Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-384/09/MK
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-384/09/MK
Data
2009.07.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagroda rzeczowa
nagrody
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
Czy nagroda rzeczowa otrzymana w sprzedaży premiowej przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej zwolniona jest z podatku dochodowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 28 kwietnia 2009r.), uzupełnionym w dniach 16 i 22 czerwca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej nagród w sprzedaży premiowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem m.in. przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej nagród w sprzedaży premiowej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 08 czerwca 2009r. Znak: IBPB II/1/415-384/09/MK, IBPB I/1/415-352/09/ESZ, IBPB I/2/423-498/09/MS wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniach 16 i 22 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Oferta Spółki skierowana jest do szerokiego grona klientów.

Istotnym narzędziem pomagającym zwiększyć przychody ze sprzedaży są różnego rodzaju akcje promocyjne.

Spółka zamierza wykorzystać formę sprzedaży promocyjnej jaką jest sprzedaż premiowa. Polegać ma ona na wydaniu klientom nagród z racji dokonania przez nich zakupu o wartości przekraczającej określoną wysokość lub w związku z zakupem określonego towaru w okresie określonym w regulaminie sprzedaży premiowej. Nagrodę stanowią przedmioty – opisane w regulaminie sprzedaży premiowej – inne niż będące przedmiotem sprzedaży (tzw. gratisy), i nie będzie możliwości zamienienia ich na pieniądze. Nagroda ma być przyznana każdemu nabywcy, który spełni określone w regulaminie warunki. Innymi słowy nagrody w sprzedaży premiowej są nagrodami za dokonanie zakupu. W przypadku gdy nabywcą jest podmiot, to beneficjentem nagrody jest także podmiot, a nie pracownik czy inna wskazana przez właściciela podmiotu osoba. Akcja sprzedaży promocyjnej nie ma na celu rozreklamowanie Spółki. Celem sprzedaży premiowej jest jedynie wsparcie sprzedaży. Wartość nagrody nie powinna przekraczać kwoty 760 zł w cenie nabycia. Mogą się zdarzyć jednak odstępstwa od tej zasady.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jaki sposób należy opodatkować podatkiem dochodowym wartość dochodu z tytułu otrzymania nagrody w przypadku, gdy odbiorcą nagrody jest osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej...

Zdaniem wnioskodawcy, nagrody wydane w ramach sprzedaży premiowej na podstawie przepisu art. 30 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowane są podatkiem ryczałtowym 10%, o ile nie korzystają ze zwolnienia. Zwolnienia z podatku zostały opisane szeroko w art. 21. W ust. 1 pkt 68 tego artykułu zwolniona z dochodu została wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Taki zapis zdaniem Spółki oznacza, że o ile jednorazowa wartość nagrody wydanej w ramach sprzedaży premiowej nie przekroczy 760 zł w cenie nabycia, to nie wystąpi obowiązek pobrania od wygrywającego 10% podatku, choćby wygrywający uzyskał już wcześniej nagrodę w innej sprzedaży premiowej, a suma wartości nagród przekroczyła określony limit.

Zdaniem Spółki:

  1. nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej, o ile nie przekracza wartości 760 zł w cenie nabycia netto korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu,
  2. nagroda wydana w ramach sprzedaży premiowej osobie fizycznej o wartości w cenie nabycia netto powyżej 760 zł podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% od całej wartości nagrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z otrzymaniem przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej nagród w sprzedaży premiowej. W pozostałym zakresie wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi Znak: IBPB I/1/415-352/09/ESZ i Znak: IBPB I/2/423-498/09/MS.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy podkreślić, iż aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ponadto należy zaznaczyć, że „sprzedaż premiowa” jest formą umowy sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego określonej nagrody. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zwolnienie określone w art. 21 ust.1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W przypadku gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł, wówczas stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy dający nagrodę, zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku od całości wartości wygranej, gdyż jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę warunkującą zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł. Zgodnie bowiem z przepisem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza w ramach sprzedaży promocyjnej – sprzedaży premiowej wydawać klientom nagrody z racji dokonania przez nich zakupu o wartości przekraczającej określoną wysokość lub w związku z zakupem określonego towaru w okresie określonym w regulaminie sprzedaży premiowej. Nagrodę stanowią przedmioty – opisane w regulaminie sprzedaży premiowej – inne niż będące przedmiotem sprzedaży (tzw. gratisy), i nie będzie możliwości zamienienia ich na pieniądze. Nagroda ma być przyznana każdemu nabywcy (w tym i osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej), który spełni określone w regulaminie warunki.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż w przypadku gdy wartość nagrody w sprzedaży premiowej przyznana osobie fizycznej nie prowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 760 zł, wówczas wartość ta zwolniona jest z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł, wygrana podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej, tj. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. W przypadku takich nagród płatnik pobiera zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie ww. art. 41 ust. 4 ustawy, tj. od całej wartości nagrody, a nie od nadwyżki ponad 760 zł. Przy czym, w przypadku nagród rzeczowych – podatnik (osoba otrzymująca nagrodę rzeczową) jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem nagrody.

Należy zauważyć, iż Spółka we wniosku nie sprecyzowała co według niej znaczy „cena nabycia netto”, w związku z czym należy przyjąć, iż jest to wartość nabycia nagrody (łącznie z podatkiem VAT) przez uczestnika sprzedaży premiowej – osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej. Od wartości nabycia nagrody zależy, czy wartość ta jest zwolniona z podatku dochodowego, czy też nie. W myśl bowiem art. 11 ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj