Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1323/09/AŚ
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1323/09/AŚ
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 822 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009r. (data wpływu 20 października 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „Rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez budowę i oznakowania ścieżek pieszo-rowerowych, parku i kładki, poprawiających dostępność do miejsc przyrodniczych i historycznych w Gminie "- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „Rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez budowę i oznakowania ścieżek pieszo-rowerowych, parku i kładki, poprawiających dostępność do miejsc przyrodniczych i historycznych w Gminie”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina uzyskała dofinansowanie na projekt „Rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez budowę i oznakowania ścieżek pieszo-rowerowych, parku i kładki, poprawiających dostępność do miejsc przyrodniczych i historycznych w Gminie " ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu będzie utworzenie bulwaru spacerowego i ścieżek pieszo jezdnych wzdłuż kanału M i Rzeki oraz potoku o długości 15 km z możliwością przejścia na jej lewobrzeżną część do istniejącego kompleksu leśnego, w którym utworzony zostanie park przyrodniczy o powierzchni ok. 4 ha. Forma przedsięwzięcia ma charakter nowoczesny i wkomponuje się w krajobraz górski oraz współgrać będzie z istniejącymi już budynkami jak i szlakami. Istniejący kanał zostanie wykorzystany jako miejsce dydaktyczne, natomiast brzeg M przekształcony będzie w teren spacerowy z infrastrukturą do odpoczynku. Zostaną tam umieszczone: ławki, kosze na śmieci, oświetlenie, drobna infrastruktura techniczna oraz bogata agregacja roślinna. Istniejący wał na rzece zostanie wykorzystany do stworzenia na nim drogi spacerowo-rowerowej od rzeczki Ż do XVI-wiecznego kościoła w C oraz szlaku łączącego fortyfikacje obronne z 1939r.

Projekt jest zgodny z głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, tj. „Stymulowaniem dynamicznego rozwoju, przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu". Przedstawione ww. cele tj. gospodarczy, społeczny, środowiskowy oraz infra-techniczny zostaną spełnione dzięki realizacji projektu.

Jednostką zarządzającą projektem w trakcie realizacji będzie Gmina. Oddany do użytkowania teren będzie we władaniu Gminy, za który Gmina będzie odpowiadała i utrzymywała jego stan techniczny. Bezpośrednim zarządcą obiektów będzie Wójt Gminy. Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina, która pełnić będzie jednocześnie nadzór nad jego właściwym wykorzystywaniem. Nowo powstała infrastruktura turystyczna zostanie oddana do użytkowania społeczności lokalnej oraz innym beneficjentom.

Infrastruktura turystyczna nie będzie generowała dochodów dla Gminy, w związku z tym, towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez budowę i oznakowania ścieżek pieszo-rowerowych, parku i kładki, poprawiających dostępność do miejsc przyrodniczych i historycznych w Gminie" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 ma możliwość odliczenia w całości lub w części podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przyznaniem Gminie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 do projektu „Rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez budowę i oznakowania ścieżek pieszo-rowerowych, parku i kładki, poprawiających dostępność do miejsc przyrodniczych i historycznych w Gminie", realizując powyższy projekt nie można uzyskać odliczenia w całości lub w części podatku VAT.

Z przepisów prawa wynika, iż warunkiem umożliwiającym na skorzystanie z odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku, ponieważ Gmina jak i Urząd Gminy nie wykorzysta projektu na cele działalności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9, 10, 12 i 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym zadania własne obejmują sprawy:

  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  • zieleni gminnej i zadrzewień,
  • promocji gminy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań zamierza realizować projekt pn. „Rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez budowę i oznakowania ścieżek pieszo-rowerowych, parku i kładki, poprawiających dostępność do miejsc przyrodniczych i historycznych w Gminie”. Przedmiotem projektu będzie utworzenie bulwaru spacerowego i ścieżek pieszo jezdnych wzdłuż kanału M i Rzeki oraz potoku Ż o długości 15 km z możliwością przejścia na jej lewobrzeżną część do istniejącego kompleksu leśnego w którym utworzony zostanie park przyrodniczy o powierzchni ok. 4 ha. Forma przedsięwzięcia ma charakter nowoczesny i wkomponuje się w krajobraz górski oraz współgrać będzie z istniejącymi już budynkami jak i szlakami. Istniejący kanał zostanie wykorzystany jako miejsce dydaktyczne, natomiast brzeg M przekształcony będzie w teren spacerowy z infrastrukturą do odpoczynku. Zostaną tam umieszczone: ławki, kosze na śmieci, oświetlenie, drobna infrastruktura techniczna oraz bogata agregacja roślinna. Istniejący wał na rzece S zostanie wykorzystany do stworzenia na nim drogi spacerowo-rowerowej od rzeczki Ż do XVI-wiecznego kościoła w C oraz szlaku łączącego fortyfikacje obronne z 1939r.

Jednostką zarządzającą projektem w trakcie realizacji będzie Gmina. Oddany do użytkowania teren będzie we władaniu Gminy, za który Gmina będzie odpowiadała i utrzymywała jego stan techniczny. Bezpośrednim zarządcą obiektów będzie Wójt Gminy. Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina, która pełnić będzie jednocześnie nadzór nad jego właściwym wykorzystywaniem. Nowo powstała infrastruktura turystyczna zostanie oddana do użytkowania społeczności lokalnej oraz innym beneficjentom.

Ponadto Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, iż infrastruktura turystyczna nie będzie generowała dochodów dla Gminy, w związku z tym, towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj