Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-191/13/IK
z 22 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2013 r. (data wpływu 1 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku dla czynności odprowadzania ścieków i dostarczania wody – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku dla czynności odprowadzania ścieków i dostarczania wody.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne (sanitarne) i sieci wodociągowe (dalej: „Infrastruktura”).

Gmina planuje, że przedmiotowa Infrastruktura będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług:


  • odprowadzania ścieków i
  • dostarczania wody.


Świadczenie wskazanych wyżej usług będzie realizowane przez Gminę zarówno w oparciu o Infrastrukturę już oddaną do użytkowania/uruchomioną, jak i w oparciu o Infrastrukturę, którą Gmina aktualnie buduje lub zamierza wybudować w przyszłości. Do tej pory ww. usługi były wykonywane przez Zakład, na bazie Infrastruktury powierzonej przez Gminę w ramach bezumownego użyczenia. Zakład działa w formie zakładu budżetowego Gminy i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Aktualnie Gmina planuję likwidację Zakładu oraz przejęcie w całości zadań z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej realizowanych dotychczas przez Zakład. W szczególności, referat gminny jako administrator Infrastruktury będzie odpowiedzialny za:


  • wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,

  • przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,

  • sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,

  • rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,

  • pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków,

  • wystawianie i rozsyłanie faktur VAT,

  • egzekwowanie należności.


Dodatkowo, w związku z planowaną likwidacją Zakładu, Gmina zawrze odpowiednie umowy cywilnoprawne dot. świadczenia usług odbioru ścieków i dostarczania wody z mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy. Na podstawie nowozawartych umów Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów oraz będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi. Świadczone przez Gminę usługi należy sklasyfikować dla celów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm., dalej: „PKWiU”) odpowiednio m.in. w następujących grupowaniach:


  • Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (symbol PKWiU -36.00.20.0)
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (symbol PKWiU - 37.00.11.0).


Usługi te będą dokumentowane m.in. fakturami VAT. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura będzie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odbioru ścieków i dostarczania wody będą stanowić przychód Gminy


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków będą stanowić czynności opodatkowane VAT po stronie Gminy?
  2. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków?


W odniesieniu do pytania 1, w opinii Gminy, opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków będą stanowić czynności opodatkowane VAT.

W odniesieniu do pytania 2, w opinii Gminy, opisane usługi dostarczania wody i odbioru ścieków należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, tj. 7% stawką podatku VAT (z tym że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146 a i nast. ustawy, np. obecnie wynosi ona 8%).

Uzasadniając powyższego stwierdzenia Gmina stwierdziła co następuje::

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina realizuje należące do niej zadania na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa ona de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż świadczone na podstawie umów zawieranych w przyszłości z mieszkańcami, firmami i instytucjami usługi dostarczania wody i odbioru ścieków, za które Gmina będzie pobierać wynagrodzenie, nie będą stanowiły dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług powinny być one traktowane jako odpłatne świadczenie usług.

Ponadto, zdaniem Gminy, ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia, nie przewidują zwolnienia z VAT dla przedmiotowych usług.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż wskazany powyżej sposób traktowania usług dostarczania wody i odbioru ścieków, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych.

Stanowisko wskazujące, że usługi dostarczania wody stanowią czynności opodatkowane VAT, zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2012 r. sygn. ITPP2/443-505/12/MD, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że „mając na uwadze fakt, iż świadczone na podstawie umów zawieranych w przyszłości z mieszkańcami usługi dostarczania wody, za które Gmina będzie pobierać wynagrodzenie, nie będą stanowiły dostawy towarów, należy wnioskować, iż na gruncie ustawy [o VAT] powinny być one traktowane jako odpłatne świadczenie usług”.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: „Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie dostarczać wodę mieszkańcom w oparciu o zawarte już umowy oraz będzie zawierać umowy na odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, jako zadanie własne Gminy. W związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki poniesione przez Gminę będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Gmina będzie pobierała od mieszkańców opłaty za odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz za pobór wody wg stawek określonych w umowach. Gmina będzie wystawiała faktury związane z ww. sprzedażą opodatkowaną, więc dokonywane przez Gminę zakupy (tj. zapłata za wykonanie zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa sieci kanalizacji modernizacja hydroforni w..”), będzie powiązana ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Inwestycja ta będzie generować dochody, które będą dochodami Gminy. Z powyższego wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowej inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.” (interpretacja z dnia 24 sierpnia 2010 r. o sygn. IPPP3/443-574/10-2/LK).

Z kolei stanowisko wskazujące, że usługi odbioru ścieków stanowią czynności opodatkowane VAT, zostało zaprezentowane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wskazanej powyżej oraz w interpretacji z dnia 14 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP1/443-1556/11-2/NS).

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi: świadczone przez Gminę usługi odprowadzania ścieków przy pomocy przedmiotowej sieci kanalizacji sanitarnej, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy” (interpretacja z dnia 2 stycznia 2012 r. o sygn. IPTPP2/443-650/11-5/KW).

Reasumując, opisane w stanie faktycznym usługi dostarczania wody i odbioru ścieków świadczone przez Gminę w oparciu o Infrastrukturę będą stanowić czynności opodatkowane VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do tej ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Jednocześnie art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka tego podatku, o której mowa w poprzednim zdaniu, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, o którym mowa powyżej, ustawodawca wskazał:


  • w pozycji 140 - Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych,
  • w pozycji 142 - Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.


Jak wskazano w stanie faktycznym świadczone przez Gminę usługi można sklasyfikować dla celów PKWiU odpowiednio jako:


  • Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (symbol PKWiU -36.00.20.0),
  • Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (symbol PKWiU - 37.00.11.0).


Gmina stoi zatem na stanowisku, że świadczone przez nią usługi dostarczania wody i odbioru ścieków należy opodatkować stawką obniżoną zgodnie z art. art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług tj. 7% stawką podatku (z tym że stawka ta może ulegać zmianom zgodnie z mechanizmem opisanym w art. 146a i nast. ustawy, np. obecnie wynosi ona 8%).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj