Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-671/09/RM
z 10 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-671/09/RM
Data
2009.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dotacja
Europejski Fundusz Społeczny
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy otrzymane przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnianych przez nią pracowników niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności jest wolne od podatku dochodowego liniowego 19% na podst. art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 852 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura – 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania otrzymanej dotacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, która jest opodatkowana na zasadach podatku liniowego w wysokości 19 %. Przedsiębiorstwo posiada status zakładu pracy chronionej i zatrudnia osoby niepełnosprawne z lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności. Przedsiębiorstwo korzysta z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych uregulowanych w art. 26a do 26c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 nr 123, poz. 776 z późn. zm.), o które występuje bezpośrednio - wnioski sporządzane są przez zatrudnianych przez wnioskodawcę pracowników. Wynagrodzenia zatrudnianym pracownikom wypłacane są w terminie wynikającym z prawa pracy, które są zarachowywane do kosztów podatkowych okresu, którego dotyczą zgodnie z art. 22 ust. 6ba ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.). Po dacie wypłaty wynagrodzenia, sporządzane są przez pracowników, a wymagane przepisami ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej (...) informacje oraz wniosek o dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych do PFRON, który przesyłany jest drogą elektroniczną poprzez udostępniony przez PFRON system SODiR. Otrzymane na rachunek bankowy kwoty dofinansowania z PFRON zaliczane są do przychodów miesiąca, w którym wpłynęły, opodatkowanych tzw. podatkiem liniowym, wg stawki 19%.

8 czerwca 2009r. PFRON poinformował, że zarówno zakład wnioskodawcy, jak i zatrudniani przez niego pracownicy, posiadający umiarkowany i znaczny stopień niepełnosprawności, są beneficjentami projektu pt. „Wsparcie i utrzymanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1,4; schemat b) - dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym, zatrudnionych w okresie od 01/2009 do 05/2009. Otrzymywane za ten okres dofinansowanie jest refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnianych przez nią pracowników niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, jest wolne od podatku dochodowego opłaconego w formie tzw. podatku liniowego, wg stawki 19%, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Przychodem w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast wolne od podatku dochodowego są wg art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stanowisko PFRON w sprawie otrzymywanego dofinansowania na zatrudnionych pracowników posiadających umiarkowany i znaczny stopień niepełnosprawności wskazuje, że dofinansowanie otrzymane za okres od 01/2009 do 05/2009, na podstawie art. 26a do 26c ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, jest refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu pt.: „Wsparcie i utrzymanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym” w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1,4 schemat b) dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym” i potwierdza, że zarówno Wnioskodawca, jak i zatrudniani przeze niego pracownicy niepełnosprawni, posiadający orzeczenia o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, są beneficjentami tego projektu.

Z przytoczonych powyżej uregulowań wynika, że przychodem osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą są wszystkie źródła tej działalności w tym również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże wg art. 21 ust. 1 pkt 46 dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli spełniają oba wymienione w przytoczonym przepisie warunki są wolne od podatku. Skoro pismo PFRON informuje, że Wnioskodawca wraz z jego pracownikami są beneficjentami projektu finansowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a wnioski o dofinansowanie do wynagrodzeń składają bezpośrednio zatrudnieni przez niego pracownicy, to jego zdaniem w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki te powinny być zwolnione z podatku dochodowego. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje wyrok NSA z 14 stycznia 2009r., sygn. akt II FSK 1457/07.

Wg Wnioskodawcy, otrzymane środki podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy, ponieważ spełnia wymogi stawiane w tym przepisie gdyż: dofinansowanie to jest refundowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu, tj. utrzymuje zatrudnienia osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym i występuje bezpośrednio o dofinansowanie do wynagrodzenia osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jest beneficjentem środków pomocowych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1.4 schemat b) „Wsparcie i utrzymanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym” realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i w ramach ww. programu korzysta z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w stopniu znacznym i umiarkowanym.

W projekcie tym wnioskodawca jest ostatecznym beneficjentem środków, natomiast Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, jako Instytucja Wdrażająca ww. projekt w ramach Priorytetu 1 SPO RZL „Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej” Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, był uprawniony do aplikowania o środki Europejskiego Funduszu Społecznego.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w celu realizacji Planu tworzy się:

  • sektorowe programy operacyjne,
  • regionalne programy operacyjne,
  • inne programy operacyjne,
  • strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy, programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Strategia wykorzystania Funduszu Spójności jest współfinansowana z publicznych środków wspólnotowych (art. 8 ust. 3 ww. ustawy).

Europejski Fundusz Społeczny jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków, tj. najpierw inwestycja potem dotacja. Oznacza to, że środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego zostają przekazane dopiero po zakończeniu inwestycji.

Jak wyżej zauważono środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie, w kwocie przewidywanej dotacji, ponieważ wymóg realizacji inwestycji z własnych środków w wielu przypadkach może okazać się poważnym utrudnieniem, a nierzadko przeszkodą nie do pokonania dla ubiegającego się o dotację. Stąd finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych, tzw. prefinansowanie. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację zadania (projektu) z krajowych funduszy, także publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej, przez odpowiednie instytucje, o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilą źródło finansowania krajowego.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu, nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. Zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Należy wskazać, iż obecnie obowiązujące przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 249, poz. 1832) zmieniły zasady finansowania programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Zauważyć jednakże należy, iż przepis przejściowy zawarty w art. 20 ustawy nowelizującej, wyraźnie przewiduje, iż znowelizowane przepisy zmieniające ustawę o finansach publicznych, nie będą miały zastosowania do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006.

Wobec tego, zasady finansowania kontynuowanych programów operacyjnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego … 2004-2006, pozostają takie same jak w 2006 r.

W związku z tym, w przypadku środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, beneficjent pomocy otrzymuje środki pożyczone z budżetu państwa, a nie pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z budżetu Unii Europejskiej a tylko takie pochodzenie – przy założeniu spełnienia również warunku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46. Tym samym, środki otrzymane na realizację projektu, które pochodzą z budżetu państwa, a następnie są refundowane z funduszy strukturalnych, nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W konsekwencji środki otrzymane przez wnioskodawcę (ostatecznego beneficjenta) z tytułu realizacji projektu będą stanowiły przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i powołanych przepisów otrzymane przez wnioskodawcę za pośrednictwem Beneficjenta (Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych), dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego, stanowi przychód z działalności gospodarczej. Dofinansowanie to nie korzysta ze zwolnienia ani na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani na podstawie żadnego innego przepisu zawartego w tej ustawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku tut. organ informuje, iż został wydany w indywidualnej sprawie i nie wiąże tutejszego organu podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj