Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-666/09-4/MT
z 19 sierpnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-666/09-4/MT
Data
2009.08.19
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
budynek
grunt zabudowany
grunty
podatek od towarów i usług
rolnicy
Istota interpretacji
Czy dostawa gruntu podlega opodatkowaniu?
Wniosek ORD-IN 754 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 28 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 lipca 2009 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w sprawie. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca zakupił w roku 1994 gospodarstwo rolne o pow. 8,95 ha, położone w X, w celu powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. W skład zakupionego gospodarstwa wchodziła działka nr X w X o pow. 1,35 ha. W roku 2009 Zainteresowany wydzielił z działki X/1 działkę nr X/4. Zgodnie z odpisem księgi wieczystej przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowaną nieruchomością rolną, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca zamierza przedmiotową nieruchomość sprzedać. Kupującym działkę będzie siostrzenica Zainteresowanego. Na działce tej zamierza wybudować dom jednorodzinny na własne potrzeby mieszkaniowe. Jedną działkę o pow. 0,1323 ha w akcie darowizny otrzymała córka Wnioskodawcy, Iwona. Teren ten był kiedyś zabudowany domem, stodołą i chlewnią, nadającymi się do rozbiórki. Zainteresowany jest rolnikiem indywidualnym, prowadzącym od roku 1981 gospodarstwo rolne, ukierunkowane na produkcję zbóż i hodowlę trzody chlewnej. Planowana sprzedaż przedmiotowej działki byłaby pierwszą sprzedażą nieruchomości przez Wnioskodawcę. Nie planuje on innych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa. Od roku 2006 Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Nie był podatnikiem w dacie zakupu przedmiotowej nieruchomości. W uzupełnieniu z dnia 27 lipca 2009 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy przedmiotowa czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli tak, to jaką stawką... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z decyzją Izby Skarbowej w Kielcach w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21 stycznia 2008 r., znak PP1/443-135/07 należy wskazać, że ustawodawca, wzorem przepisów unijnych (art. 4 ust. 1 i ust. 2 VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku – 77/388/EWG), wyraźnie powiązał pojęcie podatnika z pojęciem działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza związana jest z profesjonalnym obrotem i w związku z tym powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością wykonywania (wyrok ETS w sprawie C-230/94 między Renate E. a Finanzamt Hamburg). Oznacza to, ze celem ustawodawcy było obciążenie podatkiem od towarów i usług, z uwagi na jego charakter, podmiotów profesjonalnych. Podatek VAT jest bowiem szczególną formą podatku obrotowego pobieranego w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego realizowanego w sposób zorganizowany i ciągły. Należy zwrócić uwagę, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy nie jest i nigdy nie był handel nieruchomościami, a przedmiotowa działka nie została zakupiona w celu jej dalszej odsprzedaży. Zainteresowany zajmie się hodowlą trzody chlewnej, a ziemię będzie sprzedawał po raz pierwszy, Tak więc planowanej sprzedaży nie można przypisać znamion działalności wykonywanej w sposób częstotliwy i ciągły, zwłaszcza, ze Wnioskodawca nie planuje sprzedaży jakiejkolwiek innej nieruchomości wchodzącej w skład jego gospodarstwa. W związku z powyższym Zainteresowany uważa, że w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie powstanie obowiązek podatkowy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przepis art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2). W związku z powyższym, aby dostawę towarów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zakupił w roku 1994 gospodarstwo rolne o pow. 8,95 ha, położone w X, w celu powiększenia własnego gospodarstwa rolnego. W skład zakupionego gospodarstwa wchodziła działka nr X w X o pow. 1,35 ha. W roku 2009 Zainteresowany wydzielił z działki X/1 działkę nr X/4. Zgodnie z odpisem księgi wieczystej przedmiotowa nieruchomość jest niezabudowaną nieruchomością rolną, która wchodzi w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca zamierza przedmiotową nieruchomość sprzedać. Kupującym działkę będzie siostrzenica Zainteresowanego, która zamierza na niej wybudować dom jednorodzinny na własne potrzeby mieszkaniowe. Wcześniej jedną działkę o pow. 0,1323 ha w akcie darowizny otrzymała córka Wnioskodawcy. Teren ten był kiedyś zabudowany domem, stodołą i chlewnią, nadającymi się do rozbiórki. Zainteresowany jest rolnikiem indywidualnym, prowadzącym od roku 1981 gospodarstwo rolne, ukierunkowane na produkcję zbóż i hodowlę trzody chlewnej. Planowana sprzedaż przedmiotowej działki byłaby pierwszą sprzedażą nieruchomości przez Wnioskodawcę. Ponadto, nie planuje innych sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa. Od roku 2006 Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Nie był podatnikiem w dacie zakupu przedmiotowej nieruchomości. Status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT posiadał do dnia 31 stycznia 2006 r., kiedy to został zarejestrowany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesznie jako podatnik VAT czynny. Zainteresowany jest osobą fizyczną prowadzącą wyłącznie gospodarstwo rolne. W gospodarstwie tym zajmuje się działalnością rolniczą zgodną z definicją zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT, głównie jest to produkcja zwierzęca (hodowla trzody chlewnej). Wnioskodawca oświadczył, że nie wykorzystywał ani nie wykorzystuje przedmiotowego gruntu w działalności gospodarczej – w tym także działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT. Grunt ten to pozostałość po sadzie, teren niezabudowany. Dodatkowo, Zainteresowany nie pobierał i nie pobiera z tego tytułu dopłat bezpośrednich z Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa. Nigdy nie udostępniał i nie udostępnia ww. gruntu innym osobom – odpłatnie jak i nieodpłatnie. Zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy wydaną dla tej działki, grunt został zaklasyfikowany jako R III a. Przyczyną sprzedaży działki będącej przedmiotem wniosku jest chęć pomocy siostrzenicy poprzez umożliwienie budowy domu jednorodzinnego. Zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku od towarów i usług, grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 ust. 6 cyt. ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towaru na terytorium kraju. W sprawie istotne jest, aby dostawy dokonywał podatnik, np. rolnik i aby dotyczyła ona majątku związanego z prowadzoną działalnością. Według oświadczenia Wnioskodawcy, przedmiotowa działka nie była związana z prowadzoną działalnością rolniczą, tym samym stanowi majątek prywatny Zainteresowanego. Reasumując, ponieważ, jak twierdzi Wnioskodawca, przedmiotowa działka nr X/4 nigdy nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę w działalności rolniczej, nie była też przedmiotem najmu ani dzierżawy (użyczenia) i jest to transakcja jednorazowa, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.