Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-776/07-3/KOM
z 16 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-776/07-3/KOM
Data
2009.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
automat do gier
likwidacja
moment powstania obowiązku podatkowego
obowiązek podatkowy
wyroby akcyzowe niezharmonizowane
zużycie


Istota interpretacji
W opisanym stanie faktycznym obowiązek podatkowy z tytułu podatku akcyzowego powstaje, jak słusznie zauważa Wnioskodawca, z chwilą zużycia automatu w bieżącej działalności gospodarczej Spółki. Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje w momencie sprzedaży, przy czym za sprzedaż uznaje się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;Jak podano w opisie - automaty wykorzystywane są przez Spółkę przez okres kilku lat, do momentu ich rzeczywistego wyeksploatowania, a następnie są likwidowane i wyrejestrowywane. W związku z powyższym ten właśnie moment — likwidacji i wyrejestrowania automatu należy uznać za moment jego zużycia i tym samym moment powstania obowiązku podatkowego.



Wniosek ORD-IN 428 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. Akt. III SA/Wa 1726/08 z dnia 06 lutego 2009 roku (data wpływu 30 kwietnia 2009 roku) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 31 grudnia 2007 roku ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie gier na automatach oraz automatach niskich wygranych w rozumieniu ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Spółka samodzielnie dokonuje montażu urządzeń do gier losowych używanych w swojej działalności, który w zależności od rodzaju urządzenia cechuje się różnym stopniem złożoności. Poszczególne części do takich urządzeń nabywane są głównie z obszaru Wspólnoty Europejskiej, także w krajach Wspólnoty kupowane jest przez Spółkę oprogramowanie do tych do urządzeń pozwalające na wykorzystywanie ich jako automatów do gier. Jak już wskazano złożenie urządzenia ze sprowadzonych przez Spółkę elementów oraz „wgrywanie” oprogramowania dokonywane jest w siedzibie Wnioskodawcy przez jego pracowników.

Po dokonaniu opisanych czynności Spółka występuje do właściwego organu o rejestrację zmontowanego i oprogramowanego urządzenia jako nowopowstałego automatu do gry. W momencie rejestracji, tak zmontowane urządzenie staje się automatem do gry, będącym wyrobem akcyzowym, określonym w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm.) (dalej: ustawa o podatku akcyzowym).Przedmiotowe automaty używane są w bieżącej działalności Spółki, a następnie po kilku latach eksploatacji, w momencie ich rzeczywistego zużycia są wyrejestrowywane i likwidowane w znaczeniu księgowym oraz faktycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy w opisanym stanie faktycznym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu podatku akcyzowego ...

Zdaniem Spółki, urządzenie pozwalające na wykorzystanie go jako automatu do gier „staje się” automatem hazardowym w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm.), w momencie jego zarejestrowania przez właściwy organ skarbowy. Tę chwilę należy uznać za moment wyprodukowania automatu do gry. Do momentu zarejestrowani automatu nie mamy bowiem do czynienia z automatem hazardowym a wyłącznie z urządzeniem, które potencjalnie (w razie rejestracji) może się nim stać. Momentu wyprodukowania automatu do gry (w powyższym rozumieniu) nie można uznać za moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku akcyzowego, gdyż opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, podczas gdy automat do gry jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym. W przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podlegają wyłącznie następujące czynności: sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Zgodnie z opisem stanu faktycznego Spółka nie sprzedaje zarejestrowanych przez siebie automatów, lecz są one przez Wnioskodawcę używane w bieżącej działalności gospodarczej. Nie znajdzie tutaj jednak zastosowania art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Rozwiązania prawne przyjęte w tym artykule służą bowiem jedynie zabezpieczeniu się przed sytuacjami gdy niesolidny dostawca nie rozliczy ciążącego na nim obowiązku zapłaty akcyzy i mogą mieć miejsce wyłącznie w przypadku gdy nie ma możliwości zastosowania art. 4 ust. 1 lub ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego znajdzie w omawianym stanie faktycznym zastosowanie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zużycie automatu w bieżącej działalności Spółki jest jedynym momentem możliwym do uznania za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. W przypadku bowiem „styczności” Spółki z automatami do gier, nie następuje żadna z wymienionych w art. 4 ust. 1 czynności. Automaty nie są sprzedawane na terytorium kraju (w znaczeniu leksykalnym tego słowa), ani eksportowane poza terytorium Wspólnoty. Spółka nie dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych automatów, ani też ich nabyć, jak również nie importuje automatów do gier. Spółka dokonuje jednak czynności, która została zrównana przez ustawodawcę ze sprzedażą na terytorium kraju, a mianowicie zużywa automaty do gier w bieżącej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, moment zużycia automatu w bieżącej działalności gospodarczej Spółki należy uznać za moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w omawianym stanie faktycznym.

Automaty wykorzystywane są przez Spółkę przez okres kilku lat, do momentu ich rzeczywistego wyeksploatowania, a następnie są likwidowane i wyrejestrowywane. W związku z powyższym ten właśnie moment — likwidacji i wyrejestrowania automatu należy uznać za moment jego zużycia i tym samym moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w związku z powyższym ich produkcja nie podlega opodatkowaniu akcyzą. W przedmiotowym stanie faktycznym, czynnością, w związku z którą mogłoby dojść do opodatkowania akcyzą automatów do gier jest sprzedaż rozumiana - zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 w/powołanej ustawy - jako zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego pojęcie zużycia definiowane jest jako definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego, zużycie w procesie normalnego używania. Zatem w przepisie tym mamy do czynienia z czynnością dokonaną. Dlatego też należy stwierdzić, iż czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustaw podatku akcyzowym.

Z uwagi na powyższe montowanie automatów do gier o niskich wygranych, wykorzystywanych następnie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, będących wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W opisanym stanie faktycznym obowiązek podatkowy z tytułu podatku akcyzowego powstaje, jak słusznie zauważa Wnioskodawca, z chwilą zużycia automatu w bieżącej działalności gospodarczej Spółki. Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje w momencie sprzedaży, przy czym za sprzedaż uznaje się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

Jak podano w opisie - automaty wykorzystywane są przez Spółkę przez okres kilku lat, do momentu ich rzeczywistego wyeksploatowania, a następnie są likwidowane i wyrejestrowywane. W związku z powyższym ten właśnie moment — likwidacji i wyrejestrowania automatu należy uznać za moment jego zużycia i tym samym moment powstania obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj