Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-257/09-6/MK
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-257/09-6/MK
Data
2009.04.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenie podatku
podatek od towarów i usług
projekt


Istota interpretacji
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu



Wniosek ORD-IN 399 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika Panią (...), przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia – bez daty – (data wpływu 3 marca 2009 r.), z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 23 marca 2009 r.) oraz z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu o nazwie „Metropolitalna …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu o nazwie „Metropolitalna …”. w dniach 3 marca 2009 r., 23 marca 2009 r. i 14 kwietnia 2009 r. wniosek uzupełniono o informacje dotyczące opłaty, o pełnomocnictwo oraz informacje w zakresie realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem podlegającym prawu publicznemu. Jednak Gmina zawiera umowy cywilno-prawne i dlatego jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z obowiązkiem składania deklaracji VAT-7 od dnia 1 stycznia 2005 r. (NIP …). w związku jednak z niewykonywaniem czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych m. in. projektu o nazwie „Metropolitalna …”. Projekt polega na budowie sieci szkieletowej oraz budowie sieci szerokopasmowego dostępu do internetu (ze środków EFRR). Naliczony w ramach inwestycji podatek VAT traktowany będzie we wnioskach jako koszt kwalifikowalny, w konsekwencji Gmina nie będzie miała możliwości jego odliczenia. Wynika to z faktu, iż Gmina nie prowadzi działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie Zainteresowany wskazał, iż przedmiotowa interpretacja wymagana jest przez Urząd Marszałkowski w (…) jako załącznik do wniosku o dofinansowanie.

Dnia 23 marca 2009 r. Wnioskodawca, w uzupełnieniu stanu sprawy wskazał, iż użytkownikiem projektu będzie Urząd Gminy w (…). Zakończona inwestycja nie będzie przekazana innym jednostkom, a użytkowanie efektów realizacji projektu nie będzie odpłatne.

W dniu 14 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż projekt „Metropolitalna ..” realizowany będzie ze środków europejskich w ramach programów na lata 2007 – 2013, a ponadto efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy nie prowadzi działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości prawnej odzyskania podatku VAT, ponieważ nie świadczy usług i nie dokonuje zakupów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Stanowisko takie odnosi się również do innych projektów, na które Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. w szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji inwestycji – w ramach programu na lata 2007 – 2013, – realizowanej ze środków unijnych pn. „Metropolitalna …”. Realizując inwestycję Gmina wykonuje zadanie publiczne o charakterze gminnym z zakresu administracji publicznej, uregulowane w powołanym art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT z tytułu zawieranych umów cywilno-prawnych. Zainteresowany wyjaśnił także, iż nie wykonuje innych czynności opodatkowanych i w związku z powyższym brak w sprawie prawa do odliczenia. w konsekwencji naliczony w ramach inwestycji podatek od towarów i usług nie będzie podlegał odliczeniu.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż użytkownikiem projektu będzie Urząd Gminy w (…), a zakończona inwestycja nie będzie przekazana innym jednostkom. Użytkowanie efektów projektu nie będzie odpłatne i nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Gmina nie będzie miała prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur za realizację inwestycji pn. „Metropolitalna …", ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. brak jest związku zakupionych towarów i usług dotyczących realizacji projektu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Metropolitalna …”.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu o nazwie „Metropolitalna …”. Rozstrzygnięcie w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu o nazwie „Rozbudowa …”, zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-257/09-7/MK z dnia 17 kwietnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj