Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-273/09-4/MP
z 6 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-273/09-4/MP
Data
2009.05.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
odliczanie podatku naliczonego
podatek naliczony
prawo do odliczenia
szkolenie


Istota interpretacji
Ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła, z którego pochodzą środki finansowe służące do nabycia towarów i usług. Podstawową przesłanką odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, jest wykorzystanie tych towarów oraz usług dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych, podlegających dofinansowaniu dotacją uzyskaną z PARP.



Wniosek ORD-IN 503 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2009r. (data wpływu 19.03.2009r.), uzupełnionego w dniu 21.04.2009 r. na wezwanie tut. organu z dnia 09.04.2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został w dniu 21.04.2009 r. ( data wpływu 22.04.2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje nabycia projektów szkoleniowych, w ramach których oddelegowani pracownicy Wnioskodawcy zdobywają i doskonalą umiejętności przydatne w ramach świadczonej przez nich pracy na rzecz Wnioskodawcy. W związku z powyższym, Wnioskodawca wystąpił jako beneficjent o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego w formie dotacji. Opisana powyżej pomoc finansowa pochodzi z funduszy Unii Europejskiej i jest przyznawana, jako objęta Narodową Strategią Spójności, na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).

Do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są :

  1. przedsiębiorcy;
  2. podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Pomoc finansowa przyznawana jest w analizowanej sytuacji bezpośrednio Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy – beneficjentowi, na podstawie umowy zawartej z PARP. Jej efektem jest uzyskany zwrot częściowy kosztów projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych), który pokrywa 60% kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawca z własnych środków pokrywa całość kosztów szkolenia, a następnie otrzymuje środki z tytułu dofinansowania z PARP. Wnioskodawca pokrywa więc w ostatecznym rozrachunku 40% wartości kosztów szkoleń. Jak już wskazano powyżej, uczestnikami szkoleń są wyłącznie oddelegowani pracownicy Wnioskodawcy. Kwota udzielonego dofinansowania nie ma bezpośredniego wpływu na bieżącą działalność Wnioskodawcy polegającą na dostawie towarów i świadczeniu usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. W szczególności nie wpływa ona na ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług.

Wnioskodawca nabywając projekt szkoleniowy będzie kupował także towary i usługi opodatkowane VAT bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym, np. materiały szkoleniowe. Stanowią one element kosztów kwalifikowanych, finansowanych w 60% przez PARP.

Wnioskodawca, będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności zasadniczo wyłącznie czynności opodatkowane. W szczególności, proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jest u Wnioskodawcy wyższa niż 98%.

Oddelegowani na szkolenia pracownicy nie ponoszą za nie odpłatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy zakupach opodatkowanych, stanowiących koszty kwalifikowane podlegające dofinansowaniu dotacją uzyskaną z PARP...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych, podlegających dofinansowaniu dotacją uzyskaną z PARP.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Cytowany przepis umożliwia podatnikowi odliczenie podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, o ile wykorzystywane są one dla celów działalności opodatkowanej. Przyznanie podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego realizuje w praktyce naczelną we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej zasadę neutralności. Zasada ta wyraża się w dążeniu do zapewnienia takiego stanu prawnego oraz stosowania przepisów, aby wartość podatku VAT zapłaconego przez podatnika w cenie zakupionych przez niego towarów i usług wykorzystywanych dla celów działalności opodatkowanej, nie stanowiła dla tego podatnika ostatecznego kosztu. Stąd też należy zapewnić podatnikowi możliwość odzyskania przez niego podatku naliczonego w związku z realizacją zakupów służących jego działalności gospodarczej ( Krzysztof Sachs i Roman Namysłowski w : Dyrektywa VAT. Komentarz”, Warszawa 2008).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako realizujące zasadę neutralności, ma charakter fundamentalny dla całego systemu podatku VAT. Stąd wszelkie jego ograniczenia muszą wynikać z wyraźnych przepisów ustawy , które z kolei powinny stanowić implementacje prawa wspólnotowego.

Powyższy pogląd przedstawiony przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w licznych stanowiskach organów podatkowych m. in. w interpretacjach : Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 stycznia 2009 r. nr ILPP1/443-980/08-2/KG, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 listopada 2008 r. nr IPPP1/443-1700/08-4/RK oraz z dnia 17 września 2008 r. nr IPPP1/443-1224/08-2/AP, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 lipca 2008 r. nr IBPP2/443-709/08/RSz.

Należy również podkreślić, że otrzymana kwota dotacji nie wpływa na ceny sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług, a więc nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W efekcie kwota ta pozostaje neutralna z punktu widzenia VAT. Wykluczone jest jednak również wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego ze względu na fakt, iż otrzymanie dotacji stanowi czynność nieopodatkowaną VAT. W opinii Wnioskodawcy istotny z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wyłącznie związek pomiędzy nabywanymi towarami lub usługami a działalnością opodatkowaną. Skoro – jak wskazano powyżej – taki związek istnieje, to podatkowa kwalifikacja dotacji nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia.

Wnioskodawca pragnie również wskazać, że w związku z uchyleniem z dniem 1 grudnia 2008 r. przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 ustawy o VAT, w przedmiotowym stanie faktycznym bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje również kwestia możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Odnosząc powyższy wywód do zaistniałego stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że Wnioskodawca nabywa przedmiotowe usługi oraz towary celem podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa efektywnie w interesie własnym, a nie pracowników). Wysoki poziom profesjonalnych kwalifikacji pracowników przekłada się niewątpliwie korzystnie na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę w stosunkach z kontrahentami zewnętrznymi.

W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe nabycia pozostają w ścisłym związku z ogółem czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Biorąc z kolei pod uwagę, że Spółka prowadzi zasadniczo działalność opodatkowaną VAT należy uznać, że Wnioskodawca nabywając przedmiotowe usługi oraz towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a finansowane w 60% z otrzymanej od PARP dotacji, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z takim nabyciem. Jak już bowiem wskazano sfinansowanie zakupu częściowo ze środków pochodzących z otrzymanej dotacji lub subwencji, nie ma wpływu na istniejące i przysługujące podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Żaden z przepisów ustawy o VAT nie wiąże prawa do odliczenia podatku naliczonego ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, w związku z którym podatek naliczono. Stąd też źródło pochodzenia środków służących do pokrycia kosztów nabycia przedmiotowych towarów i usług pozostaje bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle cytowanej wyżej regulacji, podstawową przesłanką odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, jest wykorzystanie tych towarów oraz usług dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Warto zwrócić w tym miejscu uwagę, że takie wykorzystanie może przyjąć zarówno formę bezpośrednią (np. materiały użyte do wytworzenia towaru), jak również pośrednią (np. koszty administracyjne), na co słusznie zwrócił uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 17 września 2008 r. nr IPPP1/443-1224/08-2/AP. Jeżeli więc istnieje związek pomiędzy zakupioną usługą lub towarem a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika, zachowuje on prawo do odliczenia. Ustawodawca ustanowił również zamknięty katalog przypadków, w których prawo do odliczenia podlega ograniczeniu lub wyłączeniu.

Wnioskodawca podkreśla, że ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła, z którego pochodzą środki finansowe służące do nabycia towarów i usług. Dla podatnika, który wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane VAT, fakt nabycia towaru lub usługi za środki pochodzące z otrzymanej dotacji nie ma więc znaczenia. Będzie on miał bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, co potwierdzają niezwykle istotne wyroki Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2005 r. w sprawie C-204/03 (Komisja przeciwko Królestwu Hiszpanii) oraz w sprawie C-243/03 (Komisja przeciwko Republice Francuskiej). ETS uznał w powyższych orzeczeniach, że Hiszpania i Francja ustanawiając przepis szczególny ograniczający podatnikom niestosującym proporcjonalnego rozliczenia możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów lub usług finansowanych z pomocą subwencji, uchybiły zobowiązaniom, które na nich ciążą na mocy prawa wspólnotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj