Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-830/09/KT
Data
2009.12.21
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
fundusz unijny
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia od podatku
odzyskanie podatku naliczonego
pomoc bezzwrotna
sprzedaż opodatkowana
zwrot podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją kampanii promocyjnej.
Wniosek ORD-IN
507 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją kampanii promocyjnej pn. „Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą” w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 października 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 11 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją kampanii promocyjnej pn. „Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą” w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013”.
W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zamierza wystąpić do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z wnioskiem o dofinansowanie kampanii promocyjnej pod nazwą „Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą”, w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013”. Impreza odbyła się w dniach 8-9 sierpnia 2009 r., wstęp był bezpłatny. Składając wniosek, Gmina będzie ujmowała w zestawieniu rzeczowo-finansowym podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowany, który po ogólnym rozliczeniu ma być Jej zwrócony. Poniesione wydatki nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a także nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W trakcie realizacji ww. kampanii promocyjnej przeprowadzono dwa postępowania przetargowe w trybie zapytania o cenę, na podstawie art. 70 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
Pierwsze postępowanie związane było z wykonaniem usługi dotyczącej przygotowania i przeprowadzenia imprezy „Jej wysokość ryba, czyli II piknik z ikrą”, poprzez zapewnienie:
- sceny z wyposażeniem,
- nagłośnienia,
- oświetlenia,
- ochrony imprezy,
- WC,
- obsługi technicznej imprezy,
- gigantycznej patelni z paleniskiem,
- hostess,
- konferansjera,
- osób do prowadzenia konkursów,
- zabawek dmuchanych,
- materiałów promocyjnych związanych z promocją ryb i PO Ryby 2007-2013,
- nagród,
- filmu promocyjnego,
- filmu promocyjnego na CD,
- reklamy imprezy w prasie,
- reklamy imprezy w radio,
- ekspozycji plakatów,
- obsługi medycznej,
- plakatów w formacie A3 i B1,
- ulotek w formacie A5,
- banerów reklamowych.
Drugie postępowanie związane było z wykonaniem usługi dotyczącej przygotowania degustacji potraw rybnych i obsługi gastronomicznej podczas wskazanej we wniosku imprezy, poprzez:
- przygotowanie i wydanie 10 różnych rodzajów dań rybnych, łącznie 13.600 porcji, w tym potraw składających się z ryżu, warzyw, ryb i owoców morza,
- przygotowanie i wydanie co najmniej 2 rodzajów surówek,
- przygotowanie i wydanie bułek 50 g,
- zapewnienie naczyń jednorazowych do przeprowadzenia degustacji,
- zapewnienie zaplecza niezbędnego do jej przeprowadzenia.
Dodatkowo zawarto umowę na przeprowadzenie „Autorskiego Programu Kulinarnego”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Gmina może odzyskać podatek od towarów i usług, związany z wydatkami poniesionymi na realizację ww. projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego z uwagi na brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia. W treści złożonego wniosku wskazano, iż poniesione wydatki związane z realizacją kampanii reklamowej nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną - wstęp na zorganizowany piknik był nieodpłatny. Dofinansowanie, o które Gmina zamierza wystąpić do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zostało przeznaczone na nabycie towarów i usług w związku z jej organizacją. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej kampanii. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odzyskania tego podatku, gdyż - jak wynika z treści wniosku – środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. Jednocześnie należy zauważyć, iż przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie nie była kwestia uznania, czy poczynione przez Gminę wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania, a w części D.2. wniosku nie zaznaczono, iż jego przedmiotem są przepisy dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Na marginesie powyższego wskazuje się, że z dniem 1 grudnia 2008 r. został uchylony art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego Należy również zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|