Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-711/09/HK
z 3 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-711/09/HK
Data
2009.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
zwrot nakładów
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Czy wnioskodawczyni słusznie uwzględniła w 2006 roku kwotę refundacji za wymianę stolarki okiennej, a w 2009 kwotę refundacji za wymianę posadzki? Czy istnieje możliwość - poprzez złożenie korekty zaznania za 2005r. i 2008r. - ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku od refundacji wymiany stolarki okiennej i posadzki?



Wniosek ORD-IN 830 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 08 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 11 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków na remont lokalu mieszkalnego:

  • w części dotyczącej zakupu i wymiany w 2004r. stolarki okiennej - jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej remontu posadzek w 2008r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków na remont lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest właścicielką własnościowego spółdzielczego mieszkania. W 2004r. dokonała zakupu i wymiany w tymże mieszkaniu stolarki okiennej. W 2005r., składając zeznanie roczne skorzystała z ulgi na remont i termomodernizację lokalu mieszkalnego, odliczając koszty zakupu i wymiany stolarki okiennej. W tym również roku otrzymała zwrot. W 2006r. na podstawie otrzymanego ze Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C w zeznaniu rocznym doliczyła do podatku kwotę w wysokości 19% otrzymanej refundacji ze Spółdzielni Mieszkaniowej. W 2008r. wnioskodawczyni dokonała remontu posadzek; tytułem remontu otrzymała refundację ze Spółdzielni Mieszkaniowej z funduszu remontowego. W 2009r. otrzymała PIT-8C wystawiony przez Spółdzielnię, wskazujący jakoby owa refundacja stanowiła przychód i obligujący wnioskodawczynię do uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym za 2008r. Wnioskodawczyni wpłaciła 19% podatku od kwoty otrzymanej refundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wnioskodawczyni słusznie w 2006r. doliczyła do podatku kwotę 19% refundacji za wymianę stolarki okiennej, a w bieżącym roku kwotę 19% refundacji za wymianę posadzki... Czy istnieje możliwość - poprzez złożenie korekty zaznania za 2005r. i 2008r. - ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku od refundacji wymiany stolarki okiennej i posadzki...

Wnioskodawczyni powołuje się na stanowisko Ministra Finansów o odstąpieniu od dotychczas stosowanej interpretacji, jakoby otrzymany ze Spółdzielni zwrot wydatków stanowił dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawczyni niesłusznie doliczyła ona do podatku kwotę 19% otrzymanej refundacji za wymianę stolarki okiennej. W związku z powyższym wnioskodawczyni uważa, że może przez złożenie korekty zeznania podatkowego ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku.

Zdaniem wnioskodawczyni przez analogię do rzeczonej interpretacji Ministra Finansów, doliczenie i zapłata 19% kwoty refundacji za remont posadzki, również było niewłaściwe, stąd zasadnym będzie złożenie korekty zeznania również za 2008r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi „inne źródła”.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl postanowień ustawy dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie posiadają osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni posiadając spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego dokonała zakupu i wymiany w tymże mieszkaniu stolarki okiennej (w 2004r.). W związku z tym składając zeznanie roczne za 2004r. skorzystała z ulgi na remont i termomodernizację lokalu mieszkalnego, odliczając koszty zakupu i wymiany stolarki okiennej. W 2006r. na podstawie otrzymanego ze Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C w zeznaniu rocznym doliczyła do podatku kwotę w wysokości 19% otrzymanej refundacji ze Spółdzielni Mieszkaniowej.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz stan faktyczny i prawny sprawy należy stwierdzić, że w przypadku otrzymania od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez wnioskodawczynię dysponującą spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego, nie powstaje po jej stronie przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu.

Niemniej, otrzymanie przez wnioskodawczynię zwrotu wydatków z tytułu których poniesienia skorzystała w przeszłości z odliczenia w ramach ulgi remontowej niesie określone skutki podatkowe.

Z dniem 1 stycznia 2004 r. w związku ze skreśleniem art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych została zniesiona tzw. ulga remontowa, jednak podatnicy w myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) mieli zagwarantowane prawa nabyte do odliczeń wydatków z tego tytułu poniesionych w latach 2004 – 2005.

Zgodnie z tym przepisem wydatki, o których była mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., tj. na remont i modernizację, poniesione w latach 2004-2005 podległy odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Przy czym, przepis art. 27a ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003r.) stanowi, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 (m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego), a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone. Natomiast z treści art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003r. - wynika, iż w przypadkach określonych w art. 27a ust. 14 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności.

A zatem podatnicy, którzy uprzednio dokonali odliczenia poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej (czy też na inne czynności remontowe) w ramach ulgi na remont i modernizację, a następnie otrzymali zwrot ze spółdzielni tych wydatków, mają obowiązek uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowy, w którym zwrot nastąpił. Rozliczenia tej kwoty należy dokonać poprzez jej uwzględnienie w przychodach albo doliczenie do podatku kwoty faktycznie odliczonej w latach ubiegłych. Obowiązek rozliczenia przedmiotowej kwoty w zeznaniu podatkowym jest niezależny od tego, czy otrzymany zwrot podlega opodatkowaniu, czy też nie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni w zeznaniu podatkowym za 2004r. odliczyła tytułem ulgi na remont lokalu mieszkalnego koszty zakupu i wymiany stolarki okiennej, a następnie otrzymała refundację ze Spółdzielni Mieszkaniowej. W związku z tym miała obowiązek - na podstawie otrzymanej ze Spółdzielni Mieszkaniowej informacji PIT-8C - uwzględnienia zwrotu w zeznaniu podatkowym poprzez jej uwzględnienie w przychodach albo doliczenie do podatku kwoty faktycznie odliczonej w zeznaniu podatkowym za 2004r. Wnioskodawczyni w 2006r. w zeznaniu rocznym doliczyła do podatku kwotę w wysokości 19% otrzymanej refundacji ze Spółdzielni Mieszkaniowej, czyli doliczyła do podatku kwotę faktycznie odliczoną w 2004r. Tym samym w 2006r. wypełniła w sposób prawidłowy zeznanie podatkowe. Zatem brak jest podstaw prawnych do złożenia korekty powyższego zeznania podatkowego.

Tym samym - w tym zakresie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto z opisu stanu faktycznego wynika, że w 2008r. wnioskodawczyni dokonała remontu posadzek. Tytułem remontu otrzymała refundację ze Spółdzielni Mieszkaniowej z funduszu remontowego. Na podstawie otrzymanej ze Spółdzielni Mieszkaniowej informacji PIT-8C w rozliczeniu podatkowym za 2008r. doliczyła do dochodu kwotę otrzymanej refundacji, w wyniku czego wpłaciła 19% podatku od tej kwoty.

W przypadku otrzymania od Spółdzielni Mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na remont posadzek, przez wnioskodawczynię posiadającą spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, nie powstaje po jej stronie przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. Zatem wnioskodawczyni nie miała obowiązku - na podstawie otrzymanej ze Spółdzielni Mieszkaniowej informacji PIT-8C - uwzględniać kwoty otrzymanej refundacji w zeznaniu podatkowym za 2008r. Skoro to uczyniła, to tym samym w zeznaniu podatkowym za 2008r. został zawyżony dochód podlegający opodatkowaniu o kwotę otrzymanej refundacji. Zatem istnieją podstawy do złożenia przez wnioskodawczynię korekty zeznania podatkowego za 2008r. Powyższą korektę należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie bowiem do treści art. 75 § 2 pkt 1 lit. a) Ordynacji podatkowej podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 jeżeli w zeznaniach (deklaracjach), wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej przysługuje prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatnik – stosownie do treści art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie. Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację (tutaj zeznanie). Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). Takim pismem będzie m.in. wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Korekta deklaracji ma na celu umożliwienie podatnikom (płatnikom i inkasentom) poprawienia błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Błędnie mogła zostać określona m.in. wysokość zobowiązania podatkowego, wysokość nadpłaty lub zwrotu podatku, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Powyższe oznacza, że w części dotyczącej opodatkowania refundacji kosztów remontu posadzek poniesionych w 2008r. stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj