej oddziałem nie jest czynnością podlegającą podatkowi VAT. Powyższe stanowisko było także wielokrotnie potwierdzane przez polskie organy podatkowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowe dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, iż aby doszło do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą - co do zasady - być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie musi mieć charakter odpłatny,
  • świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  • świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.

Nieziszczenie się przynajmniej jednej z wyżej wymienionych przesłanek oznacza, iż dana czynność nie stanowi świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby doszło do opodatkowania, muszą jednocześnie zostać spełnione przesłanki podmiotowe. W związku z tym wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Kwestię funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Przez przedsiębiorcę zagranicznego rozumie się w myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, osobę zagraniczną, wykonującą działalność gospodarczą za granicą, tj. osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania za granicą, nieposiadającą obywatelstwa polskiego, osobę prawną z siedzibą za granicą albo jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą, wykonującą działalność gospodarczą za granicą.

Z kolei oddział zdefiniowany został w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Stosownie zaś do treści art. 85 ust. 1 ustawy, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 86 ustawy, przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Ponadto, jak wynika z treści art. 88 tejże ustawy, przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.

Powołane wyżej regulacje prawne wskazują, że podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, w dalszym ciągu przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jej częścią. Zatem podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terenie Polski w formie oddziału i zarejestrowany dla celów podatku od towarów usług traktowany jest jako jeden podatnik - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału dla celów podatku od towarów usług jest równoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż zarówno usługi świadczone przez Spółkę macierzystą na rzecz Oddziału, jak i usługi świadczone przez Oddział na rzecz Spółki macierzystej, nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innego podmiotu, lecz mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych w ramach jednego podmiotu).

W związku z powyższym czynności te nie spełniają definicji świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy również zgodzić się z Wnioskodawcą, ze zmiana siedziby Spółki macierzystej nie jest objęta katalogiem czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej zwraca Wnioskodawcy uwagę, na uregulowanie zawarte w art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej informuje, że pozostałe pytania oraz przyporządkowane im stanowiska Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 21 września 2009r., będą przedmiotem odrębnych interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj