Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-618/09/AT
z 24 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-618/09/AT
Data
2009.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek niemieszkalny
grunt niezabudowany
rozbiórka budynków
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy Spółka prawidłowo opodatkowała sprzedaż nieruchomości, mając na uwadze fakt, że dokonała na niej ulepszeń przekraczających 30% jej wartości początkowej?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 17 sierpnia 2009 r., 7 września 2009 r. oraz 17 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka nabyła w dniu 15 lutego 2008 r. nieruchomość składającą się z działki gruntu zabudowanej 8 budynkami niemieszkalnymi. Nieruchomość przeznaczona była pod usługi i zabudowę niemieszkalną (była to baza paliw). Nieruchomość została nabyta za kwotę 600.000,00 zł netto, a jej zakup zaksięgowano na koncie041-001 „grunty z zabudowaniami”.

Przy zakupie Spółka nie korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nieruchomość zakupiona została bowiem jako korzystająca ze zwolnienia od podatku.

Spółka rozpoczęła, na podstawie stosownego pozwolenia, prace rozbiórkowe i porządkowe na terenie nieruchomości: rozebrano, bądź wyburzono istniejące tam budynki niemieszkalne, wykopano zbiorniki podziemne i instalacje podziemne, wywieziono zanieczyszczenia, uporządkowano teren. Wskazanymi działaniami Spółka przygotowała teren do sprzedaży – wykonane prace znacznie podniosły atrakcyjność nieruchomości.

Wszelkie prace księgowane były na koncie 080-001 „środki trwałe w budowie”. Wartość zrealizowanych prac wyniosła ponad 400.000,00 zł, co znacznie przekracza 30% wartości początkowej środka trwałego.

Spółka po przeprowadzonych pracach sprzedała nieruchomość, wystawiając fakturę VAT z wykazanym podatkiem należnym.

Spółka miała prawo odliczyć podatek naliczony dotyczący tych wydatków (służyły one sprzedaży opodatkowanej) i obiekt użytkowany był przez Spółkę po dokonanych ulepszeniach krócej niż 5 lat.

W dniu 17 sierpnia 2009 r. doprecyzowano wniosek poprzez wskazanie, iż Wnioskodawca nabył wskazaną nieruchomość jako zabudowaną 8 budynkami mieszkalnymi. Nieruchomość ta oznaczona jest symbolem użytku TR (tereny różne), natomiast jej sprzedaż (opodatkowana według 22% stawki podatki VAT) dokonana została w dniu 4 lutego 2009 r.

Ww. uzupełnieniu Wnioskodawca zaznaczył również, iż baza paliw, która funkcjonowała dotychczas na tej nieruchomości nie spełniała żadnych norm ekonomicznych, funkcjonalnych i z zakresu ochrony środowiska. Realizacja jakiejkolwiek inwestycji, innej niż baza paliw, wymagała likwidacji istniejących pozostałości po tej bazie. W dotychczasowym stanie nieruchomości nie było możliwe wykonanie inwestycji.

Ponownie, w dniu 7 września 2009 r., uzupełniono wniosek wskazując, iż zgodnie z zapisami aktu notarialnego z dnia 4 lutego 2009 r., w chwili zbycia nieruchomość była zabudowana, natomiast z wypisu rejestru gruntów przywołanego w tym akcie notarialnym wynikało, że zabudowa obejmuje 8 budynków niemieszkalnych.

W kolejnym uszczegółowieniu przedmiotowego wniosku, w dniu 17 września 2009 r., Wnioskodawca podkreślił, iż ww. budynki niemieszkalne, wskazane w akcie notarialnym z dnia 4 lutego 2009 r. i wymienione w wypisie z rejestru gruntów z dnia 25 lutego 2008 r., w chwili podpisania tego aktu już nie istniały. Wypis z rejestru gruntów zawierał te informacje, ponieważ nie nastąpiła jego aktualizacja. Wskazane budynki uległy rozbiórce.


W związku z powyższym, pismem z dnia 14 sierpnia 2009 r., zadano następujące pytanie.


Czy Spółka prawidłowo opodatkowała sprzedaż nieruchomości, mając na uwadze fakt, że dokonała na niej ulepszeń przekraczających 30% jej wartości początkowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka prawidłowo opodatkowała sprzedaż nieruchomości.

Powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, znajduje uzasadnienie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a, ust. 7a i ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że zwolnienia nie stosuje się, gdy dokonujący dostawy poniósł wydatki na ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a wydatki te były wyższe niż 30% wartości początkowej obiektu i obiekt po ulepszeniach użytkowany był krócej niż 5 lat.

Według Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Spółkę na ulepszenie mają wpływ na to, że nieruchomość niezabudowana i uporządkowana jest lepszym materiałem inwestycyjnym dla inwestora i pozostaje w zgodzie z jego planami co do przeznaczenia nieruchomości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne, niż wskazano we wniosku, przepisy prawa podatkowego.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 omawianej ustawy, podstawowa stawka podatku – co do zasady – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o podatku od towarów i usług lub przepisy wykonawcze do ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów


Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, iż przedmiotem dostawy była niezabudowana działka gruntu, bowiem w dniu 17 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż w chwili podpisania aktu notarialnego budynki wymienione w tym akcie już nie istniały (wskazane budynki uległy rozbiórce przed zbyciem nieruchomości). Konsekwentnie zatem powołane wyżej przepisy ustawy (art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a) nie znajdą zastosowania, albowiem przedmiotem dostawy nie były wymienione w tych przepisach obiekty lub ich części, lecz niezabudowana działka gruntu.

Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazując na możliwość objęcia zwolnieniem od podatku od towarów i usług dostawy terenów niezabudowanych, posłużył się kryterium przeznaczenia terenu. Skoro z okoliczności sprawy wynika, iż przedmiotowy grunt zabudowany był obiektami przeznaczonymi pod stację paliw, które następnie zostały wyburzone (ponadto teren działki został uporządkowany), zaś nieruchomość przeznaczona była – zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy – pod zabudowę niemieszkalną, to dostawa niezabudowanej działki gruntu (po ww. wyburzeniu znajdujących się na niej obiektów) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, dostawa działki niezabudowanej, stanowiącej teren przeznaczony na cele budowlane, na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług, przy założeniu, że grunty te faktycznie w momencie dostawy nie były zabudowane i nie wystąpiły przypadki wskazane w ww. przepisach art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj