Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-605/09-3/ES
z 3 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-605/09-3/ES
Data
2009.09.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
członkowie rady nadzorczej
działalność wykonywana osobiście
należność
pobór podatku
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy uchwałę walnego zgromadzenia Izby ustalającą należności dla członków Rad Powiatowych można uznać za "umowę zawartą z osobą niebędącą pracownikiem płatnika", w rozumieniu przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy z tego tytułu płatnik powinien odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, czy też płatnik przy obliczeniu tego podatku powinien uwzględnić koszty uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 531 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2009 r.(data wpływu 3 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności członków Rad Powiatowych 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności członków Rad Powiatowych 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowania wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej 18% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W drodze Uchwały Walnego Zgromadzenia Izby zostali powołani członkowie Rad Powiatowych. Jednocześnie, w drodze uchwały walnego zgromadzenia Izby ustalono dla członków rad powiatowych diety miesięcznie za 1 posiedzenie. Miesięcznie członek Rady otrzymuje nie więcej niż 125 zł brutto.

Przed nowelizacją przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy obliczaniu tego podatku dla członków ww. Rad Powiatowych płatnik uwzględniał również koszty uzyskania przychodu i w związku z tym nie potrącał członkom Rad zaliczki na podatek dochodowy. Jednocześnie płatnik wystawiał PIT-11 za każdy rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uchwałę walnego zgromadzenia Izby ustalającą należności dla członków Rad Powiatowych można uznać za "umowę zawartą z osobą niebędącą pracownikiem płatnika", w rozumieniu przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy z tego tytułu płatnik powinien odprowadzać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%, czy też płatnik przy obliczeniu tego podatku powinien uwzględnić koszty uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Zgodnie z art. 13 pkt 7, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy).

Wnioskodawca odnosząc się do powyższych przepisów wskazał, że literalne brzmienie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż w przypadku diet członków Rad Powiatowych, których wysokość nie przekracza 200 zł, należy pobrać kwotę w wysokości 18% przychodu tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego bez pomniejszania o koszty jego uzyskania, z uwagi na okoliczność, iż są to przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7).

W ocenie Zainteresowanego wątpliwości interpretacyjne budzi okoliczność, iż z tymi osobami nie następuje podpisanie umowy, natomiast treść art. 30 ust. 1 pkt 5a wyraźnie mówi o sytuacji, w której suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 złotych.

Jednakże Wnioskodawca uważa, że w związku z faktem powołania przez Walne Zgromadzenie Izby członków do Rady Powiatowej nie zachodzi konieczność zawarcia z członkiem Rady Powiatowej umowy zlecenia lub umowy o dzieło, gdyż stosunek nawiązuje się na podstawie powołania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu zaliczona została działalność wykonywana osobiście.

W świetle art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Analiza normy wyrażonej ww. przepisie ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika,
  • suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł,
  • wysokość należności za miesiąc wynika z umowy (umów).

Z treści art. 30 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszenia przychodu o koszty uzyskania.

Natomiast – na mocy – art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych - z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. powyżej ustawy - wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych.

Kwoty pobranego podatku płatnik obowiązany jest na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy przekazać w terminie do dnia 20-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w drodze Uchwały Walnego Zgromadzenia Izby zostali powołani członkowie Rad Powiatowych.

Za sprawowane przez nich czynności przysługują im diety w wysokości ustalanej przez Walne Zgromadzenie, i są one wypłacane w kwocie nie przekraczającej 125 zł w miesiącu.

W związku z powyższym mimo, iż Izba nie zawiera żadnych umów (np. zlecenia, o dzieło) z członkami organów statutowych Izby, to jednak otrzymują oni diety wypłacane na podstawie powołania w drodze Uchwały Walnego Zgromadzenia. Zatem Izba zleca im wykonanie określonych czynności. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem ma zastosowanie w analizowanym przypadku.

Niemniej jednak, skoro z tego zlecenia nie będzie wynikało jaka jest wysokość należności miesięcznej, to oznacza, że nie będą spełnione warunki do zastosowania ryczałtu.

Aby bowiem przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mógł mieć zastosowanie to z treści aktu, na podstawie którego wypłacane jest wynagrodzenie (zlecenia, uchwały, powołania) winna wynikać miesięczna kwota należności przysługująca z tego tytułu.

Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów, w przypadku wypłaty diety, której wysokość miesięcznie nie przekracza 125 zł i miesięczna należność z ww. tytułu została określona w stosownej umowie (powołaniu, uchwale), pobiera się - w myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy - zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania. Natomiast w pozostałych przypadkach (t. j. w sytuacji – gdy np. nie jest określona miesięczna należność z powyższego tytułu) należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, uwzględniając przy jej obliczaniu koszty uzyskania przychodu w wysokości 20%.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku stan faktyczny oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, iż kwota w wysokości nieprzekraczającej 200 zł miesięcznie wypłacana osobom pełniącym funkcje członków Rad Powiatowych Izby będzie podlegała regulacji zawartej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym.

Zatem Izba zobowiązana jest jako płatnik, od wypłacanej należności wynikającej z podjętej Uchwały Walnego Zgromadzenia Izby (bez znaczenia jest brak umowy cywilnoprawnej z członkiem), stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 5a w związku z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości 18% przychodu bez uwzględniania kosztów jego uzyskania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj