Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-854/12/UH
z 19 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012r., (data wpływu 13 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2012r. (data wpływu 8 października 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z zakupami w ramach realizacji projektu pn.: „…”- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z zakupami w ramach realizacji projektu pn.: „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2012r. (data wpływu 8 października 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-854/12/UH z dnia 28 września 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego :

Wnioskodawca - osoba fizyczna nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi wyłącznie gospodarstwo rolne (nie jest podatnikiem podatku VAT z tego tytułu) - jest beneficjentem projektu dofinasowanego ze środków unijnych w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego PROW na lata 2007-2013, na operację z zakresu małych projektów.

Wnioskodawca podpisał umowę przyznania pomocy Nr w dniu 30 maja 2012r w … z Samorządem Województwa … na dofinansowanie realizowanego projektu „…”.

Na podstawie powyższej umowy Wnioskodawca może dostać dofinansowanie na realizację tego projektu, a w szczególności na zakup strojów regionalnych i organizacje warsztatów.

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym z racji tego, iż Wnioskodawca nie jest w stanie go odzyskać z Urzędu Skarbowego.

Brak podstaw do odzyskania podatku VAT wynika z faktu, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ustawy oraz żadnej innej działalności wymienionej w pozostałych artykułach działu III ustawy. Jest rolnikiem prowadzącym wyłącznie gospodarstwo rolne i nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust.1 ustawy.

Wydanie interpretacji prawa podatkowego w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT jest konieczne z uwagi na obowiązek dołączenia jej do wniosku o płatność składanego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa … - instytucji dofinansowującej projekt.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawca wskazał, iż nie jest rolnikiem ryczałtowym. Zakupione towary w ramach realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupione stroje nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności odpłatnych. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca oprócz strojów nie będzie dokonywał zakupów innych towarów, zobowiązany jest tylko do przeprowadzenia warsztatów, na prowadzenie których podpisana jest jednorazowa umowa cywilnoprawna (o dzieło) z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie będącą podatnikiem podatku VAT. Usługobiorca wystawił jednorazowy rachunek wystawiony na Wnioskodawcę, opodatkowany tylko podatkiem dochodowym. Zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca może dostać zwrot podatku VAT od zakupionych w ramach realizowanego projektu - strojów regionalnych i innych zakupów opodatkowanych podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie może dostać zwrotu podatku VAT, ponieważ nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest osobą fizyczną prowadzącą wyłącznie gospodarstwo rolne i nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn.: „…”. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca zakupi stroje regionalne i zorganizuje warsztaty. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust.1 ustawy. Jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Jest rolnikiem prowadzącym wyłącznie gospodarstwo rolne. Wnioskodawca nie jest rolnikiem ryczałtowym. Zakupione towary w ramach realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Natomiast zakup usługi przeprowadzenia warsztatów będzie udokumentowany rachunkiem wystawionym na Wnioskodawcę. Zakupione stroje nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności odpłatnych. W ramach realizowanego projektu Wnioskodawca oprócz strojów nie będzie dokonywał zakupów innych towarów. Zakupione towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest podatnikiem podatku VAT, nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust 1 ustawy o VAT.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: „…”.

Tym samym, Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo nadmienia się, iż w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej ….

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj